Koelennätys edessä; vinkkejä raketin rakentamiseen

Hyväksi havaitut rakentelukikat ja vinkkejä materiaalien hankkimisesta. Raketteihin sopivia osia löytyy mitä uskomattomimmista paikoista!
windtalker
Nimi: Karri

Koelennätys edessä; vinkkejä raketin rakentamiseen

Post by windtalker »

Terve vaan kaikille, tämä onkin sitten eka viesti tällä palstalla, enkä ole paria viikkoa pitempään tätä foorumia seurannut!

Tuli tässä käytyä viikon alussa rakettikurssilla, koe tuli läpäistyä ja nyt parisen viikkoa aikaa koelennätykseen. Nyt alkoi raketin rakentaminen, ja tietysti ensimmäisen raketin täytyy olla mahdollisimman yksinkertainen. Kotona ei oikein ole mitään kunnollista materiaalia (Hobbypointissa Kampissa voisi käydä tsiigailemassa) niin ainoa, josta pääsin lähtemään liikkeelle, oli aloittaa rakentaminen vessapaperirullien ympärille. Aluksi leikkasin saksilla rullan vähän pienemmäksi, että sen saisi teipattua sellaiseen muotoon, jotta se on juuri ja juuri 18mm rakettimoottorille (A/B/C) sopiva. Aloin kuitenkin miettimään, että vakaimia voi olla vähän vaikeampi alkaa pistämään tuollaiseen pieneen kiinni, joten sitten aloin miettimään, josko olis mahdollista saada tuo ensiksi tekemäni putkilo rautalangalla kiinni ehjän vessapaperirullan sisälle. Tässä on kolme kuvaa, jotka otin prototyypistä:

Image

Image

Image

Tossa on jonkun verran rautalankaa, sisällä on kurssilta ottamani tyhjä C-moottorin hylsy, mittasin koko hökötyksen painoksi 21 grammaa. Mitä ootte mieltä, onko tuosta mihinkään vai lähtisikö raketti vähemmän vakaasti ilmaan? Onko tässä mitään ideaa vai meneekö toi liian helposti vinoon? Tällä tavalla itse runkoon voisi ainakin helposti laittaa kiinni esimerkiksi juuri nuo siivekkeet. Minulla kun ei ole yhtään kokemusta raketeista, niin joku kokeneempi voisi sanoa oman arvionsa. Ja jos tuota keskipötköä ei voi millään käyttää voimanlähteenä, niin voisinko sitten käyttää sitä laskuvarjon suojana, kun viivepanos laukeaa?

Vielä yksi kysymys: Voiko/saako/kannattaako käyttää alumiinifoliota raketeissa? Esimerkiksi voisiko sillä suojata ton toilettipaperiputkilon sisäosia niiltä kohin, joihin viivepanos vaikuttaa?
Last edited by windtalker on 05 December 2010 20:46:14, edited 1 time in total.
tt
Site Admin
Nimi: Timo Toivanen

Re: Koelennätys edessä; vinkkejä raketin rakentamiseen

Post by tt »

Tervetuloa sekaan!

Ovela idea käyttää rautalankaa moottoripukin virittämiseen... Pari huomiota kuitenkin. Nykyisellään tuo näyttää liian huteralta. Moottorin lähtöpotku on kuiten melkoisen voimakas ja jos pukki pääsee heilumaan, seurauksena saattaa olla varsin jännät lento-ominaisuudet. Tuollaiset sisäkkäiset putket saa riittävän jäykiksi esimerkiksi liimaamalla pitkittäisiä balsa- tai pahvisuikaleita putkien väliin. Ikäänkuin rungon sisällä olevat siivekkeet. Väli pitää myös tukkia jotenkin ettei avauspanoksen paine purkaannu taaksepäin.
Ja kyllähän tuplarunkoa voi käyttää myös laskuvarjoa suojaamaan. Tästä minulla ei ole omia kokemuksia, mutta olen nähnyt tuon suuntaisia virityksiä.
Pahvi kestää yllättävän hyvin avauspanoksen lieskoja, eikä rungon sisäosia tarvitse sen kummemmin suojata ellei jokin rakenne ole suoraan moottorin edessä. Alumiinifoliota voi kyllä käyttää koristeluun jos haluaa metallisen pinnan.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
windtalker

Post by windtalker »

Kiitti vastauksesta!

Vähän epäilinkin tuota, että tuo voi olla vähän turhan hutera. Täytyypä sitten käydä Hobbypointista hakemassa ainakin balsaa, kunnollista liimaakaan minulla ei ole, tulee varmaan sitten ensi tutustuminen epoksiin, koska sitä en ole aikaisemmin käyttänyt missään. Olen vähän ymmärtänyt, että se olisi todella kestävää liimaa. Kaipa sen sitten täytyy niin olla, koska kun mietin pahvin liimaamista pahviin, niin mietin, että miten siitä voisi tulla jotakin kestävää, ainakin jos esimerkiksi nuo siivekkeet vain liimaa runkoon ilmaan mitään pienen hahlon tekemistä runkoon, johonka siivekkeet sovittaa ja liimaa.

Mietin myös tuota avauspanosta ja aattelin, että jätän sen tuolla tavalla auki, ajattelin nimittäin että mahtaisikohan se näyttää hienolta, jos se panos samalla avaa raketin ja samalla se myöskin tulee osin raketin alapuolelta ulos, mutta nyt tarkemmin mietittäessä ehkäpä se paine ei taidakaan silloin riittää raketin avaamiseen...

Mietiskelin, että jättäisin tosta moottoripukista tuon ylemmän ristikkäisen rautalankakiinnityksen paikoilleen, mutta sitten irrottaisin alemmat rautalangat, yksi täytyisi kuitenkin jättää sillä tavalla, että sillä saa moottorin lukittua paikoilleen.
tt
Site Admin
Nimi: Timo Toivanen

Post by tt »

Ihan maitoliima (Erikeepperi) toimii hyvin balsan ja pahvin kanssa kunhan malttaa antaa liitosten kuivua kunnolla. Epoksi on toki vahvempaa ja mukavampaa nopean kuivumisen vuoksi. Siivekkeiden upottaminen runkoon tekee liitoksesta vahvemman, mutta toisaalta pelkästään runkoputken pintaan liimattu siiveke irtoaa törmäyksessä siistimmin ja helpottaa korjausta.

Älä jätä runkoon ylimääräisiä reikiä. Paine karkaa sieltä mistä se helpoten pääsee ulos. Minulla oli yhdessä raketissa runkoputken ja moottoriputken välissä 3mm avoin rako. Paine karkasi sieltä ja raketti tuli tikkana turpeeseen.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
windtalker

Post by windtalker »

No niin! Eka lennätys takana, ja rakettikortti kädessä! Ja lensihän se rakettikin!

Loppujen lopuksi tein niin, että tuossa ylhäällä kuvassa olevan "moduulin" pistin raketin nokkaan, ja sinne piilotin laskuvarjon. Rakettia varten tein uuden tuollaisen rakettipukin keskellä, ja sitten pistin sen ja vessapaperirullan väliin balsaa epoksilla kiinni. Näiden väliin pistin vielä kokonaisen tyhjän talouspaperirullan. Raketin nokkakartioksi en keksinyt muuta kuin ostaa Tiimarista paperimassasta tehtyjä palloja, mutta tuo pisti raketin painopisteen rungon noin puoleenväliin.

Ja vaikka aika suuret epäilykset minulla oli, niin kyllähän se raketti kuitenkin lopulta lensi! B-moottori oli tosin hieman liian heikko, itseasiassa siinä kävi niin, että raketti lähti lentoon hyvin vaikeannäköisesti, lähti kaartamaan alaspäin ja laskuvarjon ulosheittopanos toimi vasta alle metrin korkeudessa maasta!

Mutta nyt tuli vähän ideaa tuohon rakenteluun. Nyt suunnitelmissa on hieman kehitellä tuota tuon raketin modulaarisuutta. Tuon avulla pystyn esimerkiksi vaihtamaan raketin "alapään" helposti sellaiseen, että sitä pystyy lähettämään D-raketillakin. Tuo nokkakartio tosin täytyy muuttaa aivan joksikin muuksi.

Nyt päätä särkee aika mukavasti, niin en jaksa nyt pistää kuvia itse raketista, mutta saatanpi vähän myöhemmin laittaakin.

Kiitoksia vain kaikista neuvoista!
sampo
Site Admin
Nimi: Sampo Niskanen

Post by sampo »

Kiva kuulla että lensi! Tekemällä sitä parhaiten oppii.. :)
I doubt, therefore I may be.
windtalker

Post by windtalker »

No niin, tässä tulee nyt pari kuvaa.

Image
Tää eka kuva on otettu tän nk. "moottorimoduulin" yläpuolelta. Tein pahvista sellaisen rinkulan, jonka vielä tiivistin tunkemalla siihen päälle kasaan alumiinifoliota, ettei siis se avauspanos pääse avautumaan alaspäin.

Image
Tuo sama alimmainen moduuli sivulta kuvattuna. Tein raketin nokkakartion tosiaan sellaisesta isosta paperimassapallosta, ja loppujen lopuksi sen ollessa valmis, huomasin raketin painopisteen olevan jo pelottavan pitkällä, liekö sitten vain kokemus tai sen puute, koska se raketti kuitenkin lensi. Mutta kuitenkin, pienoisen mietiskelyn jälkeen päädyin tällaiseen "Saab Draken" -siipityyliin. Loppujen lopuksi siitä tuli oikeastaan vain hieno, koska se myös antoi jonkin verran tukea raketin rungon jatkopalalle, eli tuolle talouspaperirullalle. Siivekkeet oli vähän odotettua vaikeammat liimata, ne oli tosi vaikea saada suoraan ja muutenkin, niitä täyty pitää ainakin sen 5 minuuttia siinä itse kädellä, yksi on vieläkin teipillä tuettuna runkoon, koska epoksiliima ei kunnolla sitä liimannut.

Image
Tässä on raketin keskimoduuli ja laskujärjestelmän moduuli. Keskimoduulista poistettuna jesarit, joilla se oli kiinni muissa moduuleissa sekä siinä jesarilla kiinni ollut juomapilli, joka toimi ihan hyvin lähdössä ohjurina.

Image
Vielä moottorimoduuli alhaalta kuvattuna. Neljällä balsalla se on siis kiinni tuossa itse rungossa. Tuo vihreä metalli etualalla on pitämään moottorin paikallaan sen jälkeen, kun se on rakettiin asetettu. Niin kuin näette, siivet ovat ns. juosten kustu, mutta eipä se ainakaan mitenkään katastrofaalisesti vaikuttanut lentoon.

Että tällästä. Nyt on jo parikin ideaa ilmassa tässä, yksi olisi tuon modulaarisen järjestelmän vähän edelleenkehittäminen siten, että noiden osien kiinnittäminen toisiinsa olisi vähän helpompaa kuin teippien kiinnittäminen/repiminen koko ajan. Sillä tavalla voisi esimerkiksi tehdä erikseen moottorimoduulin D-moottoreille, ja ampua miltei heti eri moottorilla. Ja yksi idea, jonka sain tätä kirjoitettaessa, olisi sellaisen laskujärjestelmän tekeminen, joka ohjaakin avauspanoksen ei ylöspäin vaan suoraan alaspäin, ja laskuvarjo pamahtaisi ulos raketin persuksista. Nyt eniten kiinnostaa toimivan ja mielenkiintoisen laskujärjestelmän tekeminen, niin kuin sanoin, tuossa omassa lähetyksessäni se nokka poksahti siinä alle metrin korkeudessa, joten laskuvarjon toimivuutta ei nähty.

Niin ja totta tosiaan, kokeilemalla tosiaan oppii tässä!
Last edited by windtalker on 05 December 2010 20:47:03, edited 2 times in total.
sampo
Site Admin

Post by sampo »

windtalker wrote: Ja yksi idea, jonka sain tätä kirjoitettaessa, olisi sellaisen laskujärjestelmän tekeminen, joka ohjaakin avauspanoksen ei ylöspäin vaan suoraan alaspäin, ja laskuvarjo pamahtaisi ulos raketin persuksista. Nyt eniten kiinnostaa toimivan ja mielenkiintoisen laskujärjestelmän tekeminen, niin kuin sanoin, tuossa omassa lähetyksessäni se nokka poksahti siinä alle metrin korkeudessa, joten laskuvarjon toimivuutta ei nähty.
Tuossa ongelmaksi tulee tilan puute, jotta moottori mahtuisi keskelle symmetrisesti ja laskuvarjo sen rinnalle pohjan pinta-alan tulee olla varsin iso. Lisäksi kannattaa varmistaa, että rakenteet jotka ohjaavat panoksen alaspäin ovat tarpeeksi tukevat.

Helpompi voi olla, että moottori ampuu päin umpiseinää ja työntää koko moottoriholkin ulos. Sitten kun moottori lentää ulos se vetää mukaan laskuvarjon. Tuollaista olen itse harkinnut yhteen omaan rakettiinikin.
windtalker

Post by windtalker »

sampo wrote:
windtalker wrote: Ja yksi idea, jonka sain tätä kirjoitettaessa, olisi sellaisen laskujärjestelmän tekeminen, joka ohjaakin avauspanoksen ei ylöspäin vaan suoraan alaspäin, ja laskuvarjo pamahtaisi ulos raketin persuksista. Nyt eniten kiinnostaa toimivan ja mielenkiintoisen laskujärjestelmän tekeminen, niin kuin sanoin, tuossa omassa lähetyksessäni se nokka poksahti siinä alle metrin korkeudessa, joten laskuvarjon toimivuutta ei nähty.
Tuossa ongelmaksi tulee tilan puute, jotta moottori mahtuisi keskelle symmetrisesti ja laskuvarjo sen rinnalle pohjan pinta-alan tulee olla varsin iso. Lisäksi kannattaa varmistaa, että rakenteet jotka ohjaavat panoksen alaspäin ovat tarpeeksi tukevat.

Helpompi voi olla, että moottori ampuu päin umpiseinää ja työntää koko moottoriholkin ulos. Sitten kun moottori lentää ulos se vetää mukaan laskuvarjon. Tuollaista olen itse harkinnut yhteen omaan rakettiinikin.

Totta, itsekin mietin, että tilaa ei paljoa ole... Tosin tuossa kuvassa olevassa raketissa siinä olisi sen verran tilaa, että kyllä siihen kevyttä rakettia varten mahtuu laskuvarjo, luulisin. Ja itsekin olen miettinyt juuri tuota samaa, että se avauspanos ampuu moottoriosan pois ja vetää laskuvarjon mukanaan. Ja tuossa mielessä se olisi helpompi rakentaakin, kuin erikseen tunneli suuntaamaan panosta alaspäin. Itse mietin, että jos moottoriosa vetäisi kaksi laskuvarjoa ulos ja moottori ja raketti laskeutuisivat erikseen, voisi siitä tulla erityisen mielenkiintoinen! Tietenkin vaarana voi olla, että toinen osista häviää (tai sitten toisaalta kummankin osan jääminen puuhun vs. vain toisen), mutta itse pitäisin tota myös hienonnäköisenä!!

Mutta sellainen ongelmanpoikanen minulla kävi tuosta alunperinkin mielessäni, että kun se panos räjähtää, niin miten suojata laskuvarjoa tuhoutumiselta? Pienen kourun tekeminen moottoritilaan johonkin ja sen aukon suojaaminen villalla tms?

Tässähän on jo ihan kivasti ideoita joista valita jotain kokeiltavaa sinne heinäkuun lennätyskerralle!
sampo
Site Admin

Post by sampo »

windtalker wrote:Itse mietin, että jos moottoriosa vetäisi kaksi laskuvarjoa ulos ja moottori ja raketti laskeutuisivat erikseen, voisi siitä tulla erityisen mielenkiintoinen! Tietenkin vaarana voi olla, että toinen osista häviää (tai sitten toisaalta kummankin osan jääminen puuhun vs. vain toisen), mutta itse pitäisin tota myös hienonnäköisenä!!

Mutta sellainen ongelmanpoikanen minulla kävi tuosta alunperinkin mielessäni, että kun se panos räjähtää, niin miten suojata laskuvarjoa tuhoutumiselta? Pienen kourun tekeminen moottoritilaan johonkin ja sen aukon suojaaminen villalla tms?
Jos kaksi varjoa laittaa niin kannattaa varmistaa että siellä on jotain mikä vetää myös sen toisen niistä ulos. Suojaaminen on myös ongelmallista. Noin lähelle jos laskuvarjoa laittaa niin mielellään itse laittaisin ihan jonkun pahviseinän väliin. Eli lentäessään ulos moottoripalikka vetää ensin pahviseinän ulos ja vasta sen takaa laskuvarjon. Toki riittävä määrä "venäläistä vessapaperia" (eli palosuojattua) voi riittää sekin, vanua en käyttäisi koska se sulaa helposti tuollaisissa paikoissa.
Post Reply