Vesiraketit

Paineilmalla ja vedellä toimivat raketit. Ilman ruutiakin saa aikaan vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Näihin et tarvitse lupia, mutta älä jätä aivoja narikkaan!
Tero

Vesiraketit

Post by Tero »

Moikka kaikille!

Onko teissä pienoismallirakettiharrastajissa ketään, joka olisi väsäillyt joskus vesirakettien parissa? Itse olen niitä pari vuotta (enemmän tai vähemmän aktiivisesti) kehitellyt, ja olisi kiva vaihtaa kokemuksia muiden harrastajien kanssa.
sampo
Site Admin
Nimi: Sampo Niskanen

Re: Vesiraketit

Post by sampo »

Tero wrote:Onko teissä pienoismallirakettiharrastajissa ketään, joka olisi väsäillyt joskus vesirakettien parissa?
Enpä itse tunne ketään joka olisi noita väsäillyt, vaikka kyllä niistä aina silloin tällöin on juteltu. Sinällään olisi kiintoisaa tutustua tarkemmin tuohon pyroteknisiä materiaaleja kaipaamattomaan rakettivaihtoehtoon. Ehkä pitäisi laittaa pystyyn kilpaileva projekti tamperelaisten hybridiprojektille... ;)
I doubt, therefore I may be.
tt
Site Admin
Nimi: Timo Toivanen

Post by tt »

Eipä ole tullut rakenneltua, mutta tarkoitus olisi joskus niitäkin kokeilla. Olen puhtaasti hypoteettisella tasolla yrittänyt suunnitella tiivistä mutta samalla riittävän herkkää laukaisumekanismia, mutta ainakaan vielä ei ole tullut kuningasideaa. Useimmat mitä olen ohjeissa nähnyt niin ovat varsin säälittäviä virityksiä. Saa heittää ideoita...
Onko kenelläkään muuten tietoa kuinka paljon painetta tavallinen 1,5l limupullo kestää?
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
Horus

Post by Horus »

En tiedä oletteko huomanneet, mutta netissä on aika kattava sivusto vesiraketeista.

http://ourworld.compuserve.com/homepage ... tIndex.htm

Aika paljon asiaa sivuilta löytyy.
Tero

Post by Tero »

Sellainen tavallinen limsapullo kestää vissiinkin jotain 10-12 kiloa painetta, ja nämä lidlissä myytävät siniset kivennäisvesipullot (ja varmaankin myös ne kolapullot ym..) kestävät 8-9 kiloa. Mulla oli sellanen kolmesta kivennäisvesipullosta tehty raketti, ja se otti parhaimmillaan korkeutta sen verran, että koko raketti hävisi melkein näkyvistä. Olisko ollut jotain 150-200 metriä ja painetta taisi olla 7,5 kiloa.

http://hometown.aol.com/powerdeployment/

löytyy sellasia raketteja, joilla on joskus tehty korkeuslennätyksen maailmanennätys.
tommi
Nimi: Tommi

Post by tommi »

Tero wrote:Sellainen tavallinen limsapullo kestää vissiinkin jotain 10-12 kiloa painetta, ja nämä lidlissä myytävät siniset kivennäisvesipullot (ja varmaankin myös ne kolapullot ym..) kestävät 8-9 kiloa. Mulla oli sellanen kolmesta kivennäisvesipullosta tehty raketti, ja se otti parhaimmillaan korkeutta sen verran, että koko raketti hävisi melkein näkyvistä. Olisko ollut jotain 150-200 metriä ja painetta taisi olla 7,5 kiloa.
hmm.. vaikuttaa siltä että siellä ollaan testailtu noita vesiraketteja vähän enemmänkin. :) Olis hienoa nähdä tuollaisen laukaisu tai kuvia. Eikö kolmen pullon raketti ole vaikea laukaista?
K-moottorit K-kauppoihin!
Tero

Post by Tero »

hmm.. vaikuttaa siltä että siellä ollaan testailtu noita vesiraketteja vähän enemmänkin. Olis hienoa nähdä tuollaisen laukaisu tai kuvia. Eikö kolmen pullon raketti ole vaikea laukaista?
Mie oon tulossa Otaniemeen ensi syksynä, ja tarkoituksena olisi jatkaa tuota harrastusta siellä. Siitä en sitten tiedä, että mitenkä siellä nuo laukaisut onnistuu, nuo vesiraketit kun tarvitsee jonkinlaisen kompressorin tms. paineentuottovälineen. Täällä kotona se on helppoa, kun voi laukaista suoraan pihasta läheiseen järveen.

Ei se kolmen pullon raketti ole yhtään vaikeampi laukaistava kuin vaikka kaksipulloinen, toki sen väliliittimen kanssa meinasi olla kestävyysongelmia, mutta kyllä senkin sai hoidettua pienellä viilailulla. Tosin ainoa ratkaisu, jonka sain ennen inttiä toimimaan kolmen pullon raketille rajoittaa laukaisuputken pituutta ja siitä johtuen nousukorkeutta. En jaksanut kehitellä siihen parempaa systeemiä, kun oli tavoitteena saada kamera tuollaisen vesiraketin kyydissä taivaalle ennen intin alkua. Ja kaikkihan meni hyvin, kunnes neljännellä lennolla laskuvarjo irtosi kesken lennon ja raketti tuli vähän turhan kovasti alas :) Loppu onkin historiaa...
nabili

Post by nabili »

mää keksin joitaki vuosia sitte vahingossa vesi raketi jonka saa 2 minuutissa valmiiks ja se laukasuu ei tartte pumppuu
Guest

Post by Guest »

Kerroppa lisää.
msdos464

Post by msdos464 »

NaOH+Al reaktiolla voi tehdä painetta kenttä oloissa :) Tällä hetkellä on ollut ongelmana sopivan tapin kehittäminen, pelkällä puutapilla ei saa tarpeeksi kovaa painetta, koska kierteet ei kestä vaan halkea. Onko ideoita?
Mate11

Post by Mate11 »

http://kotisivu.dnainternet.net/tuohann ... aneton.wmv

Siinois yks mun ja pikkuvelin tekemä raketti...
Kovinkaan korkeallehhan se ei lentäny, mutta aika alkeellisilla välineillä se on rakennettu :) Jos et oo vielä vesiraketteja rakentanu, niin kannattaa kokeilla.
-Mate-
Masa

Post by Masa »

:D Hauska pätkä pojat, samanlaista laukaisu-systeemiä olen itsekin alustavasti rakentanut, eli puutarhaletkun pikaliittimeen perustuvaa, varsinaisen raketin tein jotain kolme vuotta sitten ja se koki kaputin jo ennen ensi lentoa, putos nimittäin kirjahyllystä ja styreeni-siivet katkes.Mitenkäs olitte tuon laskuvarjon rakettiinne virittäneet?, lisää vaan filminpätkiä syysiltoja piristämään.
Mate11

Post by Mate11 »

Tarkoituksena ois vielä ainaki yks valmis raketti laukasta ennen talvea. Käytetään luultavasti lähes samaa runkoa, mutta koitetaan saaha tehokkaampi :D

Ja laskuvarjosta... Käytännössä toimii niin, että laskuvarjo on taiteltuna kärjessä joka on vain löysästi kiinni. Niinpä kärki irtoaa, kun raketti alkaa kallistua. Tässä asiassa meillä olikin vähän ongelmia ku meinas aueta liian aikasin, mutta tekniikka on nyt parempi :D
-Mate-
tommi
Nimi: Tommi

Post by tommi »

Toi video oli loistava, ukkeleillahan on taiteellista kykyä! :D

Kun olette päässeet avaruusleffan teon tunnelmaan niin kannattaa kattoa myös tällänen suomalainen scifiparodialeffa, jollei se ole jo tuttu:
http://www.starwreck.com
Tuli virallisesti jakoon netissä tänään, tosin ton 500Mb lataamiseen voi kulua tovi.. :) Hyvä leffa kuitenkin ja efektit on loistavat.
K-moottorit K-kauppoihin!
tt
Site Admin
Nimi: Timo Toivanen

Post by tt »

Juu, hieno video!
Mainittakoon tähän vielä yksi kiva video nimeltään Gumby's Space Adventure. (itse video löytyy sivun alimman linkin takaa).
Lisää juttua videoraketeista löytyy tuolta saitilta. http://www.videorocketry.com
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
Post Reply