Hybridi-rakettien työntövoima
-
- Posts: 1
- Joined: 18 June 2021 08:57:55
Hybridi-rakettien työntövoima
Tarjoavatko hybridit merkittäviä etuja kiintoaineiden ja nesteiden yläpuolella, että sen pitäisi olla käyttövoimajärjestelmä? Huomaan, että nykyinen kirjallisuus lisää hybridi-rakettien työntövoimaa. Haluan kysyä sitä täällä, koska on melko suuri määrä ihmisiä, joilla on kokemusta kiintoaineista, nesteistä ja hybridistä, antamaan tasapainoinen mielipide ja esittämään näkemyksensä käytännön näkökulmasta propulsiojärjestelmien valmistuksessa, käytössä ja käsittelyssä.
Re: Hybridi-rakettien työntövoima
Kiinteän polttoaineen käyttö tarjoaa yksinkertaisimman ratkaisun; moottori sytyttimineen rakettiin ja sillä siisti. (Harraste)moottorit toimivat polttaen niihin ladatun polttoaineen eikä moottoria voi pysäyttää. Kyse voi olla täysin kertakäyttöisestä moottorista tai sellaisesta metallirungosta, johon polttoainetta (ja suuttimen) voi ladata uudelleen, (kts. 'Reloadable Motor Systems (RMS)'. Tämän tyyppisiä moottoreita on tarjolla laaja valikoima, kertakäyttöisiä vielä enemmän.
Nestemoottori on monimutkainen ja hyvin haastava rakennettava (kts- tällä sivusstolla 'Yleinen keskustelu/ Omatekoinen rakettimoottori'). Useimmiten nestemoottori edellyttää kryotekniikkaa, nestehapen käyttöä, mutta ei aina. Oma alalajinsa on hypergolinen seos, jossa nestemäiset aineet (hapetin ja hapetettava) syttyvät itsestään joutuessan toistensa kanssa tekemisiin. Nestemoottorin voi sammuttaa ja käynnistää uudelleen.
Moottoreiden taksonomiaan sisältyvät vielä monopropellanttimoottrit, joissa vaikkapa katalyytin tai alkulämmityksen avulla käynnistetään kemiallinen, lämpöä ja kaasua tuottava reaktio. Hydratsiini- ja vetyperoksidimoottorit kelpaavat esimerkeiksi.
Hybridimoottorissa kiinteää polttoainetta hapetetaan käyttäen esimerkiksi beteytettyä ilokaasua tai nestehappea. Myös 'reverse hybrid' on mahdollinen, vaikkakin harvinainen ja riskialtiskin rakenne. Hybridimoottorit saivat meillä tilaisuutensa paljolti siksi, että ilokaasu/muovipatruuna -yhdistelmää eivät räjähdesäädökset koske. Suuret kiinteäpolttoainemoottorit toivat lakiteknisiä murheita aikoinaan ja saatavuuskin oli huono.
Myös hybridimoottorin voi sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Sen käynnistyslaitteisto maksaa, mutta yksi ostokerta riittää.
Käytännön tekijät ja oma mielenkiinto ratkaisevat. Harrastepuolella kiinteä polttoaine on helppoutensa vuoksi se tavanomainen (ja hyvä) ensivalinta. Sellainen on järkevin alku ja sitten voi mieltymyksiensä mukaan harkita muitakin moottorityyppejä, jos mutkikkaammat (ja hintavammat) ratkaisut alkavat kiehtoa. Amerikkalaiset kerhot keskittyvät enimmäkseen tähän moottorityyppiin - hybridien kysyntä vähenee.
Nestemoottori on monimutkainen ja hyvin haastava rakennettava (kts- tällä sivusstolla 'Yleinen keskustelu/ Omatekoinen rakettimoottori'). Useimmiten nestemoottori edellyttää kryotekniikkaa, nestehapen käyttöä, mutta ei aina. Oma alalajinsa on hypergolinen seos, jossa nestemäiset aineet (hapetin ja hapetettava) syttyvät itsestään joutuessan toistensa kanssa tekemisiin. Nestemoottorin voi sammuttaa ja käynnistää uudelleen.
Moottoreiden taksonomiaan sisältyvät vielä monopropellanttimoottrit, joissa vaikkapa katalyytin tai alkulämmityksen avulla käynnistetään kemiallinen, lämpöä ja kaasua tuottava reaktio. Hydratsiini- ja vetyperoksidimoottorit kelpaavat esimerkeiksi.
Hybridimoottorissa kiinteää polttoainetta hapetetaan käyttäen esimerkiksi beteytettyä ilokaasua tai nestehappea. Myös 'reverse hybrid' on mahdollinen, vaikkakin harvinainen ja riskialtiskin rakenne. Hybridimoottorit saivat meillä tilaisuutensa paljolti siksi, että ilokaasu/muovipatruuna -yhdistelmää eivät räjähdesäädökset koske. Suuret kiinteäpolttoainemoottorit toivat lakiteknisiä murheita aikoinaan ja saatavuuskin oli huono.
Myös hybridimoottorin voi sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Sen käynnistyslaitteisto maksaa, mutta yksi ostokerta riittää.
Käytännön tekijät ja oma mielenkiinto ratkaisevat. Harrastepuolella kiinteä polttoaine on helppoutensa vuoksi se tavanomainen (ja hyvä) ensivalinta. Sellainen on järkevin alku ja sitten voi mieltymyksiensä mukaan harkita muitakin moottorityyppejä, jos mutkikkaammat (ja hintavammat) ratkaisut alkavat kiehtoa. Amerikkalaiset kerhot keskittyvät enimmäkseen tähän moottorityyppiin - hybridien kysyntä vähenee.