Mikä on helpoin (ja laillinen) rakettimoottori jonka voi itse rakentaa Suomessa?

Yleistä keskustelua ja kysymyksiä pienoismalliraketeista
OKL
Nimi: OKL

Mikä on helpoin (ja laillinen) rakettimoottori jonka voi itse rakentaa Suomessa?

Post by OKL »

Aihe kertoo kaiken tarvittavan ↑
Make_L

Re: Mikä on helpoin (ja laillinen) rakettimoottori jonka voi itse rakentaa Suomessa?

Post by Make_L »

Pistitpä pahan! Kiinteää polttoainetta käyttävät moottorit kuuluvat käsittääkseni kaikki räjähdelainsäädännön piiriin. Niiden valmistaminen on silloin laillista vain niille, joille on myönnetty asianomainen lupa ja samalla pätevyys. Kuitenkin ne ovat niitä helpoimpia valmistettavia. Netistä löytyy valtavasti ohjeita ja kirjallisuuttakin; kaikissa maissa kun ei ole esteenä samanlaista lainsäädäntöä kuin Suomessa.
Laillisia ovat ne moottorit, joita räjähdelainsäädäntö ei koske. Ainakin erilaiset nestemoottorit ja hybridimoottorit ovat tällaisia.
Monopropellanttimoottori, joka toimii esimerkiksi vetyperoksidilla, sijoittuu tähän kategoriaan. Mihin sitten sellaiset reaktiomoottorit kuin ramjet ja scramjet luokitellaan, en osaa sanoa. Näiden kaikkien valmistaminen on vaativa prosessi, jos kaiken tekee itse. Suomessakin on meneillään sekä hybridimoottori- että nestemoottoriprojektit.
Hybridimoottoreita on kaupallisesti saatavilla ja sellaiseen tutustuminen on hyvä alku ennen oman projektin käynnistämistä.
Alan kirjallisuutta on runsaasti. 'Kupletin juoni' avautuu lukemalla ja jos ei vieläkään pelota, niin sitten vaan rakentamaan ja kokeilemaan!
Oma yhteenvetoni DIY-rakentajalle: On helppoja ja laittomia sekä vaikeita ja laillisia.
Post Reply