Raketti kaupat Eu alueella?
Raketti kaupat Eu alueella?
Onkohan kukaan kokeillut tilata netistä eurooppalaisilta sivuilta raketteja/moottoreita? Siellähän on aika laaja ja mielenkiintoinen tarjonta. Linkkejä hyviin paikkoihin?
Re: Raketti kaupat Eu alueella?
Tätä sivuaa http://pollux.ayy.fi/rakettiforum/viewt ... ?f=2&t=382
Pääasiallinen murheenaihe on pyroteknisten tuotteiden kuljetus; ei niinkään moottoreiden saatavuus. Englannista Suomeen on vaikea saada moottoreita tästä syystä. Jos erillinen hazmat-kuljetus on tarpeen, sille kertyy hintaa. Onneksi ABCD-kokojen moottoreita saa Suomestakin. Suurten moottoreiden osalta byrokratia iskee. Rebelspacen sivustoilta ilmenee (hollantilainen) lupakäytäntö tarkemmin.
Pääasiallinen murheenaihe on pyroteknisten tuotteiden kuljetus; ei niinkään moottoreiden saatavuus. Englannista Suomeen on vaikea saada moottoreita tästä syystä. Jos erillinen hazmat-kuljetus on tarpeen, sille kertyy hintaa. Onneksi ABCD-kokojen moottoreita saa Suomestakin. Suurten moottoreiden osalta byrokratia iskee. Rebelspacen sivustoilta ilmenee (hollantilainen) lupakäytäntö tarkemmin.
Re: Raketti kaupat Eu alueella?
Brendt myy, mutta haku on hankalaa, kaikki ei asu ihan likellä. Postihan on ja nihkee, B tiety varmaan pistää Matkahuollossa. Tämä laki on kyllä pelleilyä, miksi rajataan D moottoriin, kun EU alueella on sallittua isompiakin käyttää. Miten yksi E tai F luokan moottori olisi vaarallisempi kuin vaikkapa 10 D moottoria? Ilotulitteet on kaikkinensa "vaarallisempia". Asepuolella saa jälleenladata jne. Miksi vaan kielletään ja todetaan asian olevan siinä. Miksi ei kouluteta ja anneta mahdollisuutta suorittaa eritasoille pätevyyttä. Sama tulee esiin pyrotekniikkapuolella, maailmalla on jopa harrastajille kisoja. Mutta mies meillä? Uskon kiinnostusta olevan ja pätevyyksien kautta tässäkin/näissäkin lajeissa olisi potentiaalia pieneen toimintaan.
Re: Raketti kaupat Eu alueella?
Totta on, ettei moottoreiden osto ole aina helppoa.
Rakettimoottoreita Posti ei kuljeta. MH tai jokin kuriirifirma ehkä. Helpointa olisi hakea itse. Omalla autolla saa kuljettaa suuria määriä käyttämämme tyyppisiä rakettimottoreita aivan laillisesti.
Vaikka eri säännösten takia on hankaluuksiakin, niin iloitaan siitä mitä meillä on: EU-alueella tavaraa voi vapaasti kuljettaa. A...D -moottoreita saa Suomesta ja G-moottoriin asti rahat tiskiin-periaatteella muualta EU-alueelta. Eli A...G -moottoreita on saatavilla, vaikka osin hieman vaivalloisesti.
Myyntilupa Suomessa edellyttää moottorin CE-merkintää ja myyjää, joka ottaa kantaakseen maahantuontiin liittyvän prosessin vaivan ja kulut. Koska moottoreiden myyntimäärät jäisivät pieniksi, samoin tulot, on kannattavuus kyseenalainen. Myyjän ei auta rikkoa pyroteknisten aineiden kauppaa koskevia säännöksiä, jottei juridisia ongelmia tulisi.
H-moottorista alkaen EU-alueen myyjät yleensä vaativat ostajalta joko NAR:n tai Tripolin tasokokeita, Level 1..Level 3, tai alan ammattilpätevyyttä (esim. panostaja). Koska Suomessa tasokokeita ei toistaiseksi voi suorittaa, ollaan suurten kiinteäpolttoaineisten moottoreiden kanssa ongelmissa. Yksi keino olisi hakeutua NAR:n tai Tripolin jäseneksi ja sitä kautta saada EU-alueelle suurten moottoreiden ostoon tarvittava pätevyys. Netistä selviää tarkemmin tämä asia. Kts. myös viewtopic.php?f=2&t=382 EU-alueella rakettiharrastusta koskevat säänökset vaihtelevat maittain.
Käyttämämme rakettimoottorit eivät ole tietääkseni aiheuttaneet henkilövahinkoja Suomessa. Samaa ei todellakaan voi sanoa ilotulitteista. Comet Bomb 3 -vahingothan johtivat 90-luvulla rakettimoottoreiden myynnin täyskieltoon muutamaksi vuodeksi. Nytkin aattona tuli vaaratiedote...
Rakettimoottoreita Posti ei kuljeta. MH tai jokin kuriirifirma ehkä. Helpointa olisi hakea itse. Omalla autolla saa kuljettaa suuria määriä käyttämämme tyyppisiä rakettimottoreita aivan laillisesti.
Vaikka eri säännösten takia on hankaluuksiakin, niin iloitaan siitä mitä meillä on: EU-alueella tavaraa voi vapaasti kuljettaa. A...D -moottoreita saa Suomesta ja G-moottoriin asti rahat tiskiin-periaatteella muualta EU-alueelta. Eli A...G -moottoreita on saatavilla, vaikka osin hieman vaivalloisesti.
Myyntilupa Suomessa edellyttää moottorin CE-merkintää ja myyjää, joka ottaa kantaakseen maahantuontiin liittyvän prosessin vaivan ja kulut. Koska moottoreiden myyntimäärät jäisivät pieniksi, samoin tulot, on kannattavuus kyseenalainen. Myyjän ei auta rikkoa pyroteknisten aineiden kauppaa koskevia säännöksiä, jottei juridisia ongelmia tulisi.
H-moottorista alkaen EU-alueen myyjät yleensä vaativat ostajalta joko NAR:n tai Tripolin tasokokeita, Level 1..Level 3, tai alan ammattilpätevyyttä (esim. panostaja). Koska Suomessa tasokokeita ei toistaiseksi voi suorittaa, ollaan suurten kiinteäpolttoaineisten moottoreiden kanssa ongelmissa. Yksi keino olisi hakeutua NAR:n tai Tripolin jäseneksi ja sitä kautta saada EU-alueelle suurten moottoreiden ostoon tarvittava pätevyys. Netistä selviää tarkemmin tämä asia. Kts. myös viewtopic.php?f=2&t=382 EU-alueella rakettiharrastusta koskevat säänökset vaihtelevat maittain.
Käyttämämme rakettimoottorit eivät ole tietääkseni aiheuttaneet henkilövahinkoja Suomessa. Samaa ei todellakaan voi sanoa ilotulitteista. Comet Bomb 3 -vahingothan johtivat 90-luvulla rakettimoottoreiden myynnin täyskieltoon muutamaksi vuodeksi. Nytkin aattona tuli vaaratiedote...