Viime lauantain lennätyksessä sattui omallekin kohdalleni CATO. (Tiettävästi ainoa aiempi uusien säännösten aikainen CATO oli todella vanhalla varastossa seisseellä moottorilla.) Kyseessä oli minun V-klusterini, jossa oli 2 kpl ulkomailta tuotuja Sachsen-Feuerwerksin (nyk. Weco Feuerwerk) C6-5 -moottoreita. Raketti nousi noin viisi metriä ja sitten räjähti, ja paloja lenteli kymmenisen metrin alueelle, onneksi katsojista poispäin. Lopputulos näyttää juurikin siltä.
Joten: Vaikka kaupalliset moottorit ovat hyvin turvallisia, eivät nekään 100% varmoja ole. Muistakaa ne turvaetäisyydet!
No, kunniallinen loppu huono-onniselle raketille. May it rest in pieces.
Laukaisujen turvallisuus
- sampo
- Site Admin
- Nimi: Sampo Niskanen
Laukaisujen turvallisuus
I doubt, therefore I may be.
Hyvä että meillä on sentään pakollinen koulutus raketin rakentajille. Eipähän pääse syntymään epästabiileja raketteja, jos on kurssin asiat mielessä:
http://www.youtube.com/watch?v=4p_LHF-v ... ed&search=

http://www.youtube.com/watch?v=4p_LHF-v ... ed&search=

K-moottorit K-kauppoihin!
Re: Laukaisujen turvallisuus
monta rakettia olette muuten itse rakentaneet? (valmissarjoista tai omia)
onko monta epäonnistunutta lentoa tapahtunut?
onko monta epäonnistunutta lentoa tapahtunut?
Re: Laukaisujen turvallisuus
Olisinkohan minä rakentanut yhteensä 8 pienoismallirakettia, joista 2 valmissarjoista. Ei sen enempää, kun olen saanut yleensä rikkoutuneet vielä korjattua. Vain yksi niistä taitaa olla jäänyt pysyvästi kadoksiin, ellen väärin muista.kimble wrote:monta rakettia olette muuten itse rakentaneet? (valmissarjoista tai omia)
Epäonnistuneita lentoja näkee aika usein, kenties joka toisessa lennätyksessä. Siis esim. sillä tavalla epäonnistuneita, että raketin laskuvarjo ei aukeakaan. Siis sellaisia tapauksia, joissa epäonnistumisen syy on itse tehdyssä raketissa.kimble wrote:onko monta epäonnistunutta lentoa tapahtunut?
Moottorit sen sijaan on ollut varsin luotettavia. Mun tietääkseni näistä Sachsenin tai Wecon moottoreista, mitä Suomessa on ollut myynnissä, niin 2 kpl on räjähtänyt. Toinen taisi olla se Sampon klusteri ja toinen oli yhden kurssilennättäjän raketti.