Vesiraketit

Paineilmalla ja vedellä toimivat raketit. Ilman ruutiakin saa aikaan vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Näihin et tarvitse lupia, mutta älä jätä aivoja narikkaan!
sampo
Site Admin
Nimi: Sampo Niskanen

Post by sampo »

Tero wrote:Tulevana kesänä olisi tarkoituksena kehitellä loppuun kemiallinen varjosysteemi, tässä olisi etuna se, ettei nousuaikaa tarvitsisi arpoa ajastimeen, vaan raketin kääntyminen apogeessa laukaisisi varjosysteemin. Viime kesänä ei tuo kemiallinen systeemi oikein suostunut toimimaan, mutta nyt paperilla on jo uusi idea, jolla toivon mukaan se saadaan vihdoin ja viimein toimintavarmaksi 8)
Voitkos kertoa vähän tarkemmin millaista kemiaa ajattelit tuossa käyttää? Mulla ei ensihätään tule mieleen juurikaan järkeviä, turvallisia kemiallisia systeemejä joilla saisi tuollaisen toteutettua...

Isoissa harrastajaraketeissahan käytetään kiihtyvyys- tai kallistusantureita joka sitten sähköisesti sytyttävät pienen räjähdepanoksen avaten laskeutumisjärjestelmän. Vähän turhan järeää ja painavaa kyllä vesirakettiin...
I doubt, therefore I may be.
Tero

Post by Tero »

sampo wrote:Voitkos kertoa vähän tarkemmin millaista kemiaa ajattelit tuossa käyttää? Mulla ei ensihätään tule mieleen juurikaan järkeviä, turvallisia kemiallisia systeemejä joilla saisi tuollaisen toteutettua...
Ihan ruokasooda & viinietikkalinjalla ajattelin pysyä. Jos ei noilla (tai vastaavilla) suostu toimimaan, niin en ainakaan aikonut mitään "myrkyllisempiä" aineita kokeilla.

Viimeksi ongelmana oli sopivan tiiviin systeemin kyhääminen tuota etikka&soodaseosta varten, nyt ajattelin kokeilla tuollaista isoa lääkeruiskua, josko se vaikka toimisi.

Jos jollakulla on hyviä ideoita tuohon, niitä otetaan auliisti vastaan :) Mitään räjähteisiin perustuvaan en ala tuohon laittamaan, koska siitä tulisi (ehkä) liian painava ja en siitä turvallisuudestakaan niin tiedä. Tosin tuolla timerillakin pärjätään, jos tuo kemiallinen ei onnistu.
Guest

Post by Guest »

Saakos semmosia kartiokumikorkkeja tilattua mistään nettikaupasta?
H2O

Post by H2O »

voisitteko kertoa miten tollanen omatekekoinen vesiraketti tehdään? Oon lukenu nytte näitä ja on alkanu vähän kiinnostaa.
Guest

Re: Vesiraketit

Post by Guest »

Muistivihoistani löytyy aiheeseen vielä vihje:
CLASS "A" WATER ROCKET WORLD RECORD RULES
Tänne täytyyy ehkä mennä googlen kautta: hakuruutuun sana; wra2
Joskus on ehkä toiminut osoite wra2.drg
........................
:idea: jussi
apollo16

Post by apollo16 »

moro! voisitteko kertoa miten te teitte vesiraketin alusta loppuun suomenkielellä???????????????
olem kiinnostunut niistä ja haluaisin tietää!!!!!!!!!

APOLLO16
Arminius

Post by Arminius »

Mä olen rakentamassa vesirakettia käyttämällä paintballia varten tehtyja osia (ilmapullo, regu, ja pari liitimiä), ja pari osia Dunlop HiFlex:iltä. Tällä hetkellä olen viella alkuvaihessa, mutta osat on nyt kaikki, ja asiat alkaavat tulla valmiiksi. Ehkä 15+ tuntia työtä viellä, ja sitten voi tehdä ensimmäiset todelliset lennot.

Mun kaverit eivät ole oikein kiinostunut asiasta, eli teen tällä hetkellä kaiken yksin. Ehkä tämä nyt kuulostaa vähän tyhmältä; mä asun pk seudulla ja käyn IB lukiolla. Olen asunut saksassa ja USA:ssa ja olen nyt asunut pari vuotta suomessa (eli mun suomen kieli on vähän huono; puhun pääasiassa englantia ja saksaa). Kahden vuoden päästä ajon opiskella avaruusteknikkaa ulkomailla, eli tämä projekti on mulle hyvin tärkeä.

Jos täälä on joku muu lukiolainen joka on kiinostunut raketeistä harrastuksena, pistä maili: marc_nikander@hotmail.com
Make_L

Post by Make_L »

Apogeen tuore verkkolehti kertoo, että RockSim-ohjelmaa voi nyt käyttää myös vesirakettien mitoitukseen jne.
http://www.apogeerockets.com/education/ ... sletter219
tt
Site Admin
Nimi: Timo Toivanen

Post by tt »

Vesirakettitietoutta kolmannella kotimaisella:
http://www.wra2.org/forum/
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
tt
Site Admin
Nimi: Timo Toivanen

Post by tt »

“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
apollo16

Post by apollo16 »

Olisiko teillä helppoa ohjetta vesirakettien tekoon sillä yritin
koko viime kesän sellaisen tekemistä mutta tuloksetta joten
olisiko niiden tekoon helppoja ohjeita?

Minua kiinnostaa niin paljon pienoismalli raketit jotta ihan kuumottaa
ajatuksia. Toivon saavani hyvät ja helpot ohjeet.

ystävällisin terveisin Apollo16
sampo
Site Admin
Nimi: Sampo Niskanen

Post by sampo »

Pollux järjestää kahden viikon päästä vesirakettikilpailun Otaniemessä, johon kaikki kiinnostuneet voivat osallistua. Siellä voi myös tutustua tarkemmin Polluxin laukaisulaitteistoon ja vesiraketteihin. Kisan jälkeen sauna lämpenee Jämeräntaival 3A:n kattosaunalla, jossa kuullaan Iso-Haisu -hybridirakettiprojektista.

Lisätiedot viestiketjusta http://pollux.tky.fi/rakettiforum/viewt ... =20&p=2102
I doubt, therefore I may be.
Arzk
Nimi: arttu

Post by Arzk »

Tero wrote:Moikka kaikille!

Onko teissä pienoismallirakettiharrastajissa ketään, joka olisi väsäillyt joskus vesirakettien parissa? Itse olen niitä pari vuotta (enemmän tai vähemmän aktiivisesti) kehitellyt, ja olisi kiva vaihtaa kokemuksia muiden harrastajien kanssa.
Moikka tero!

Minä olen väsäillyt vesirakettien kanssa
jonkun vuoden.

Käytän kahta eri tekniikkaa
1.puutarhaliitin-
2. ja venttiili &putki -tekniikkaa.

Miten itse laukaiset raketit ja
oletko laittanut sen kyytiin mitään?
Post Reply