Mikä laki?
Re: Mikä laki?
Kannattaa mennä osoitteeseen Finlex.fi ja sieltä hakuun "räjähdeasetus". Kunnollisia säädöksiä rakettien ja moottoreiden käytöstä ei tuollakaan ole. Suomalainen lainsäätäjä ei nimittäin vielä tunne sellaista asiaa kuin pienoisraketti.454 wrote:Mikä laki ja lainkohta säätelee rakettien ja rakettimoottorien käyttöä suomessa?
K-moottorit K-kauppoihin!
Ymmärtääkseni räjähdeasetus ottaa kantaa räjähteiksi luettavien polttoaineiden käsittelyyn ja käyttöön - ei rakettiteknologiaan sinänsä.tommi wrote:Kannattaa mennä osoitteeseen Finlex.fi ja sieltä hakuun "räjähdeasetus". Kunnollisia säädöksiä rakettien ja moottoreiden käytöstä ei tuollakaan ole.
Minkä lain perusteella minut tuomittaisiin, jos rakentaisin itse tai yritykseni rakentaisi kerosiinia käyttävän ja ilmaa hengittävän raketti-/suihkumoottorin, ja koelaukaisu suoritettaisiin lupia kyselemättä Lapissa tai Saimaan jäällä?
Saako suihkumoottorin valmistaa laillisesti ilman lupaa? Entä polttomoottorin?
Unohdin kysyä vielä: Kuinka korkealle raketti saa lentää ilman että lähettäjä tuomitaan ilmailulain rikkomuksesta?
Juurikin noin. Suomessa nimenomaan moottoreiden myyntiä ja käyttöä säätelee lain lisäksi Tukesin päätös 1430/310/98, joka uusittiin reilu vuosi sitten. Siinä on määritelty mm. sallitut moottorityypit.454 wrote: Ymmärtääkseni räjähdeasetus ottaa kantaa räjähteiksi luettavien polttoaineiden käsittelyyn ja käyttöön - ei rakettiteknologiaan sinänsä.
Tjaa.... Pakko sanoa että en tiedä. Tuskin ainakaan räjähdyslain mukaan, koska kerosiinia ei luokitella räjähteeksi. Luutavasti joutuisit ensimmäiseksi vaikeuksiin ilmailuviranomaisten kanssa, mutta en tiedä miten he suhtautuvat miehittämättömiin laitteisiin.454 wrote: Minkä lain perusteella minut tuomittaisiin, jos rakentaisin itse tai yritykseni rakentaisi kerosiinia käyttävän ja ilmaa hengittävän raketti-/suihkumoottorin, ja koelaukaisu suoritettaisiin lupia kyselemättä Lapissa tai Saimaan jäällä?
Minun tietääkseni noissa ei ole mitään kiellettyä. Pieniä suihkumoottoreita saa lennokkikaupoista (joskin ne ovat helkkarin kalliita) ja niitä saa käyttää siinä missä lennokkeihin tarkoitettuja polttomoottoreitakin. Toimivan suihkumoottorin rakentaminen onkin sitten ihan oma lukunsa... Vaikka onhan siinäkin pari suomalaista porukkaa onnistunut. Esimerkiksi tamperelaisilla teekkareilla on suihkumoottorimopo454 wrote: Saako suihkumoottorin valmistaa laillisesti ilman lupaa? Entä polttomoottorin?

Ja mitä lentokorkeuteen tulee, niin siinä taidetaan liikkua harmaalla alueella. käsittääkseni mallilennokeille ei ole mitään maksimilentokorkeutta ja raketteihin kukaan ei ole varmaankaan edes ottanut vielä kantaa.... Joku paremmin tietävä kertokoon lisää.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
- sampo
- Site Admin
- Nimi: Sampo Niskanen
tt vastailikin jo aika hyvin lakikysymyksiin: Sinänsä rakentelussa yms. ei käsittääkseni ole sen ihmeempiä rajoituksia, kyseenalaisia kohtia on lähinnä polttoaine (mikäli käyttää jotain räjähdeaineeksi lukeutuvaa) ja laukaisu.
Ja tosiaan täällähän kukaan ei tiettävästi ole lakimies, joten älä perusta oikeusjuttuasi vain täältä kuultuihin seikkoihin...
Uskoisin että jokin raja omatoimiselle lähettelylle kuitenkin on, mutta pitää myöntää etten itse sitä tiedä. Se on kuitenkin "riittävän korkealla" nykyisille moottoreille. Tästä tulee varmasti lisää keskustelua ja selvittelyä jos/kun jossain vaiheessa saadaan isompia moottoreita markkinoille.tt wrote:Ja mitä lentokorkeuteen tulee, niin siinä taidetaan liikkua harmaalla alueella. käsittääkseni mallilennokeille ei ole mitään maksimilentokorkeutta ja raketteihin kukaan ei ole varmaankaan edes ottanut vielä kantaa.... Joku paremmin tietävä kertokoon lisää.
Ja tosiaan täällähän kukaan ei tiettävästi ole lakimies, joten älä perusta oikeusjuttuasi vain täältä kuultuihin seikkoihin...

I doubt, therefore I may be.
En löydä mistään tuota Tukesin päätöstä. Tukesin sivuilta hakusana "1430" ei löydä mitään. Myöskään Google ei tuota mitään järkevää hakuehdolla "Tukes+1430".tt wrote:Juurikin noin. Suomessa nimenomaan moottoreiden myyntiä ja käyttöä säätelee lain lisäksi Tukesin päätös 1430/310/98, joka uusittiin reilu vuosi sitten. Siinä on määritelty mm. sallitut moottorityypit.
Mistähän saisin nähtäväkseni tämän päätöksen?
Hmm... nähtävästi se ei ole vielä eksynyt nettiin jakoon. Joku skannerin omistava rakettimestari voisi tietysti skannata sen tänne tai johonkin toiseen paikkaan näkyville.454 wrote:En löydä mistään tuota Tukesin päätöstä. Tukesin sivuilta hakusana "1430" ei löydä mitään. Myöskään Google ei tuota mitään järkevää hakuehdolla "Tukes+1430".
Mitään hirveän ihmeellistä asiaa siinä ei kuitenkaan ole. Luetellaan sallitut moottorityypit, ikärajat, rakettikurssit sekä jälleenmyyntiin liittyvä byrokratia.
- James A. Michener
- James A. Michener
Nyt sain tuosta hieman lisää tietoa. Lentokenttien lähialueita ja muita erikoispaikkoja lukuunottamatta valvottu ilmatila alkaa 1200 metrin korkeudesta. Eli sitä korkeammalle lentävät kapineet alkavat kiinnostamaan ilmailuviranomaisia. Lennokeilla tuo tuskin on ongelma, mutta rakettien kanssa asiaa ei parane unohtaa. Joskin nostan hattua sille, joka ampuu rakettinsa tuolle korkeudelle meikäläisillä moottoreilla....tt wrote: Ja mitä lentokorkeuteen tulee, niin siinä taidetaan liikkua harmaalla alueella. käsittääkseni mallilennokeille ei ole mitään maksimilentokorkeutta ja raketteihin kukaan ei ole varmaankaan edes ottanut vielä kantaa.... Joku paremmin tietävä kertokoon lisää.
- James A. Michener
- James A. Michener
Jep. Tässähän se Tukesin päätös sitten on:454 wrote:En löydä mistään tuota Tukesin päätöstä. Tukesin sivuilta hakusana "1430" ei löydä mitään. Myöskään Google ei tuota mitään järkevää hakuehdolla "Tukes+1430".
http://koti.mbnet.fi/t_berg/Raketti_kuv ... aatos1.png
http://koti.mbnet.fi/t_berg/Raketti_kuv ... aatos2.png
Last edited by tommi on 09 June 2005 17:45:48, edited 1 time in total.
Uusista moottoreista ja mustasta ruudista
Jos herra hoffren olisi hankkinut Tukesilta luvat isommille moottoreille joita käytetään muissa maissa M - - - tai muille esim nestemäisiä polttoaineita käyttäville moottoreille ...olisi hän saanut luvat ja sieltä voisi ostaa niitä. Nyt näyttää siltä että joudutaan olemaan Hoffrenin nyrkin puristuksessa niin kauan kunnes joku hakee Tukesilta luvat isompiin "koneisiin" / aineisiin.
Itse olen rakentanut rc-koneita monia vuosia ja joskus käyttänyt apuajoaineena mustaa ruutia koneen alla olevassa pahviputkessa.
Täällä Kainuussa olisi kyllä valtavasti kiinnostusta rakettitoimintaan mutta ongelma on kun kaikki kurssit ovat kehä-kolmosen eteläpuolella, kunpa saataisiin vaikka Ouluun tai Kajaaniin.
Harrastan muuten mustaruutiaseita ja rakenteilla on yksi iso pistooli jonka piipun sisähalkaisija on20mm...siihen menee aikamoinen määrä mustaa ruutia.
Kysyinkin Kajaanin poliisipäälliköltä onko minulla mahdollisuus ruveta valmistamaan ruutia itse...vähän pohdittuamme hän sanoi että sehän luokitellaan räjähteeksi joten en voi valmistaa...no otin lakikirjan käteen ja selasin ja löytyi sieltä kohta, että kun minulla on luvanvarainen a-ase niin minulla on mahdollista valmistaa siihen kuuluvia a-tarvikkeita ja se ei kuulu räjähdeaine asetuksen piiriin, toki en sitten saa käyttää sitä kuin ampumistarkoituksessa.
Minkälaisia kokemuksia teillä on mustasta ruudista polttoaineena ja miten siitä saisi kiinteämpää putkeenlaitettuna, ettei valahda pois rakettia pystyynnostettaessa.
Olen muuten valmistanut itse suihkumoottorin alkeellisin menetelmin, minulla on siihen kirja jonka on tehnyt "Kurt Schrekling".
Rc- kone lähtee kuin tikka pöntöstä ja nopeutta on190-230 km /h.
Itse olen rakentanut rc-koneita monia vuosia ja joskus käyttänyt apuajoaineena mustaa ruutia koneen alla olevassa pahviputkessa.
Täällä Kainuussa olisi kyllä valtavasti kiinnostusta rakettitoimintaan mutta ongelma on kun kaikki kurssit ovat kehä-kolmosen eteläpuolella, kunpa saataisiin vaikka Ouluun tai Kajaaniin.
Harrastan muuten mustaruutiaseita ja rakenteilla on yksi iso pistooli jonka piipun sisähalkaisija on20mm...siihen menee aikamoinen määrä mustaa ruutia.
Kysyinkin Kajaanin poliisipäälliköltä onko minulla mahdollisuus ruveta valmistamaan ruutia itse...vähän pohdittuamme hän sanoi että sehän luokitellaan räjähteeksi joten en voi valmistaa...no otin lakikirjan käteen ja selasin ja löytyi sieltä kohta, että kun minulla on luvanvarainen a-ase niin minulla on mahdollista valmistaa siihen kuuluvia a-tarvikkeita ja se ei kuulu räjähdeaine asetuksen piiriin, toki en sitten saa käyttää sitä kuin ampumistarkoituksessa.
Minkälaisia kokemuksia teillä on mustasta ruudista polttoaineena ja miten siitä saisi kiinteämpää putkeenlaitettuna, ettei valahda pois rakettia pystyynnostettaessa.
Olen muuten valmistanut itse suihkumoottorin alkeellisin menetelmin, minulla on siihen kirja jonka on tehnyt "Kurt Schrekling".
Rc- kone lähtee kuin tikka pöntöstä ja nopeutta on190-230 km /h.
- sampo
- Site Admin
- Nimi: Sampo Niskanen
Re: Uusista moottoreista ja mustasta ruudista
Noiden hyväksyttäminen on vain melkoisen iso ja kohtuu hinnakas prosessi. Hän on puhunut että voisi hyväksyttää jotain isompia moottoreita, mutta valitettavasti pitää ajatusta uudelleenladattavista moottoreista mahdottomana. Tämä siksi, että laki yksiselitteisesti rinnastaa moottorien lataamisen räjähdysaineen valmistamiseen, johon tarvitaan erillinen pätevyys. Itse kuitenkin uskon että tähänkin voisi saada poikkeusluvan, kun asian hyvin esittäisi (ja laki erikseen sallii Tukesin myöntää tällaisia poikkeuslupia). Uudelleenkäytettävät moottorit olisivat siitä hyviä, että pidemmän päälle esim. E-G -luokissa ne tulevat huomattavasti (mutu-tuntumalta 30-50%) halvemmiksi kuin vastaavat kertakäyttöiset moottorit.Anonymous wrote:Jos herra hoffren olisi hankkinut Tukesilta luvat isommille moottoreille joita käytetään muissa maissa M - - - tai muille esim nestemäisiä polttoaineita käyttäville moottoreille ...olisi hän saanut luvat ja sieltä voisi ostaa niitä. Nyt näyttää siltä että joudutaan olemaan Hoffrenin nyrkin puristuksessa niin kauan kunnes joku hakee Tukesilta luvat isompiin "koneisiin" / aineisiin.
Niinpä.. Suomi on iso maa ja sillä on varjopuolensa.Täällä Kainuussa olisi kyllä valtavasti kiinnostusta rakettitoimintaan mutta ongelma on kun kaikki kurssit ovat kehä-kolmosen eteläpuolella, kunpa saataisiin vaikka Ouluun tai Kajaaniin.

Sinällään jos saatte kasaan kohtuullisen joukon kiinnostuneita, niin voisi kysellä SATS:lta mahdollisuutta järjestää kurssi vaikka Kajaanissa, ja lisää kurssimaksuun matkustuskulut. Rakettimestareita on jo sen verran, että joku saattaisi päästäkin kurssia vetämään.
Raketteihin moottorit siis ostetaan valmiina, niitä ei valmisteta itse. Raketeissa on mustaruutia, johon on seostettu hidasteainetta, mikä estää moottorin räjähtämisen. Moottorien oma valmistus on hankalaa ja ennen kaikkea vaarallista - tämän vuoksi nimenomaan pienoismallirakettimoottorit on kehitetty. Uudelleenkäytettävissä moottoreissa on puolestaan metallinen runko johon ladataan haluttu määrä kaupallisesti valmistettuja "ruutinappeja" - näitä ei kuitenkaan myydä Suomessa ainakaan vielä. (Hybridiraketit ovat sitten tarina erikseen, puhumattakaan pelkästään nestemäisiä polttoaineita käyttävistä raketeista..)Minkälaisia kokemuksia teillä on mustasta ruudista polttoaineena ja miten siitä saisi kiinteämpää putkeenlaitettuna, ettei valahda pois rakettia pystyynnostettaessa.
I doubt, therefore I may be.
toimintaa laajemmaksi...lisää mahdollisuuksia
No toivotaan, että saadaan taakse paljon ihmisiä jolloin voidaan esittää mahdollisuukksia valmistaa itse moottoreita...jonkinlainen kurssi tietenkin olisi hyvä käydä että tiedetään miten aineilla pelataan.
Puhuit mustan ruudin vaarallisuudesta ja siitä että siihen on lisätty hidastetta ettei räjähdä koko höskä.
Itse tein muutamia lennokkeja joilla oli tai tuli vähän liikaa painoa moottorin tehoon ja kiitoradan pituuteen nähden, jolloin käytin rungon alla 35cm pitkää 20mm halk. olevaa putkea johon olin tehnyt suuttimen ja putkessa mustaaruutia.
Lähtökiidon aikana napin painallus ja tuli lisää tehoa ja eikun lennokki taivaalle.
Turbiinin kanssa kun pelehditään niin onhan siinäkin vaaransa, sytytetään nestekaasulla ja sitten tarpeeksi lämmettyä vaihdetaan kerosiinille, lämpöä 700`c.
Eli kyllä kaikilla vempeleillä on omat vaaransa jos ei tiedä mitä tekee.
Mistä muuten saa tietoa noista nestemäistä polttoainetta käyttävistä moottoreista...siis muutakin tietoa kuin myyjien tietoa....köyhä kun joutuu itse valmistamaan moottorinsa ja mielenkiintoistahan se on.
Luulis sen olevan samanlaista kuin turbiinin valmistaminen poislukien ehkä raketissa on vähemmän liikkuvia osia(turbiini pyörä, laakerit).
Laittakaahan tänne tietoa noista nestemoottoreista ja kokeilijoista ja mistä löytyy piirrustuksia.
Mitä kaikkia nestemäisiä aineita voisi raketissa käyttää ?
Turbiini toimii kerosiinilla ja white spiritillä.
Miten muuten tuon KN+ sokeri polttoaineen valmistus tapahtuu ja mihin polttoaineeseen sitä voisi verrata.
Puhuit mustan ruudin vaarallisuudesta ja siitä että siihen on lisätty hidastetta ettei räjähdä koko höskä.
Itse tein muutamia lennokkeja joilla oli tai tuli vähän liikaa painoa moottorin tehoon ja kiitoradan pituuteen nähden, jolloin käytin rungon alla 35cm pitkää 20mm halk. olevaa putkea johon olin tehnyt suuttimen ja putkessa mustaaruutia.
Lähtökiidon aikana napin painallus ja tuli lisää tehoa ja eikun lennokki taivaalle.
Turbiinin kanssa kun pelehditään niin onhan siinäkin vaaransa, sytytetään nestekaasulla ja sitten tarpeeksi lämmettyä vaihdetaan kerosiinille, lämpöä 700`c.
Eli kyllä kaikilla vempeleillä on omat vaaransa jos ei tiedä mitä tekee.
Mistä muuten saa tietoa noista nestemäistä polttoainetta käyttävistä moottoreista...siis muutakin tietoa kuin myyjien tietoa....köyhä kun joutuu itse valmistamaan moottorinsa ja mielenkiintoistahan se on.
Luulis sen olevan samanlaista kuin turbiinin valmistaminen poislukien ehkä raketissa on vähemmän liikkuvia osia(turbiini pyörä, laakerit).
Laittakaahan tänne tietoa noista nestemoottoreista ja kokeilijoista ja mistä löytyy piirrustuksia.
Mitä kaikkia nestemäisiä aineita voisi raketissa käyttää ?
Turbiini toimii kerosiinilla ja white spiritillä.
Miten muuten tuon KN+ sokeri polttoaineen valmistus tapahtuu ja mihin polttoaineeseen sitä voisi verrata.
Suomessa on rakennettu ja laukaistu nesteraketti. Muistaakseni työnimenä oli Karelia -projekti ja sankarin nimi taisi olla Panu Pölönen. Paikkakunta oli Joensuu ellen täysin väärin muista. Olen joskus hankkinut kaukolainauksella kyseisen projektin kirjallisen esityksen. Käyppä kysymässä paikallisesta kirjastosta löytävätkö he ko. raportin.
Kyseinen raketti käytti hapettimena HNO3:a ja polttoaineena alkoholia (furfuryyli??). Hommasta muuten oli aikanaan muutama esittely Avaruusluotain -lehdessä, kyseleppä SATS:lta niitä.
PS: Itselläni on valmistumassa myös 3 kpl kyseisiä FD -moottoreita.
Kyseinen raketti käytti hapettimena HNO3:a ja polttoaineena alkoholia (furfuryyli??). Hommasta muuten oli aikanaan muutama esittely Avaruusluotain -lehdessä, kyseleppä SATS:lta niitä.
PS: Itselläni on valmistumassa myös 3 kpl kyseisiä FD -moottoreita.
Varsin mielenkiintoista. Täytyypä taas käydä kattelemassa vanhoja Avaruusluotaimia tarkemmin.. Miltä aikakaudelta tuo projekti on peräisin?MiG wrote: ...
Ilmeisesti sinulla(kaan) ei ole lupia moottorien valmistukseen..? Harmi että kiinnostuneet joutuvat yksin nävertämään näiden kanssa ilman sen suurempia mahdollisuuksia tapaamisiin ym. muiden kiinnostuneiden kanssa. Mutta onnea projektille joka tapauksessa! Laita tietoa edistyksestä.MiG wrote: PS: Itselläni on valmistumassa myös 3 kpl kyseisiä FD -moottoreita.
Petrin suihkumoottorikin kuullosti aika hyvältä, kiva olis kuulla siitäkin enemmän.