Laskuvarjon laukaisin
Laskuvarjon laukaisin
Varjon laukaisee servo moottori, mutta tarvin laiteen joka käynistää servo mootorin oikeaan aikaan. Hinta ei saisi olla yli 50 euron. Olisiko joku laite joka kytkee viran päälle, kun raketti kääntyy ylösalaisin?
Re: Laskuvarjon laukaisin
Sellainen olisi asentokytkin.
Vanha elohopeakytkin, nykyään kuulema jokin sähköä johtava neste korvaa elohopean. Sitten on kuulakytkimiä, missä metallikuula liikkuu hieman kuten elohopeakytkimessäkin. Virrankesto on hyvä vain elohopeakytkimessä. Muissa tarvitaan lisäelektroniikkaa suuren kuorman ohjaamiseen.
Nykyään ei saa käyttää elohopeaa elektroniikkalaitteissa, mutta kytkimiä kyllä löytää netistä helposti.
Jos asentokytkimen tekee tai ostaa, täytyy huomioida sen tärinänkesto; esim. elohopean "roiskuminen" täytyisi estää.
- En ole itse kokeillut. Suositan googlettamista. Onko muilla muita ehdotuksia?
Vanha elohopeakytkin, nykyään kuulema jokin sähköä johtava neste korvaa elohopean. Sitten on kuulakytkimiä, missä metallikuula liikkuu hieman kuten elohopeakytkimessäkin. Virrankesto on hyvä vain elohopeakytkimessä. Muissa tarvitaan lisäelektroniikkaa suuren kuorman ohjaamiseen.
Nykyään ei saa käyttää elohopeaa elektroniikkalaitteissa, mutta kytkimiä kyllä löytää netistä helposti.
Jos asentokytkimen tekee tai ostaa, täytyy huomioida sen tärinänkesto; esim. elohopean "roiskuminen" täytyisi estää.
- En ole itse kokeillut. Suositan googlettamista. Onko muilla muita ehdotuksia?
Re: Laskuvarjon laukaisin
Nuo painovoimaan perustuvat kuula/elohopeakytkimet eivät toimi raketissa, koska se on lennon lakipisteessä vapaassa pudotuksessa. Asentoa pystyy nuuskimaan esimerkiksi magneettiantureilla (maan magneettikentän asento), valoantureilla (auringon sijainti tai taivas versus maa), IR-lämpöantureilla (taivas on kylmä ja maa lämmin) tai gyroilla. Kaikilla näillä on kuitenkin omat ongelmansa. Jos haluat käyttää laukaisuun nimenomaan raketin asentoa, niin magneettikenttäanturi voisi ehkä olla noista paras, ja niitä saattaa jopa saada valmiina. Koita googlata "magnetic apogee detector".
Yleensä varjojen avaamishetki määritellään painemittarilla tai integroimalla lentorataa kiihtyvyysanturin avulla.
Yleensä varjojen avaamishetki määritellään painemittarilla tai integroimalla lentorataa kiihtyvyysanturin avulla.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
Re: Laskuvarjon laukaisin
Minulle kelpaa mikä vaan laukaisin, mutta sen pitää toimia (varmasti). Laiteen ei saisi olla oikeen monimutkanen.
Re: Laskuvarjon laukaisin
Valmiina suoraan servoa ajavaa laukaisinta tuskin löydät mistään ainakaan 50 eurolla.
Tässä jotain linkkejä.
Magneettikenttätunnistin:
http://www.aeroconsystems.com/electronics/mad.htm
Haisunäätä-hybridiraketeissa käytettävä ilmanpaineeseen perustuva laukaisulaite:
http://www.perfectflite.com/catalog/MAWD.html
Hienompi laukaisulaite, jossa on sekä kiihtyvyysanturi että painemittari:
http://www.apogeerockets.com/G-Wiz_flight_computers.asp
Hintaahan noilla on jonkin verran, mutta laitteen testaaminen ja designin hiominen ei ole ilmaista. Mikään näistä ei aja servoa, vaan niissä on yksinkertainen ruutipanokselle tarkoitettu teholähtö. Servoa ei onneksi ole vaikea ohjata ja siihen löytynee valmiita murikoita.
Ilmanpaineeseen perustuvat ovat oikein käytettyinä varsin toimintavarmoja, mutta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus
Tässä jotain linkkejä.
Magneettikenttätunnistin:
http://www.aeroconsystems.com/electronics/mad.htm
Haisunäätä-hybridiraketeissa käytettävä ilmanpaineeseen perustuva laukaisulaite:
http://www.perfectflite.com/catalog/MAWD.html
Hienompi laukaisulaite, jossa on sekä kiihtyvyysanturi että painemittari:
http://www.apogeerockets.com/G-Wiz_flight_computers.asp
Hintaahan noilla on jonkin verran, mutta laitteen testaaminen ja designin hiominen ei ole ilmaista. Mikään näistä ei aja servoa, vaan niissä on yksinkertainen ruutipanokselle tarkoitettu teholähtö. Servoa ei onneksi ole vaikea ohjata ja siihen löytynee valmiita murikoita.
Ilmanpaineeseen perustuvat ovat oikein käytettyinä varsin toimintavarmoja, mutta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus

“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
Re: Laskuvarjon laukaisin
Noin 30 sekunnin ajastin kävisi hyvin, mutta miten helposti sen saa liitetty servo moottoriin. Minulla ei ole elekroniikasta paljookaan tietoa niin en haluaisin alkaa tekemään mitää isoa operaatiota, että ei mene rikki.
Re: Laskuvarjon laukaisin
Olisko tästä apua?
http://unitedhobbies.com/hobbyking/stor ... oduct=8296
Tuo on servotesteri, joka ajaa servon pyydettyyn asentoon.
http://unitedhobbies.com/hobbyking/stor ... oduct=8296
Tuo on servotesteri, joka ajaa servon pyydettyyn asentoon.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
Re: Laskuvarjon laukaisin
Tuo voisi ollakkin hyvä, mutta saako noita tilattu mistään suomesta.
- sampo
- Site Admin
- Posts: 441
- Joined: 20 January 2003 12:31:32
- Nimi: Sampo Niskanen
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Laskuvarjon laukaisin
Seuraava lentotietokone/-mittari jonka ostan on luultavasti Featherweightin tekemä. Ne on hiukan kalliimpia kuin Perfectfliten normilentotietokone, mutta niissä on mukana painemittauksen lisäksi kahden akselin kiihtyvyysanturit ja neljä täysin konfiguroitavaa laukaisulähtöä. http://www.featherweightaltimeters.com/
En tiedä auttaisiko se servon tapauksessa, ajattelin vain lisätä Timon mainitsemiin.
En tiedä auttaisiko se servon tapauksessa, ajattelin vain lisätä Timon mainitsemiin.
I doubt, therefore I may be.
Re: Laskuvarjon laukaisin
Servotestereitä saa varmasti Suomestakin lennokkiliikkeistä, mutta hinta lienee melkoisesti kovempi.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
Re: Laskuvarjon laukaisin
Piti tehä näköjään tunnus että voi laitaa kuvia tänne. Kävisikö tuo ohjaamaan servoa?
Re: Laskuvarjon laukaisin
Laskuvarjon laukaisuun ei aina tarvitse elektroniikkaa. Eräs tapa olisi käyttää varsinkin
korkeammalle nousevissa raketeissa ilmitulevaa ilmanpaineen laskua. Jos moottori-
osaston tiiviys on hyvä eikä maanpinnan (lähetyspaikan) paine pääse purkautumaan
taaksepäin moottoritilan ohitse, lopulta raketin laskuvarjotilassa oleva paine aiheuttaa
voiman kärkikartioon ja vetää laskuvarjon tms ulos irrotessaan. Tämä tapahtuu viimeis-
tään silloin kun kärkikartioon kohdistuva vastusvoima alittaa laskuvarjotilassa olevan
paineen aiheuttaman voiman. Eräässä tekemässäni raketissa oli paineentasausreiät
laskuvarjotilassa, koska se oli suunniteltu avaamaan kärkikartion pienmoottorien
tapaan ulosheittopanoksella. Standardilmakehäarvot taulukkona löytää useista alan
kirjoista. Siitä näkyy mm, että jo viitisen kilometriä maanpinnan yläpuolella on vallitseva
ilmakehän paine laskenut puoleen siitä, mitä se on maanpinnalla.
...............................................
jussi
korkeammalle nousevissa raketeissa ilmitulevaa ilmanpaineen laskua. Jos moottori-
osaston tiiviys on hyvä eikä maanpinnan (lähetyspaikan) paine pääse purkautumaan
taaksepäin moottoritilan ohitse, lopulta raketin laskuvarjotilassa oleva paine aiheuttaa
voiman kärkikartioon ja vetää laskuvarjon tms ulos irrotessaan. Tämä tapahtuu viimeis-
tään silloin kun kärkikartioon kohdistuva vastusvoima alittaa laskuvarjotilassa olevan
paineen aiheuttaman voiman. Eräässä tekemässäni raketissa oli paineentasausreiät
laskuvarjotilassa, koska se oli suunniteltu avaamaan kärkikartion pienmoottorien
tapaan ulosheittopanoksella. Standardilmakehäarvot taulukkona löytää useista alan
kirjoista. Siitä näkyy mm, että jo viitisen kilometriä maanpinnan yläpuolella on vallitseva
ilmakehän paine laskenut puoleen siitä, mitä se on maanpinnalla.
...............................................

Re: Laskuvarjon laukaisin
Tuo ohjain näyttäisi ihan käyttökelpoiselta. Kun kääntää potikan valmiiksi sopivaan asentoon niin ohjain kääntää servon haluttuun asentoon kun sähkö tulee päälle. Servolla menee hetki kääntymiseen, joten sähkön pitää pysyä hetki päällä.
Tuo jussin idea pelkän ilmanpaine-eron käyttämisestä toimii teoriassa, mutta käytännössä avausta on mahdotonta saada toimimaan luotettavasti ja tarkasti. Ihan jo vaan senkin takia, että raketin maksimikorkeutta ei tiedä tarkasti ennen lentoa.
Paine-eron voiman takia laskuvarjo-osastoihin tehdään yleensä pienet reiät nimenomaan etteivät ne aukeaisi omin päin väärään aikaan.
Tuo jussin idea pelkän ilmanpaine-eron käyttämisestä toimii teoriassa, mutta käytännössä avausta on mahdotonta saada toimimaan luotettavasti ja tarkasti. Ihan jo vaan senkin takia, että raketin maksimikorkeutta ei tiedä tarkasti ennen lentoa.
Paine-eron voiman takia laskuvarjo-osastoihin tehdään yleensä pienet reiät nimenomaan etteivät ne aukeaisi omin päin väärään aikaan.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
Re: Laskuvarjon laukaisin
Kun raketti on ohittanut lakipisteen se kääntyy nokka alaspäin (siivekkeet!) ja sen asento muuttuu.
Sitten siihen vaikuttaa maapallon vetovoiman lisäksi kitka, ilmanvastus, eikä raketti ole enää siinä mielessä vapaassa pudotuksessa.
Lentämällä lentokoneella saadaan hetkeksi aikaan ns. painoton tila, mutta lentokoneen moottori kompensoi ilmanvastuksen.
Raketin moottori sen sijaan ei työnnä lakipisteen jälkeen ja painovoima vaikuttaa elohopeaan, jota ilmanvastus ei pitele.
= Olen eri mieltä kanssasi, tt, asiaa täytyy testata!
Sitten siihen vaikuttaa maapallon vetovoiman lisäksi kitka, ilmanvastus, eikä raketti ole enää siinä mielessä vapaassa pudotuksessa.
Lentämällä lentokoneella saadaan hetkeksi aikaan ns. painoton tila, mutta lentokoneen moottori kompensoi ilmanvastuksen.
Raketin moottori sen sijaan ei työnnä lakipisteen jälkeen ja painovoima vaikuttaa elohopeaan, jota ilmanvastus ei pitele.
= Olen eri mieltä kanssasi, tt, asiaa täytyy testata!