Tuulitunnelin rakentaminen

Suuremmat (suuruudenhullut?) rakenteluprojektit ja niiden tilannetiedotukset
tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 18 November 2004 20:14:52

tt wrote:Nyt on Polluxinkin tunneli koekäytetty.
"Kyllä lähtee" totesi taajuusmuuttaja kun virtaa flektille puski :twisted:
...
Niin ja castorilaisille: vaikka saitte omanne ensin käyntiin niin kyllä teillä on säälittävän pieni 8)
-jaa, no on se ainakin pitempi ja valmiimpi kuin teidän tunneli tällä hetkellä.. Mutta toisaalta; siihenhän on jo totuttu että Castor on aina askeleen edellä.. ;)

-ei vaan onnittelut, hyvin tuo näyttää toimivan.

Kuinka pitkä tuosta teidän tunnelista muuten tulee lopullisessa pituudessaan testisektion ja diffuusorin kanssa? Tila näyttää vähän ahtaalta tuon kokoluokan puhkuimelle..
K-moottorit K-kauppoihin!

User avatar
sampo
Site Admin
Posts: 441
Joined: 20 January 2003 12:31:32
Nimi: Sampo Niskanen
Location: Espoo
Contact:

Post by sampo » 19 November 2004 04:42:46

tommi wrote:Kuinka pitkä tuosta teidän tunnelista muuten tulee lopullisessa pituudessaan testisektion ja diffuusorin kanssa? Tila näyttää vähän ahtaalta tuon kokoluokan puhkuimelle..
Testisektio on todennäköisesti 100-120cm pitkä. Sitten kun se on valmis mietitään uudestaan, tehdäänkö siihen diffuusoria. Ilmankin sitä virtausnopeus pitäisi olla siinä 20 m/s hujakoilla, ja kunnollinen diffuusori veisi aika julmasti tilaa. Lisäksi diffuusori käsittääkseni tuottaisi testisektioon staattisen alipaineen (huomattavasti suuremman kuin ilman), joka saattaisi omalta osaltaan tuottaa vähän ongelmia..

Tai sitten sojotetaan diffuusori ulos ovesta kellarikäytävään. ;)
I doubt, therefore I may be.

nippon1
Posts: 3
Joined: 26 June 2005 17:36:55

puhallin

Post by nippon1 » 26 June 2005 17:40:03

Arvelin tuossa juhannuksena maaseuru lomaa vietellessä, että oletteko huomanneet...
Pellot kun laittettiin pakettiin niin näyttäisi olevan erinäinen määrä noita latokuivureita ja tarkemmin sanottuna niiden moottoreita tarpeettomana. Niissähän on varsin kova puhallus ja kokokin on jo metrin paikkeilla. Jos halpaa ja riskiä puhallinta haluaa niin sieltä.

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Re: puhallin

Post by tommi » 26 June 2005 20:51:09

nippon1 wrote:Arvelin tuossa juhannuksena maaseuru lomaa vietellessä, että oletteko huomanneet...
Pellot kun laittettiin pakettiin niin näyttäisi olevan erinäinen määrä noita latokuivureita ja tarkemmin sanottuna niiden moottoreita tarpeettomana. Niissähän on varsin kova puhallus ja kokokin on jo metrin paikkeilla. Jos halpaa ja riskiä puhallinta haluaa niin sieltä.
Aikas mielenkiintoista, itse en kaupungissa kasvaneena juurikaan tunne tuon puolen vehkeitä. Minkä tyyppisiä ropelaattoreita niissä käytetään? Onko se aksiaalinen puhallin eli sellanen, jossa on normaali potkuri vai sellanen sivulta ilmaa ottava malli eli radiaalipuhallin. Osaatko sanoa merkkiä tai valmistajaa tuollaisille?
K-moottorit K-kauppoihin!

tt
Site Admin
Posts: 638
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Re: puhallin

Post by tt » 26 June 2005 22:53:42

tommi wrote:Aikas mielenkiintoista, itse en kaupungissa kasvaneena juurikaan tunne tuon puolen vehkeitä. Minkä tyyppisiä ropelaattoreita niissä käytetään? Onko se aksiaalinen puhallin eli sellanen, jossa on normaali potkuri vai sellanen sivulta ilmaa ottava malli eli radiaalipuhallin. Osaatko sanoa merkkiä tai valmistajaa tuollaisille?
Serkun maatilalla oli aikoinaan käytössä heinäkuivurissa tuollainen puhallin. Se muistuttaa rakenteeltaan melko paljon Polluxin ropelia, joskin halkasija oli reilu metri ja meteli aivan järkyttävä johtue "sinne päin" muotoillusta peltiropelista. Mutta mikäs siinä, kaipa nuokin toimisivat jos ison tunnelin tarvitsee :)
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

nippon1
Posts: 3
Joined: 26 June 2005 17:36:55

kuivuri

Post by nippon1 » 05 July 2005 10:42:36

tuossa katsastelin maisemia, yksi kuivuri oli tehty ilmatyynyaluksen potkurista ja sähkömoottorista ja oli hemmetin tehokas. Toinen oli klassinen peltisiipinen malli puhalsi sekin ihan kivasti. Tuli mieleen että olisiko teillä tiedossa lentokoneen propellia. olen joskus säätänyt pienkonetta ja jo kaksilapaisessa on melkoinen puhallus kun ajaa 2000rpm.

nippon1
Posts: 3
Joined: 26 June 2005 17:36:55

ja vielä

Post by nippon1 » 05 July 2005 10:46:48

merkkiä en tuosta toisesta saanut selville. Äijä kertoili että oli aikoinaan ostanut 300 markalla sen masiinan..."vaan ei ole kuulemma rahan tarvetta ei mun tarvi myyä" mielenkiintoista noissa vanhemmissa ihmisissä on se että jos jotain kerran ostetaan niin sitä ei myydä ennen kuin rahantarpeessa. :lol:

Masa

Post by Masa » 05 July 2005 21:46:11

:? Juu, Suomen maakunnat on täynnä vanhoja autoja ja masiinoita, joita vanhat jäärät ei myy kirveelläkään, siellä ne muhii ja mätänee, eikä hyödytä ketään.

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 22 May 2006 00:40:07

Väkäiltiin tänään taas pitkästä aikaa tuulitunnelia.

Tuli kauhea into parannella fööniä kun saatiin viimein pitot-putkisysteemi ja paine-eromittari toimintakuntoon. Saimme virtausnopeudeksi testisektiossa vaatimattomat 10m/s. :?

=> siis parannustoimiin! ensimmäiseksi ohjelmassa oli sisääntulopuolen ilmakanavan muotoilu aerodynaamisempaan muotoon lasikuidun avulla:
Image
Seuraavana teemme varmaankin diffuusorin (eli laajenevan "torven") tunnelin päähän, jonka pitäisi alentaa virtausvastusta paljon. Sitten voisi tehdä spinnerin propelliin ja siivistön ilmavirran ohjaamiseen puhaltimen jälkeen.. Saapa nähdä milloin kaikki on valmiina. :)
On kiintoisaa kuitenkin nähdä paljonko nämä parannukset vaikuttavat virtausnopeuteen!
K-moottorit K-kauppoihin!

User avatar
sampo
Site Admin
Posts: 441
Joined: 20 January 2003 12:31:32
Nimi: Sampo Niskanen
Location: Espoo
Contact:

Post by sampo » 08 November 2006 19:26:54

Image

Polluxin tuulitunneliprojektikin pääsi käyttökuntoon tänä syksynä, ja oli ensiesittelyssä Kampusriehassa syyskuussa. Ominaisuuksiin kuuluu 1200x400x400mm testisektio, n. 16m/s virtausnopeus, virtausnopeuden takaisinkytkentä nopeusnäyttöä sekä -säätöä varten automaattisen nollatasokalibraation kera, ja siirretyn ilmamäärän tilavuuslaskuri. Koko härveli on noin 2.5m pitkä ja painaa lähemmäksi sata kiloa. Ilmavirta rauhoitetaan itsetehdyn kennoston sekä verkon avulla rauhoituskammiossa.

Vielä tehtävänä on pikkusilauksia, kuten takaisinkytkennän lopullisen piirilevyn teko (tällä hetkellä testialustalla), hieman häiriösuojausta lisää, mahdollisesti taajuusmuuttajan ohjelman hienosäätöä sekä raketin ripustuksen parantelua. Käyttökunnossa se kuitenkin jo nykymuodossaan on.

Tarkempaa esittelyä tuulitunnelista löytyy osoitteesta http://pollux.tky.fi/tuulitunneli.html . Jäsenistö sekä muut rakettiharrastajat pääsevät testailemaan rakettejaan sillä ottamalla yhteyttä allekirjoittaneeseen osoitteessa sampo . niskanen @ iki . fi.
I doubt, therefore I may be.

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 18 November 2006 00:08:57

Olipas söpön näköinen tunneli siellä. :D Onneksi olkoon!

Tuo testisektion kulmien täyttäminen taitaa olla tosiaan ihan hyvä idea. Sen voisi toteuttaa meidänkin tunnelissa kun seuraavan kerran yllättää tekemisen puute. Ja sitten se diffuusori... keles, kun sais tehtyä.

Nyt muuten kokeiltiin tuossa jokin aika sitten meidän tunnelia imupuolen modauksen jälkeen ja vaikutus on kyllä aika selkeä: nyt oli 50 Hz taajuudella virtausnopeus muistaakseni 12 m/s, kun aiemmin päästiin 10 m/s lukemiin rääkkäämäällä puhallinta 65 Hz taajuudella. Eikä tuota lasikuitulaminaattia ole vielä edes mitenkään hifistelty vaan pinta on todella roisi.

Se DIFFUUSORI vielä, niin...
K-moottorit K-kauppoihin!

User avatar
sampo
Site Admin
Posts: 441
Joined: 20 January 2003 12:31:32
Nimi: Sampo Niskanen
Location: Espoo
Contact:

Post by sampo » 18 November 2006 14:27:33

Diffuusori tosiaan voisi auttaa varsin paljon virtausnopeuteen. Meillä vain bunkkerissa tila on sen verran rajoitettu että ei oikein moista mahdu tekemään. Olen kyllä miettinyt että voisi ihan kokeilumielessä väsätä jostain aaltopahvista diffuusorin testaamaan miten paljon se vaikuttaisi virtausnopeuteen.
I doubt, therefore I may be.

Vostok
Posts: 16
Joined: 01 July 2007 02:42:06

Post by Vostok » 05 July 2007 22:18:05

Nyt pääsi polluxin tuulitunneli viimein hyötykäyttöön brassailun sijaan.

Teippasin loppusuoralla olevaan kamerarakettiin siivekkeet kiinni ja varmistin tunnelissa, että raketti on vakaa. Nyt ne voi turvallisin mielin liimata paikalleen. :)

On se näppärää, kun on naapurissa tuulitunneli.

Guest

Re: Tuulitunnelin rakentaminen

Post by Guest » 22 April 2008 17:26:54

Tässä vielä vihjeitä virtauksen havainnollistamiseen:
TKKn kirjastossa on ainakin ollut kirja: FLOW VISUALIZATION
Se antaa (varsinkin jos löytyy uudempi painos) nykyaikaiset
tiedot kaikista tempuista tällä alueella.
Siis savut, langat, lämpöherkät maalit, väriaineet jne.
Kirja käsittelee myös nesteet. TKKn laboratoriossa on ollut
myös nestevirtauskoelaite, jolla väriaineella on saatu virtaviivat näkyviin.
Ja varmaan useat lehdet ovat käsitelleet tiettyjä menetelmiä yksityiskohtaisesti.
Google auttanee etsimään. Tai nk artikkelivihjekirjat (TKKn pääkirjastossa)
..................
jussi :idea:

Guest

Re: Tuulitunnelin rakentaminen

Post by Guest » 22 April 2008 17:42:08

LYHYT KYSELY GOOGLESSA LÖYSI ESIM SEURAAVAN KIRJAN:
YANG: HANDBOOK OF FLOW VISUALIZATION, (2001), 272s.
ISBN 9781560324171
.........................
jussi :idea:

Post Reply