Mistä jousiterästä rakettiholkkeihin
Mistä jousiterästä rakettiholkkeihin
Mistä saa hankittua ohutta jousiterästä, josta voisi taivuttaa rakettiholkkiin tarvittavan moottoripitimen (samanlaisen kuin valmiissa rakennussarjoissa). Olen kysellyt kellosepiltä ja tutkinut netistä, mutta ei vaan osu kohdalle.
Re: Mistä jousiterästä rakettiholkkeihin
1mm tai vähän paksumpi pianolanka toimii oikein hyvin moottoriklipseissä. Sitä pitäisi saada rautakaupoista ja lennokkikamaa myyvistä putiikeista. Pienet moottorit pysyvät hyvin kiinni yhdellä klipsillä, mutta D-moottorin kanssa olen varmuuden vuoksi käyttänyt kahta 1mm pianolankaklipsiä vastakkaisilla puolilla moottoria. Yleensä taivutan klipsin puolen välin tienoille pienen mutkan jotta lanka olisi helpompi liimata moottoripukin rakenteisiin ja samalla se joustaa vähän jos mitoitus sattuu menemään pieleen...
Jousiteräksestä tehtyä lattaa on tosiaan hankala löytää. Bauhausilla on aika hyvät valikoimat erilaisia metallitankoja, mutta nekin taitavat olla pehmeätä terästä.
Jousiteräksestä tehtyä lattaa on tosiaan hankala löytää. Bauhausilla on aika hyvät valikoimat erilaisia metallitankoja, mutta nekin taitavat olla pehmeätä terästä.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
- sampo
- Site Admin
- Nimi: Sampo Niskanen
Pianolankaa olen itsekin käyttänyt, joskin usein hieman ohuempaa (luokkaa 0.7 tai ehkä jopa 0.5mm). Tässä hieman hankaluutena on että lanka edeleen pystyy kiertymään ja venkuilemaan, mutta jos klipsin mitoittaa sopivasti tarkoitettuun moottoriin, pysyy se silti napakasti kiinni. Jos toiseen päähän tekee moottorin paikallaan pitävän väkäsen moottoriholkkiin sisään (kuten valmissarjoissa on), niin silloin myös koko moottorin työntövoima kohdistuu 1mm alueelle moottoriholkkiin, ja klipsin pito saattaa alkaa pettää ajan myötä (klipsi alkaa liikkua edes-takaisin, näin on käynyt parillekin raketilleni).
Toinen, jota olen käyttänyt varsinkin isompien moottorien kiinnitykseen, on taivuttaa pianolangasta suorakulmaisen U-muotoisen palan, joka sitten osittain menee moottorin yli (liitteenä kuva, josta asia selviää paremmin). Jos tällaisen tekee symmetrisesti moottorin kummankin puolen, on pito varsin taattu.
Jos jollakulla on vinkkejä mistä saisi jotain pianolankan kaltaista materiaalia lattana (kuten valmissarjoissa) niin olisin kyllä hyvin kiinnotunut.
Toinen, jota olen käyttänyt varsinkin isompien moottorien kiinnitykseen, on taivuttaa pianolangasta suorakulmaisen U-muotoisen palan, joka sitten osittain menee moottorin yli (liitteenä kuva, josta asia selviää paremmin). Jos tällaisen tekee symmetrisesti moottorin kummankin puolen, on pito varsin taattu.
Jos jollakulla on vinkkejä mistä saisi jotain pianolankan kaltaista materiaalia lattana (kuten valmissarjoissa) niin olisin kyllä hyvin kiinnotunut.
- Attachments
-
- Moottorin kiinnitys pianolangalla
- moottorikiinnitys.png (1.06 KiB) Viewed 8241 times
I doubt, therefore I may be.
Itse olen käyttänyt auton tuulilasinpyyhkimien sulissa jäykisteenä olevaa terästä (2 liuskaa per sulka).
Se on ohutta ja kapeaa; juuri sopivan kokoista. Se taipuu helposti hehkutettaessa jollakin halvalla kaasupolttimella.
Huoltoaseman roskikselle, ei maksa mitään!
Se on ohutta ja kapeaa; juuri sopivan kokoista. Se taipuu helposti hehkutettaessa jollakin halvalla kaasupolttimella.
Huoltoaseman roskikselle, ei maksa mitään!
- sampo
- Site Admin
- Nimi: Sampo Niskanen
Toi kuulostaa parhaalta vinkiltä pitkään aikaan, pitääkin käskeä tuttuja ottamaan sulat talteen seuraavan kerran kun vaihtaa.Make_L wrote:Itse olen käyttänyt auton tuulilasinpyyhkimien sulissa jäykisteenä olevaa terästä (2 liuskaa per sulka).

I doubt, therefore I may be.
miten ois lehtiharavan piikit, on aika isoa tai sitten rullamitoissa tms oleva vieteri matsku.
Tuulilasinpyyhkimen sulissa oleva on vain pari mm leveää ja riittää hyvin. Järeämpää tuskin tarvitaan D-moottoreille.
Suuret moottorit ovat asia erikseen. Ne ovat usein kiinni erillisellä laipalla tai pitimellä. Minkä kokoista moottoria olet kiinnittämässä?
Suuret moottorit ovat asia erikseen. Ne ovat usein kiinni erillisellä laipalla tai pitimellä. Minkä kokoista moottoria olet kiinnittämässä?