onko mahdollista saada raketti kortti

Yleistä keskustelua ja kysymyksiä pienoismalliraketeista
ozku04

onko mahdollista saada raketti kortti

Post by ozku04 »

olen 13 ja haluaisin raketti kortin onko mahdollista saada se ala ikäsenä jos aina ampuu raketeita isän kanssa
tt
Site Admin
Nimi: Timo Toivanen

Re: onko mahdollista saada raketti kortti

Post by tt »

ozku04 wrote:olen 13 ja haluaisin raketti kortin onko mahdollista saada se ala ikäsenä jos aina ampuu raketeita isän kanssa
Moi
Onnistuu niin että suostuttelet/lahjot/pakotat isäsi kurssille. Laukaisunapin painajallahan ei ole pakko olla korttia, kunhan mukana vahtimassa on kortin haltija.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
ozku04

Post by ozku04 »

joo mutta se on lähemmäs 60w niin ei taida suostua :cry:
sampo
Site Admin
Nimi: Sampo Niskanen

Post by sampo »

Valitettavasti TUKESin myyntiluvan ehtoihin sisältyy pykälä, jonka mukaan moottoreita ei saa luovuttaa alle 18-vuotiaille, joten siihen me emme pysty vaikuttamaan. Raketteja toki saa rakennella kuka vain - se on vain pahvia ja liimaa - mutta itse ampuminen täytyy suorittaa jonkun täysikäisen valvonnassa ja vastuulla.
I doubt, therefore I may be.
ozku04

Post by ozku04 »

voiko isäni ostaa siis raketin ja raketti moottorin vai onko pakko ollla joku saakelin kortti
:?:
sampo
Site Admin

Post by sampo »

ozku04 wrote:voiko isäni ostaa siis raketin ja raketti moottorin vai onko pakko ollla joku saakelin kortti
Vielä kerran selvällä suomen kielellä: Jotta saa ostaa rakettimoottoreita, täytyy olla rakettikortti. Piste. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Jollakulla on oltava rakettikortti jotta moottoreita saa ostaa.

Itse raketteja saa ostaa tai rakentaa muutoinkin, mutta niitä ei pysty lennättämään ilman moottoreita, joten lennättämiseen tarvitsee rakettikortin.
Guest

Post by Guest »

Vaatiiko joku aivan oikea laki sitä että pitää olla "rakettikortti" ?
tt
Site Admin

Post by tt »

Anonymous wrote:Vaatiiko joku aivan oikea laki sitä että pitää olla "rakettikortti" ?
Kuten tuossa toisessa threadissa on tullut jo todettua, Suomen laissa kaikkea pyrotekniikkaa säätelee "räjähdysaineasetus". Se ei kuitenkaan ota kantaa erityisesti raketteihin, vaan niitä säätelevät Tukesin päätökset. Pienoismallirakettitoiminnasta vastaa päätös 1430/310/98 jossa mm. rakettikortti mainitaan. Eli siis kyseessä ei todellakaan ole mikään sisäpiirikotkotus tai rahastustapa vaan keino pitää Tukes tyytyväisenä sekä varmistaa että harrastajat ovat varmasti tietoisia turvallisuudesta ja muista säännöistä. Minusta nykyinen tilanne on varsin hyvä verrattuna noin 10 vuotta sitten vallinneeseen, jolloin pienoismalliraketit rinnastettiin suoraan ilotulitteisiin ja niitä olisi saanut ampua vain uudenvuoden yönä.

Tottakai tämä nykyinen luparuljanssi ärsyttää, mutta tilanne voisi olla myös paljon surkeampi.
- James A. Michener
nabili

Post by nabili »

mää oon rakentanu ja ampunu paljo raketteja eikä oo tullu mitää ongelmia vaikka ei oo rakettikorttii ei raketit rakettikortilla toimi eikä oo raketti moottorie osto ongelmia ku niitä ei myyä missää
sampo
Site Admin

Post by sampo »

nabili wrote:mää oon rakentanu ja ampunu paljo raketteja eikä oo tullu mitää ongelmia vaikka ei oo rakettikorttii ei raketit rakettikortilla toimi eikä oo raketti moottorie osto ongelmia ku niitä ei myyä missää
Voi vain ihmetellä onko kaikki sormet vielä tallella kun noin moni kirjain jää sanoista pois.

Kyllähän sitä raketteja pystyy väsäämään ihan itse, mutta pointtina on että se on vaarallista (sekä useimmissa tapauksissa laitonta). Ehkä sinulle ei ole vielä mitään sattunut, ja ehkä sinä saatat selvitä elämästä ilman sen kummempia onnettomuuksia. Pienoismallirakettimoottorit kuitenkin alunperin kehitettiin nimenomaan sen vuoksi, että oli paljon rakettiväsäilijöitä ja sen myötä paljon onnettomuuksia, sillä ilman räjähdeaineiden valmistuksen kunnollista valvontaa harrastus on väistämättä jossakin määrin vaarallista. Jos haluaa ottaa sen riskin eikä välitä lain noudattamisesta niin siitä vain. Itse pitäydyn kaupallisissa ja turvallisissa moottoreissa.
Guest

Post by Guest »

pystyyhän ruutia itekkin tekee tarvii vain puu hiilta rikkipuikkoja ja apulanta ja oikeet sekotus suhteet nelöytyy netistä ja rikkii saa apteekista
tt
Site Admin

Post by tt »

Kyllähän sormetkin saa poikki mutsin keittiöveitsellä ja silmät rikki lyijykynällä..
Suurin osa tämän foorumin käyttäjistä varmasti tietää miten ruutia tehdään ainakin teoriassa, mutta ruudin seostaminen ja valaminen toimivaksi rakettimoottoriksi on se hankala paikka.
- James A. Michener
kimble
Nimi: kimmo

Post by kimble »

Kaun rakettikortti on muuten yleensä voimassa? vuoden? :)
tt
Site Admin

Post by tt »

TUKES edellyttää että harrastaja on jonkin rakettiseuran jäsen ja jäsenyydet ovat riippuvaisia vuosittaisesta jäsenmaksusta. Tämän vuoksi kortti on voimassa aina yhden vuoden kerrallaan, mutta oikeus kortin saamiseen ei periaatteessa vanhene koskaan.
- James A. Michener
Post Reply