Terve,
muistaakseni kurssilla oli puhetta että kaasuhitsauslangat olisivat sopivia "keppejä". TIG-langat varmaan kävisivät myös. Mistä noita on tullut vastaan yksittäin? Rautakaupoilla ei tunnu olevan kuin hitsauspuikkoja ja MIG-lankaa, ja hitsaustarvikekaupoilla netissä näyttäisivät olevan kilotavaraa ja aikas isoja paketteja näin aloittelevan rakettiharrastajan näkökulmasta. Voi olla, ettei koko seurassa ole niin montaa rakettia että 5 kg paketista lankoja tehdyt laukaisualustat saisi täytettyä.
4 mm alumiinitangon löysin K-raudasta. Se olikin hieman paksu Jupiterin mukana tulleisiin putkenpätkiin, ja tuskin kannattaa tehdä alustaa joka ei tavallisimpiin raketteihin sovi.
Mika
Ohjainsauva
Re: Ohjainsauva
Berntiltä saa ohjainsauvoina toimivia hitsaustikkuja hintaan 0,5 eur/kpl.
Kannattaa suosiolla vaihtaa raketteihin isommat holkit, jolloin voi käyttää vaikka polkupyörien viireinä myytäviä 8mm lasikuitutankoja. Putken tilalla voi käyttää myös ohuesta rosteri- tms. langasta tehtyä silmukkaa.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
Okei no jos vakiomittaista tikkua ei tarvita esim. siksi, että muut haluavat käyttää samaa telinettä, niin sitten vaihdan holkit. Tuo kahden ja puolen euron alumiinitikku on kivan jäykkä. Metrisen sijaan kaksimetrisiäkin oli kaupan, mutta arvelin että mun pienet raketit ehtii lyhyemmälläkin vakautua ja metrinen on kovin paljon helpompi kuljettaa. Isoja varten sitten isojen vehkeet 
Mika

Mika
Kyllähän isoilla holkeilla varustettuja raketteja voi ampua kapeistakin tikuista. Lisäksi minulla on rojupakissa mukana vanhasta Estesin telineestä peräisin oleva 2-osainen 3mm tikku. Se on kahdessa puolen metrin pätkässä ja liitoksena on ilmeisesti 2mm putkisokka. Liitos näyttää huteralta, mutta on kestänyt hyvin.
Isommilla raketeilla kannattaa käyttää kiskoa. Tämä on hyväksi havaittu:
http://www.pisla.fi/tuoteluettelo.php?group=2_72_80
Isommilla raketeilla kannattaa käyttää kiskoa. Tämä on hyväksi havaittu:
http://www.pisla.fi/tuoteluettelo.php?group=2_72_80
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
Olen käyttänyt 3 mm:n hiilikuitutankoa (saa SIL:n myymälästä).
Paksumpiakin on tietysti, samoin putkia.
Ostin joskus (romukaupasta Karjaalta) 3 mm:n rst-tankoa, mutta en näe metallisessa etuja hiilikuituun nähden.
Eri paksuiset tangot ( 3 ja 4 mm) olen istuttanut pultiin, joten ne on helppo vaihtaa sen hetkisen tarpeen mukaan.
Hylsyt raketin kyljessä lisäävät ilmanvastusta ja suuremmat enemmän.
Jollei raketti ole kovin suuri ja painava, niin ohut sauva on parempi. Jos sauva on pitkä, se "piiskaa" lähdössä.
Paksumpiakin on tietysti, samoin putkia.
Ostin joskus (romukaupasta Karjaalta) 3 mm:n rst-tankoa, mutta en näe metallisessa etuja hiilikuituun nähden.
Eri paksuiset tangot ( 3 ja 4 mm) olen istuttanut pultiin, joten ne on helppo vaihtaa sen hetkisen tarpeen mukaan.
Hylsyt raketin kyljessä lisäävät ilmanvastusta ja suuremmat enemmän.
Jollei raketti ole kovin suuri ja painava, niin ohut sauva on parempi. Jos sauva on pitkä, se "piiskaa" lähdössä.
Hiilikuitu voisikin olla hyvä, Ilmailukaupassa tulee muutenkin käytyä aika ajoin. Nuo kepit eivät edes maksa paljoa, vaikka hiili kudoksena onkin aika hämmästyttävän kallista! Tuli joku ihme fiksaatio metallitankoihin kun niitä vaan näki tässä käytössä, kiitos vinkistä.
Mika
Mika