http://www.realdesign.fi/
-noihan sopii varmasti aika hyvin raketteihinkin!

Ei yhtään hullumpia laitteita... Ainoastaan 400e:n hintalappu pistää miettimääntommi wrote:Käykääpä kattomassa:
http://www.realdesign.fi/
-noihan sopii varmasti aika hyvin raketteihinkin!
Mulla se on ajasta (tai sen puutteesta) kiinni... Joulun alla suunnitelmat korkeusmittarimokkulan rakentamiseksi oli jo varsin pitkällä mutta silloin homma kaatui Suomesta saatavien kiihtyvyys- ja paineanturien törkeään hintaan.tommi wrote:joo, toi on totta. hintalappu sakkaa.
Mutta miks ei esim. SATS:n /polluxin/yms. porukalla voida tehdä vastaavia palikoita. Luulis että jostain löytyy joku joka osaa tehdä sen verran koodia esim. AVR:ään tai PIC:iin että tuollanen dataloggeri saatais tehtyä. Prkl! Se on vaan asenteesta kiinni.
->Sitten vaan rakennusohjeet nettiin avot!
Mä lupaudun tässä ja nyt rakentamaan palikat jos joku tekee hyvän koodin.
Öööö... Käsittääkseni absoluuttisella paineella ei tee mitään. Korkeus saadaan kun verrataan painetta siihen mitä se oli ennen lähtöä ja nopeuden voi laskea korkeuden muutoksesta. Tokihan nopeutta voi arpoa myös jollain pitot-virityksellä.tommi wrote:Täähän on hyvä että lähti keskustelu käyntiin!
Antureiden mallista sen verran että jos käytettäisiin paineanturia niin ilmeisesti pitäis olla käytössä sekä absoluuttinen, että paine-eroa mittaava anturi. Paine-erolla mitataan nopeus ja absoluuttisella korkeus. Eikö näin ole?
http://www.vpv-motorracing.com/hinnasto.htmtommi wrote: Mitäs tuollaset anturit sitten maksaa, onko joku puuhastellut enemmän sellaisten kanssa että olis jotain näppituntumaa?
-Farnellin raamatusta (vm.2001) kun tiirailin niin siellä oli paineantureiden hinnat n. 100-700mk.
VTI on kuulemma jaellut näytekappaleita joissain opiskelijatapahtumissa, mutta kaverin kertoman mukaan niiden mittausalue oli vähän liian kapea. Mutta eiköhän niiltä löydy sopivia malleja...tommi wrote: Ja niistä kiintyvyysantureista.. meillähän on suomessa sellanen firma kuin VTI-Hamlin. Siellä tulee antureita hihnalta varmaan ihan mukavasti ja ehkä sieltä voisi saada kerjäämällä jonkun näytekappaleen sponssina. Sitten vaan VTI:n tarra raketin kylkeen ja..![]()
Tuo näyttäisi ihan kivalta vekottimelta. On vaan vähän turhan isokokoinen ja kallis...tommi wrote: Tuossa on vielä linkki R-DAS:n sivuille. Siellä on sellasia hi-fi-miesten lentokompuuttereita. http://home.iae.nl/users/aed/rdas/
Nää nyt on näitä nyanssejaÖööö... Käsittääkseni absoluuttisella paineella ei tee mitään. Korkeus saadaan kun verrataan painetta siihen mitä se oli ennen lähtöä ja nopeuden voi laskea korkeuden muutoksesta. Tokihan nopeutta voi arpoa myös jollain pitot-virityksellä.
Toi vaikuttaa melko hyvältä, googlasin datasheetin jonka voi käydä hakemassa tuolta:http://www.vpv-motorracing.com/hinnasto.htm
Tuolta taisi kahta eri Motorolan paineanturia inhimilliseen hintaan. Pitäisi tarkistaa noiden speksit, mutta veikkaisin että painealue sopii tähänkin tarkoitukseen.
Joo, olin elkom-messuilla torstaina ja eksyin VTI:n osastolle. Eivät näemmä jakaneet näytteitä ammattilaisille..VTI on kuulemma jaellut näytekappaleita joissain opiskelijatapahtumissa, mutta kaverin kertoman mukaan niiden mittausalue oli vähän liian kapea. Mutta eiköhän niiltä löydy sopivia malleja...
Eli nyt vaan suunnitelmia kehiin niin sponssi-antureita pitäis ainakin olla tiedossa!Hei!
Kiitos kiinnostuksestanne yritystämme kohtaan! Muutama anturi on
mahdollista antaa raketteihin sponsorointina. Olisiko järjestöllänne
tällöin mahdollista tuoda yrityksenne sponsorin nimi julki sopivissa
tilanteissa/julkaisuissa? Voimme lähettää myös VTI Technologies:n
sponsoritarroja esim. rakettienne kylkiin. Miltä tällainen yhteistyö
kuulostaisi?
Jukka Paajanen
VTI Technologies Oy
Myllynkivenkuja 6
P.O.Box 27, FIN-01621 Vantaa
FINLAND
Tel. +358 9 879 181
Direct +358 9 8791 8203
Mobile +358 500 876 122
Fax +358 9 8791 8792
E-mail xxxxxx@vti.fi
>>> Tommi Berg <xxxxxx@luukku.com> 04/06/03 11:03pm >>>
Terve!
Kirjoittelen tässä Suomen Avaruustutkimusseura Ry:n jäsenenä. Kävin
osastollanne Elkom-messuilla ja kyselin mahdollisuutta saada "sponssina"
muutamia kiihtyvyysantureita seuramme rakettiharrastajien
pienoisrakettiprojekteihin. Tarkoituksena olisi rakentaa
pienoisrakettiin anturointi, jolla voisimme tutkia rakettiin kohdistuvia
voimia lennon aikana. Kiihtyvyys saattaa kasvaa välittömasti laukaisun
jälkeen suurimmillaan noin 15G lukemiin. Kiihtyvyydestä aiomme laskea
raketin nopeutta ja lentokorkeutta lennon eri vaiheissa.
Kysyin messuilla myös kiinnostustanne liittyä seuramme
järjestöjäseneksi. Muita järjestöjäseniä seurassamme ovat mm.
Vaisala, Patria, Space Systems Finland ja VTT Automaatio. Seuramme
puheejohtaja Petri Makkonen (xxxxx@fmi.fi) osaa varmasti antaa
lisätietoa järjestöjäsenyydestä.
Suomen Avaruustutkimusseuran jäsenistöstä suuri osa työskentelee
suomalaisissa alan yrityksissä ja korkekouluissa. Seuran kokouksissä
käymme usein tutustumassa yritysten toimintaan ja kuulemme luentoja
avaruusprojekteista, joissa suomalaiset ovat olleet mukana.
Suomen Avaruustutkimusseuran web-sivut löytyvät osoitteesta:
http://netlander.fmi.fi/~sats/
Ystävällisin Terveisin,
Tommi Berg
Hmmm... Kyllä minä ainakin voisin vastalahjaksi liimata vti:n tarran rakettini kylkeentommi wrote: Eli nyt vaan suunnitelmia kehiin niin sponssi-antureita pitäis ainakin olla tiedossa!
Täytyy pistää tilaukseen noita antureita... Sääli vaan, ettei Motorola jakele samalla tavalla paineantureitatommi wrote: avuola kirjoitteli tossa noista Analog Devicesin antureista. Nekin vaikuttavat hyviltä vaihtoehdoilta (täytyy käydä tutustumassa tarkemmin jahka ehtii). Nyt olis siis todella tarvetta sellaselle kaverille, jolla nuo PIC-viritykset ovat kohtuullisesti hallussa, jotta saatais ihan jotain lentävääkin aikaiseksi. Itsellä tuo PIC/AVR/yms. meininki on samalla asteella kun edellisen kirjoittajan rakettiharrastus.
juu, kyllä tuo vaikuttaa aika paljon juuri sellaselta mikä tässä on nyt suunnitelmissa. Yhtenä pontimena tässä ei ehkä olekaan pelkästään mittaaminen vaan myös sellasen loggerin rakentaminen. Se ei tietysti ole jollekin gurulle vaikeaaKorkeuden mittaaminen onnistuu kätevästi tällaisella loggerilla..
Onkos tuosta kuulunut mitään uutta?tommi wrote:Lupasivat muuten tosiaan lähetellä sieltä VTI:ltä niitä antureita + datasheetteja + mainostarroja kunhan saavat tarrat vaan painosta.Hyvä VTI!
Niillä saattaisi olla myös yli 12G:n mittaavia antureita, pidetään peukkuja.
-perkelettä!Onkos tuosta kuulunut mitään uutta?