Raketti

Paineilmalla ja vedellä toimivat raketit. Ilman ruutiakin saa aikaan vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Näihin et tarvitse lupia, mutta älä jätä aivoja narikkaan!
Guest

Raketti

Post by Guest »

Elikkäs, suunnitelmissa olisi ensi kesälle rakentaa mahtavaakin mahtavampi vesiraketti :D

Materiaaliksi olen miettinyt tuollaista muovista vesiputkea, jota käytetään ihan viemäröinnissä ja vesijohdoissa. Tarkoituksena on tehdä raketti halkaisijaltaan n. 100-150mm putkesta. Tähänkin on monta syytä.
1) Paineenkestokyky on paljon kovempi mitä pulloissa.
2) Osia saa helposti ja halvalla ihan kaupasta, eli eipä paljoa haittaa jos jotain hajoaa.
3) Se nyt vaan näyttää hienommalta kuin tuo nykyinen limpparipullo-viritys :lol:

Onko kukaan muu täällä moista rakentanut? Mitäköhän ongelmia tuossa materiaalissa saattaisi olla? Itse ainakin mietin että mitenköhän vakaimet saisi kunnolla kiinnitettyä...
Guest

Re: Raketti

Post by Guest »

Jatkan vielä kyselyä, kun vauhtiin pääsin :roll: .
Minkälaista suutinta kannattaa hankkia? Raketin vesisäiliön tilavuudeksi olen miettinyt n. 15-20 litraa.
Tavoitteena on raketilla rikkoa 400m korkeus, niin ei taida ihan riittää tuollainen puutarhaletkuun tarkoitettu suutin, eikä välttämättä tuollainen vesimääräkään. Tankin kokoa on toisaalta helppo kasvattaa, pitää vain ostaa isompi pätkä putkea.

Lähtöteline on jo periaatteessa valmis. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on ihan vanerista kyhätty alusta, jossa on kiinni 3 kappaletta kolmen metrin korkeuteen yltäviä rautatankoja. Rautatangot menisivät läpi raketin kylkeen asennetuista rinkuloista. Mitä on ihmiset mieltä, riittääköhän tuo 3m, itse olen vähän skeptisellä mielellä noin lyhyiden tukien käytöstä, riittääkö takaamaan vakaan lähdön?
tt
Site Admin
Nimi: Timo Toivanen

Post by tt »

Vieras wrote:Jatkan vielä kyselyä, kun vauhtiin pääsin :roll: .
Minkälaista suutinta kannattaa hankkia? Raketin vesisäiliön tilavuudeksi olen miettinyt n. 15-20 litraa.
Tavoitteena on raketilla rikkoa 400m korkeus, niin ei taida ihan riittää tuollainen puutarhaletkuun tarkoitettu suutin, eikä välttämättä tuollainen vesimääräkään.
Puutarhaletkujen ns. gardena-liitin ei riitä tuommoiseen. Omatekoinen liitin syntyy kahdesta sisäkkäin menevästä putkesta, joista toinen on täyttöputki ja toinen on kiinni tankissa. Putkien välissä pitää olla klappia sen verran että väliin sopii O-rengas. Suuttimen halkaisija on sitten kinkkisempi juttu ja jätän sen asian arpomisen muille. Jos intoa riittää niin kokeile eri kokoja vaikkapa tankin halkaisijan puolikkaasta pienempään päin.
Vieras wrote:Lähtöteline on jo periaatteessa valmis. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on ihan vanerista kyhätty alusta, jossa on kiinni 3 kappaletta kolmen metrin korkeuteen yltäviä rautatankoja. Rautatangot menisivät läpi raketin kylkeen asennetuista rinkuloista. Mitä on ihmiset mieltä, riittääköhän tuo 3m, itse olen vähän skeptisellä mielellä noin lyhyiden tukien käytöstä, riittääkö takaamaan vakaan lähdön?
Vesiraketti lähtee todella kovalla kiihtyvyydellä, joten telineen ei tarvitse olla kovinkaan pitkä. Tätäkin voi laskeskella, mutta 2 kertaa raketin korkuinen teline lienee varmasti riittävä.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
Make_L

Post by Make_L »

Vesimäärä kyllä riittää. Säiliön täyttö n. 33% vettä, tätäkin voi hienosäätää. Joku (ulkomainen) porukka teki yli 500 metriin lentävän vesiraketin, jossa vettä oli alle 7 litraa. Paine oli 40 bar. Suutin 15 mm. Runkoputki oli laminaattia. PVC on verraten painavaa. Se on sikäli mukava aine, että liimasaumoista tulee hyvin lujia (siis PVC:tä varten tehdyllä liimalla).
Kannattaa tarkistaa netistä, että aiotun paksuinen putki kestää täyttöpaineen. Yleinen sääntö on, että ohut putki kestää korkeampaa painetta kuin paksu. Siten ohut, pitkä raketti sopii paremmin korkealle täyttöpaineelle. Ohuempi putki on sikälikin hyvä, että ilmanvastus on pienempi. Työntö ja sen myötä kiihtyvyys riippuu paineesta ja suuttimen poikkileikkauksen pinta-alasta. (Tunnetusti deLaval-suutin ei vesiraketissa toimi, vesi kun ei ole kokoonpuristuvaa). Suuttimia voi testata tekemällä eri kokoisia. Raportoi tuloksista!
Post Reply