tuppis wrote:
Mut tosiaa täs ku kattelen, ni nummelan kohal esim. tulee hesa-vantaan alue vastaan 2500ft:ssä, eli siin 750 metrin hujakoil. Et ei sielkää periaattees iha loputtoman korkeeta oo. Mut siit ei paljo tarvi kauemma mennä ni sit o pinnoille 65 ja 95 tilaa, eli 2-3 km.
Voisin vaik nakkaa näit karttoi jonnekki kerholle, ku tuun joskus tänvuotisen korttini hakee (onks meil jotai kerhotilaa?)
kimmo
Hyvä homma tietää, olisi tosiaan kiintoisaa tutkiskella niitä karttoja vähän tarkemminkin! Mielestäni paras paikka noille olisi SATS:n kerhotila, jossa järjestetään rakettijaoksen tapaamisia säännöllisin väliajoin. Siellä säilytetään muutoinkin varsin laajahkoa, tosin jokseen vanhentunutta avaruus- ja rakettiaiheista kirjastoa, joten kartat sopisivat sinne hyvin joukon jatkoksi. Tosin veikkaanpa että ainakin tamperelaiset valokuvaavat niistä kappaleet omaan käyttöönsä melko nopeasti...
Tapaamisista ilmoitetaan aina mm. tällä foorumilla ja sinne voivat tulla kaikki kiinnostuneet. Vaihtoehtoisesti voin toimittaa ne vaikka itse perille joku kerta.
On niit karttoi sellai nippu, et niit riittää kyl tamperelaisillekki ja ilmatilojen puolesta ne o iha ajantasalla viel. Ainoot mitkä niis o muuttunu o lentokenttien taajuudet joillai kentil...
tuppis wrote:On niit karttoi sellai nippu, et niit riittää kyl tamperelaisillekki ja ilmatilojen puolesta ne o iha ajantasalla viel. Ainoot mitkä niis o muuttunu o lentokenttien taajuudet joillai kentil...
MiG wrote:Suomessa on rakennettu ja laukaistu nesteraketti. Muistaakseni työnimenä oli Karelia -projekti ja sankarin nimi taisi olla Panu Pölönen. Paikkakunta oli Joensuu ellen täysin väärin muista. Olen joskus hankkinut kaukolainauksella kyseisen projektin kirjallisen esityksen. Käyppä kysymässä paikallisesta kirjastosta löytävätkö he ko. raportin.
Kyseinen raketti käytti hapettimena HNO3:a ja polttoaineena alkoholia (furfuryyli??). Hommasta muuten oli aikanaan muutama esittely Avaruusluotain -lehdessä, kyseleppä SATS:lta niitä.
PS: Itselläni on valmistumassa myös 3 kpl kyseisiä FD -moottoreita.
Panu Pölönen oli tuon raketin pääsuunnittelija. Joensuun normaalikoulun opettajat, Joensuun yliopiston ja Joensuun ammattikoulun opettajat ja Panun perhe olivat taustatukena ja muutamia hänen kavereitaan. Panulle toki kaikki kunnia kyseisestä laukaisusta, suunnittelusta, laskemisesta, rakentamisesta jne.! Paikkakunta oli itse asiassa Liperi, koska Kuorinka järvi on Liperin puolella. Avaruusluotain-lehdestä löytyy aiheesta juttua: http://fi.wikipedia.org/wiki/Avaruusluotain_(lehti). 28.2.1993.
Laukaisussa oli paikalla kymmenkunta henkilöä. Polttoaineet olivat paineistettuja ja laukaisu onnistui hyvin. Raketti lensi pilven sisään ja tuli sieltä lähes yhtä nopeasti alas. Ikävä kyllä laitteesta ei jäänyt paljoakaan jäljelle laskuvarjon toiminnan epäonnistuttua. Raketista ja sen staattisista kokeista on olemassa myös videokuvaa kuten myös Panun kiinteän polttoaineen staattisista kokeista. Moottoriosahan oli suhteellisen massiivinen kuten koko raketti Louhi-A ja D-moottorit. Niissä tehtiin staattisten kokeiden pohjalta muutoksia ja yksi muistaakseni poksahti, mutta ei aiheuttanut mitään suurempia vahinkoja.
Onko tuota Avaruusluotaimessa ollutta juttua tai muuta projektikuvausta jossain sähköisessä muodossa ?
Onko noita projektiin liittyviä laitteita ( rakettimoottoreita, työntövoiman mittauslaitteita, jne. ) yhä olemassa ?
Miten te teitte tai mistä saitte nuo rakettimoottorin osat eli suuttimet, tankit, etc. ?
Olisiko mahdollista toistaa esim. noita videon staattisia testejä ?
Myös projektin jälkeenjääneet suunnitelmat, paperit, laskelmat jne. olisivat mielenkiintoisia.
Veikkaisin raketin osien olevan itsetehtyjä. Olen itsekin muutamaan kertaan suunnitellut nestemäisellä polttoaineella toimivan raketin rakentamista (minulla on metallisorvi ja jyrsin), mutta tähänasti on jäänyt, kun projekti olisi yksinään toteuttaen aika iso. Suunnitelmissa on ollut Metanoli-LOX raketti... nestehapen kanssa ei ole muuta ongelmaa kuin se, ettei sitä tahdo saada kuin noissa isoissa hitsauspulloissa... eikä sellaista kehtaa raahata minnekään järven jäälle.
Löysin tuossa kerran piirustukset ja laskukaavat Bensa-Lox raketille, mutta en nyt muista osoitetta... ne PDF:ät on minulla kyllä toisella koneella tallessa.
Tuossa louhessa on näyttänyt olevan ongelmana ohuesta levystä (?) tehty kammiokonstruktio, sekä palokammion kulmikkaat muodot. Näyttävät nuo hot-spottien muodostumiset olevan ongelma, ainakin pidempää käyttöä ajatelle.
Olikohan tuossa moottorissa jäähdytystä?
Panu Pölönen kirjoittaa tästä itse Avaruusluotaimessa 3/1989: "Louhi-rakettimoottorin materiaali on rautaa (GRS 250-valurautaa) ja se on valmistettu koneistamalla. Palokammion seinämän vahvuus on 12 mm, joten regeneratiivista jäähdytysjärjestelmää ei välttämättä tarvita".
(Itse en ole nänyt po. moottoria enkä tiedä siitä muuta kuin mitä AL:sta olen lukenut. Toivottavasti tämä auttaa??)
Lisäys 18.7.: Hitsauspulloissa O2 on kaasuna, ei LOX:na. Kannattaa selvittää esim. Woikoskelta, miten LOX-syteemit voisi toteuttaa.
Itse käytin eräällä työpaikalla nestetyppeä, jonka kuljetin kookkaassa (n. 20 litraa) termospullon tyyppisessä astiassa. Sellaisessa se säilyi pari viikkoa = ainakin osa siitä. Nestehapen kanssa en ole puuhaillut.
Nestemoottorin kanssa työskentely on selvästi työläämpää, kuin esim. hypergolisten polttoaineiden käyttö (joka oli Panu P:n valinta).
Last edited by Make_L on 16 July 2013 12:11:41, edited 1 time in total.
Oiskohan jollakulla vielä sitä TUKES:n päätöstä? Noi 2004 olevat linkit ei enää toimi.
Tieteellisiin tarkoituksiin noita moottoreita muuten saa valmistaa TUKES:n luvilla ja ei muuten ois ehkä kauhean vaikea homma saada lupia, etenkin kun taidetaan kaikki olla "huippuyliopiston" rakettiporukkaa ja ainakin suomessa vielä TKK:lla on jonkinmoinen uskottavuus tieteen alalla...
Eipä edes tullut mieleen mahdollisuus, että nestehappi olisi erilaisessa pakkauksessa kuin perinteisissä pullossa. Pitääpä selvitellä myyvätkö tuota nestehappea "kuluttajapakkauksissa".