Dataloggereita suomipojilta

Raketin kyydissä voi viedä korkeuksiin kaikenlaista kivaa. Kameroita, korkeusmittareita, telemetrialähettimiä, kananmunia...
tt
Site Admin
Posts: 699
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Post by tt »

tommi wrote: Ettei vaan menisi nyt suohon tämäkin yritys. VTI on ollut hipihiljaa ja mitään ei ole postiluukusta kolahtanut. Täytynee nöyrtyä ja mennä ostamaan
kaupasta omin rahoin anturit, ei tästä muuten mitään tule. Olis kiva saada vaikka Avaruus 2003 -messuille jotain näytettävää esim. mittausdatan muodossa.
Hätä ei ole tämän näköinen 8)
Mulla on tuossa siistissä paketissa ADXL250 ja ADXL190, 2 kpl kumpaakin. Elikkä Analog Devices lähettelee näytekappaleita TNT:n välityksellä noin viikon toimitusajalla :D
Kunhan Microchipiltä tulee sarja-eeprom ja Maximilta ad-muunnin sekä jännitehakkurit niin päästään rakentamaan. Ainoastaan Motorola negaa joten paineanturi on pakko ostaa :?
Last edited by tt on 20 October 2003 23:30:41, edited 1 time in total.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi »

Hätä ei ole tämän näköinen
Mulla on tuossa siistissä paketissa ADXL250 ja ADXL190, 2 kpl kumpaakin. Elikkä Analog Devices lähettelee näytekappaleita TNT:n välityksellä noin viikon toimitusajalla
Kunhan Microchipiltä tulee sarja-eeprom ja Maximilta ad-muunnin sekä jännitehakkurit niin päästään rakentamaan. Ainoastaan Motorola negaa joten paineanturi on pakko ostaa.
Jaahas, jaahas siellähän taitaa suunnitelmat olla jo aika pitkällä..? Mihin niitä jännitehakkureita muuten tarvitaan?

Kenenkäs nimissä muuten tilailet noita rekkuloita? -täytyy varmaan itsekin kokeilla.
K-moottorit K-kauppoihin!
tt
Site Admin
Posts: 699
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Post by tt »

tommi wrote: Jaahas, jaahas siellähän taitaa suunnitelmat olla jo aika pitkällä..? Mihin niitä jännitehakkureita muuten tarvitaan?

Kenenkäs nimissä muuten tilailet noita rekkuloita? -täytyy varmaan itsekin kokeilla.
Suunnitelmat on toistaiseksi vielä päässä, mutta aika hyvällä mallilla.
Hakkuri tulisi 3.6V kännyakun kaveriksi, mutta ensimmäinen prototyyppi lentää luutavasti 6V:n kameraparistolla ja lineaariregulla....

Nämä osat tilasin TKK:n nimissä (kotiosoitteeseen tosin) mutta maxim lähetti piirejä myös Linnankosken Lukiolle 8)
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi »

Suunnitelmat on toistaiseksi vielä päässä, mutta aika hyvällä mallilla.
Hakkuri tulisi 3.6V kännyakun kaveriksi, mutta ensimmäinen prototyyppi lentää luutavasti 6V:n kameraparistolla ja lineaariregulla....
:D Dodih! Eli kännykkä vaan hyötykäyttöön.. Siinähän on tosiaan samassa paketissa Litium-akku (=kevyt virtalähde) ja laturi (=ei tarvitse rakentaa itse).

Olen kyllä itsekin vilkuillut halpoja kännykän li-on -akkuja, mutta vaikeutena on ollut korkeamman jännitteen tarve (= 2 kennoa sarjaan => lisää painoa) ja monimutkaisen laturin tarve. Hakkurilla ja kännykkäakulla homma hoitunee tyylikkäästi. -täytyypä tutustua noihin hakkureihin, mitä maximin piiriä meinaat käyttää?
K-moottorit K-kauppoihin!
tt
Site Admin
Posts: 699
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Post by tt »

tommi wrote: :D Dodih! Eli kännykkä vaan hyötykäyttöön.. Siinähän on tosiaan samassa paketissa Litium-akku (=kevyt virtalähde) ja laturi (=ei tarvitse rakentaa itse).
Olen kyllä itsekin vilkuillut halpoja kännykän li-on -akkuja, mutta vaikeutena on ollut korkeamman jännitteen tarve (= 2 kennoa sarjaan => lisää painoa) ja monimutkaisen laturin tarve. Hakkurilla ja kännykkäakulla homma hoitunee tyylikkäästi. -täytyypä tutustua noihin hakkureihin, mitä maximin piiriä meinaat käyttää?
Kaikissa akuissa ei sitä laturia ole... Mä ajattelin säästää akuista laturi-istukan ja käyttää pöytälaturia niiden lataamiseen. Pitäisi vaan löytää siedettävän hintainen sellainen jostain. Tutustupa vaikka näihin näihinalkajaisiksi.
Ongelmana noiden kanssa on kela, johon ei kelpaa mikä tahansa lankasykkyrä.
Sitten lötyy myös konkkapumppuja kuten tämä: http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk=3390&ln=
Kännyakun käyttäminen taitaa olla kyllä vähän overkilliä, koska loggerin ei tarvitse toimia viikkoa yhtä mittaa ;) Ainakin alkuun ajattelin pärjätä 6V kameraparistolla.[/url]
Last edited by tt on 21 October 2003 19:58:27, edited 1 time in total.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi »

Nytpä on sitten mittausdataakin esillä pitkän kitkuttamisen jälkeen! :D Oltiin sunnuntaina ampumassa 3xC klusterilla dataloggeria taivaalle Tampereen Teiskon kentällä (purjelentokenttä).

Tuossa on heti parit käppyrät <http://eeroalk.servu.org/castor/loggeri_data.htm> ja myöhemmin Castorin sivuille tulee varmaan joku pieni kuvasetti lennätystapahtumasta.

Oli se vaan hienoa, kaikki toimi: Raketti, laukaisusysteemit, loggeri, anturi, radiolinkki, PC.. -eihän tällaista ole kuin elokuvissa! 8) Tästä aikaansaannoksesta menee isoimmat krediitit Eero Alkkiomäelle, joka väänsi loggeria ja koodia kasaan koko yön sunnuntaiaamuun klo 8:aan asti.

Käytössä meillä oli anturina nyt väliaikaisesti Analog Devicesin 10g kiihtyvyysanturi, mutta tarkoitus on vääntää sama setti toimimaan myös VTI:n antureilla jahka niitä ilmaantuu tännepäin.
K-moottorit K-kauppoihin!
tt
Site Admin
Posts: 699
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Post by tt »

tommi wrote:Nytpä on sitten mittausdataakin esillä pitkän kitkuttamisen jälkeen! :D Oltiin sunnuntaina ampumassa 3xC klusterilla dataloggeria taivaalle Tampereen Teiskon kentällä (purjelentokenttä).
VAUTSI! Ja nyt postaat tänne heti kaikki tekniset tiedot tuosta loggerisysteemistä ;)
tommi wrote: Oli se vaan hienoa, kaikki toimi: Raketti, laukaisusysteemit, loggeri, anturi, radiolinkki, PC.. -eihän tällaista ole kuin elokuvissa! 8) Tästä aikaansaannoksesta menee isoimmat krediitit Eero Alkkiomäelle, joka väänsi loggeria ja koodia kasaan koko yön sunnuntaiaamuun klo 8:aan asti.
Raidolinkki?!?!?!? No voi huoh... Millainen systeemi teillä oikein on siellä? Tahtoo tietää lisää!

Ja sitten kun vielä löytäisi jostain aikaa niin saisi tuota omaakin projektia eteenpäin...
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi »

:)
Juu, siis varsinainen loggeri on Eeron rakentama ja mies itse saa kertoa kaikki tarkimmat yksityiskohdat, mutta sen verran minäkin olen mukana ollut hämmentämässä että muistan (tai luulen muistavani) tärkeimmat jutut.

Kontrolleri on AVR Mega8L johon on liitetty ADXL210-kiihtyvyysanturi suoraan kiinni (antaa ulos PWM:ää) kontrollerilevyn päällä istuksii 433.92MHz radio, jonka avulla loggeria voi ohjata ja purkaa dataa langattomasti. Paketti on mitoiltaan suunnilleen 35x10x25mm eli pienempi kuin 9V patteri, ja painoa sillä on noin 20g (mitat ja paino antennin ja anturin kanssa, mutta ilman kuvissa näkyvää mustaa patterikoteloa). Laitetta yritettiin käyttää 3V litium akulla, mutta se käyttöikänsä ylittäneenä ja rääkättynä päätti olla ryhtymättä yhteistyöhön lennätyksessä, jolloin käytimme "perinteistä" 9V patteria...

Lentokorkeutta raketilla oli arviolta 150m ja lentoja siis tehtiin kaksi. Ensimmäisellä lennolla anturi osoitti väärään suuntaan (vinosti sivulle tms), jolloin ei saatu kunnollisia kiihtyvyysarvoja, mutta toisella lennolla anturi oli jo (melkein) suorassa. Anturin kiinnityksessä oli todellakin toivomisen varaa, eli se lepäsi pehmusteiden ja omien johtojensa tukemana raketin kärkikartion alla "sinnepäin" oikeassa asennossa.. :)

Eero on muuten tulossa Avaruus 2003:een mukaan, joten voit(te) siellä yrittää lypsää lisätietoa vempeleestä.

Sitä odotellessa pari kuvaa (jotka on ottanut Sami Kiiskilä):
Image
Raketin hyötykuormaosa ja loggeri pehmusteeseen upotettuna

Image
Eero ja maa-asema

Image
Lähikuva loggerista
Last edited by tommi on 05 November 2003 16:05:33, edited 1 time in total.
K-moottorit K-kauppoihin!
User avatar
sampo
Site Admin
Posts: 441
Joined: 20 January 2003 12:31:32
Nimi: Sampo Niskanen
Location: Espoo
Contact:

Post by sampo »

tommi wrote:Kontrolleri on AVR Mega8L johon on liitetty ADXL210-kiihtyvyysanturi suoraan kiinni (antaa ulos PWM:ää) kontrollerilevyn päällä istuksii 433.92MHz radio, jonka avulla loggeria voi ohjata ja purkaa dataa langattomasti.
Onko tuo radiolinkki kuitenkin vain lähietäisyyden purkuun, vai saako sen datan alas taivaalta reaaliajassa?
I doubt, therefore I may be.
tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi »

sampo wrote: Onko tuo radiolinkki kuitenkin vain lähietäisyyden purkuun, vai saako sen datan alas taivaalta reaaliajassa?
Kyllä se lähettelee telemetriaa ihan reaaliajassa. -siis tosi rok! :)
Kantavuutta oli muistaakseni suunnilleen 300m.
K-moottorit K-kauppoihin!
tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi »

Tässä vielä kuvaa lennätykseltä:
http://www.cs.tut.fi/~kiiskils/stsk/r/
-josta kunniat Sami Kiiskilälle

Ja analyysiä kiihtyvyysdatatasta:
http://komsa.no-ip.org/loggeri/logger.pdf
..ja tekijänä oli Hannu Komsa
K-moottorit K-kauppoihin!
User avatar
sampo
Site Admin
Posts: 441
Joined: 20 January 2003 12:31:32
Nimi: Sampo Niskanen
Location: Espoo
Contact:

Virheanalyysi

Post by sampo »

tommi wrote:Ja analyysiä kiihtyvyysdatatasta:
http://komsa.no-ip.org/loggeri/logger.pdf
..ja tekijänä oli Hannu Komsa
Tuohon olisi mielenkiintoista saada mukaan virheanalyysi, jotta voisi päätellä tulosten luotettavuutta ja tarkkuutta. Kyllähän tuo suuntaa-antava toki on, mutta on huomattava ero esim. 150 +- 5m ja 150 +- 50m välillä. Tuota integroidessa kuitenkin virhe voi akkumuloitua, jolloin (maksimi)virhe voi olla ihan kohtuullisen kokoinen.
I doubt, therefore I may be.
Post Reply