Hybridi-raketit

Aihe kertoo kaiken...
Masa
Posts: 20
Joined: 07 September 2006 22:21:18

Hybridi-raketit

Post by Masa » 05 October 2006 23:26:51

8) Kun lähitulevaisuuden näkymät ovat sellaiset että Suomessa high-power- raketti-toiminta ei ole mahdollista niin mitenkäs on noiden hybridi-moottorien laita? Mitä tulee Supikoira-projektiin, niin ilmeisesti ilmailu-viranomaisten kanssa on ainakin oltava yhteydessä, senhän sanoo jo maalais-järkikin, siihen ei tarvita Liisa Hyssälän saarnoja. Mitenkäs, kestääkö tuollainen pahvi-rakenteinen(vahva sellainen) raketin rakennussarja esim.Supikoira-projektin vaatiman moottorin rasitukset vai pitääkö raketti valmistaa kestävämmästä materiaalista?. Itsellä on pari rakennussarjaa odottamassa ja ajattelin että modaisko ne samantien hybridille.

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 06 October 2006 13:09:26

:D
Hyvä että kiinnostus hybrideitä kohtaan on heräilemässä. Meillähän oli Castorille hankittu jo kaksi moottoria (HyperTEKiä), josta myimme toisen juuri Polluxille.

Tämä toiminta on tapahtunut teknisen yliopiston nimen alla, jolloin moottorin ostaminen on ollut helppoa. Normaalistihan J-luokkaa olevien moottoreiden ostajilta vaaditaan Tripolin sertifikaatti.

Suomessa SATS voisi ehkä toimia tulevaisuudessa vastaavien sertifikaattien myöntäjänä tai esim. SATS voisi liittyä Tripolin jäsenkerhoksi. Ainahan (etenkin isojen) rakettien kanssa tulee mieleen vastuu/korvauskysymykset onnettomuustilanteissa ja siihen pitää olla jokin menettelytapa/ratkaisu valmiina ennen kuin sertifikaattien myöntämistä voi alkaa tekemään. Hybridien hyvät turvallisuusominaisuudet ovat tietysti omiaan helpottamaan tarvittavaa byrokratiaa.

Yleensä hybridimoottoreilla varustetut raketit eivät kohtaa yhtä suuria kiihtyvyyksiä kuin kiinteäpolttoaineiset, joten siinä mielessä raketti ei joudu kovin suurien voimien alaisiksi. Kuitenkin nopeudet kasvavat helposti aika suuriksi, joka aiheuttaa aerodynaamisia voimia. Esimerkiksi siivekkeiden flutteri voi olla ongelma. Siinä mielessä siis raketilta edellytetään jäykkyyttä.
K-moottorit K-kauppoihin!

Masa
Posts: 20
Joined: 07 September 2006 22:21:18

Post by Masa » 06 October 2006 23:58:47

8) Pieni kömmähdys tuossa kirjoituksessani, ovathan hybridi-moottorit myös high-poweria siinä kuin ruuti-moottoritkin ja tuo Supikoira-projektin moottori näyttää vielä olevan level-2 luokan moottori, mitä tulee noihin high-power luokituksiin. Juteltuani noiden NAR-äijien kanssa sain sen käsityksen että NAR:illa on hieman rennompi tuo politiikka(voi olla kotiinpäin vetoakin)kuin Tripolilla.Jokatapauksessa tuo S.A.T.S:in liittyminen jompaan kumpaan järjestöön olisi hieno idea, muistaakseni NAR vaatii kolmea maksanutta jäsentä(NAR:lle) että kerholle voidaan myöntää jäsenyys. Itse S.A.T.S:n arvoa tai identiteettiä se ei millään tavalla vähentäisi, sillä USA:ssahan nuo jäsen-kerhot toimivat kaikki itsenäisinä omilla ehdoillaan. Jäsenmaksu/vuosi oli jotain $50-dollarin luokkaa, pikkaisen hintavaa kylläkin varsinkin opiskelijoille.Noista vastuukysymyksistä, olisin itse ainakin valmis kohtuullisen hintaiseen vakuutusmaksuun, joka voitaisiin periä vaikka mahdollisen high-power luvan yhteydessä. USA:ssa vaaditaan paikallisen paloviranomaisen lupa moottorien säilytykseen mutta hybrideillähän ei tuota ongelmaa edes olisi.Pitäisköhän nöyrtyä ja pyytää Liisa Hyssälältä apua, asuu nimittäin tuossa naapuri-kunnassa :lol:

aapo
Posts: 146
Joined: 21 January 2003 20:26:20
Location: Kerava
Contact:

Hybridirakettien luvista

Post by aapo » 16 October 2006 13:06:57

Mietinpä tätä asiaa ja seuraavia ajatuksia tuli mieleeni.

Mä näkisin asian vähän siten, ettei meidän suomalaisten tartte olla amerikkalaisten orjia. Eli siis Tripoli ja NAR on yhdysvaltalaisia kansallisia järjestöjä eivätkä varsinaisesti kansainvälisiä järjestöjä. Meillä pitää olla Suomessa oma kansallinen järjestö; vähän samaan tapaan kuin ymmärtääkseni Kanadassa on ja Britanniassa kai. Tämän meidän kansallisen järjestön (esim. SATS) ei tartte olla varsinaisesti Tripolin tai NAR:in alajärjestö - toki oppia otetaan ja yhteyttä kannattaa pitää, mutta ei heillä silleen tartte olla meihin mitään virallista päätösvaltaa.

Rakettimoottorien hankinta voisi toimia siten, että tämä kansallinen järjestö (tai sitten alussa jonkun bulvaani-yliopiston tai -yrityksen kautta, kun ulkomaiset rakettimyyjät eivät vielä suomalaisia kuvioita tunne) hankkii rakettimoottorit ja myy sellaisen eteenpäin rakettiharrastajalle. Edellyttäen, että rakettiharrastajan katsotaan olevan sen verran kyvykäs ja pitkälle edistynyt rakettiharrastuksessa, että hänen kohdallaan hybridirakettiprojekti on järkevä.

Tämä kansallinen järjestö voisi myös ostaa ilokaasun. Suomalaiset ilokaasumyyjät ovat asian suhteen hieman arkoja, kun ilokaasua on menneinä vuosina käytetty kaikenlaisiin epäasiallisiin juttuihin. He eivät halua saada syytettä niskaansa sen johdosta, mihin heidän tuotteitaan on käytetty. Sen sijaan he kyllä ilokaasua myyvät, kun asian hyvin perustelee. Eli siis kansallinen järjestö ostaisi ilokaasun ja myisi ja toimittaisi sen paikalle tiettyyn lennätystapahtumaan. Näin pysyisivät lennätykset hyvin kontrollissa.

Vakuutusten ja vastuiden suhteen.. Juridisesti raketin lennättäjä on tietysti vastuussa kaikesta mahdollisesta vahingosta, mitä asiasta voi seurata.. Paitsi omaisuusvahingot, myös henkilövahingot, metsäpalot, yms. Siksi lennätys täytyy järjestää siten, ettei mitään vahinkoja tapahdu. Tähän on avaimena potentiaalisen vaara-alueen laskenta oikein. Henkilövahinkojen osalta täytyy alueella olevien ihmisten kanssa tehdä sopimus, että he ovat paikalla omalla riskillään tai poistuvat alueella. Maanomistajien kanssa täytyy tehdä sopimus, miten korvataan rakettien mahdollisesti vahingoittamat puut, etc. Lennätys tulee järjestää sellaisena ajankohtana, ettei metsäpaloriskiä ole. Rakennuksia ei mielellään alueella saisi olla. Jos alueen läpi kulkee jotain teitä, niin ne täytyy lennätyksen ajaksi sulkea ja järjestää niille vartiointi.

Masa
Posts: 20
Joined: 07 September 2006 22:21:18

Post by Masa » 16 October 2006 22:47:07

8) No tämähän olisikin ihanteellinen järjestely ja totta puhut, ei suomalaisten tarvitse jenkkejä kumarrella, noihin järjestöihin liittyminen oli vaan yksi mahdollinen malli,en muista oliko se NAR vai Tripoli, joiden jäsenilla jäsenmaksuun liittyi myös vakuutus vahinkojen varalta mutta sellainenhan voidaan räätälöidä täälläkin, jos kerran ralli-autotkin voidaan vakuuttaa(vanha kunnon Lloyds), niin kaipa tällekkin harrastukselle saadaan riskit kalkyloitua(yksi turvallisimmista harrastuksista maailmassa). Tarttis varmaan perustaa joku tiimi lobbaamaan tätä juttua.Eikä se USA:kaan mikään taivas ole, ainakaan kaikkien osavaltioiden kohdalla, erään sikäläisen pienois- mallikaupan kaveri kertoi että jossain osavaltiossa tarvii mennä melkein psykologin testeihin että saisi harrastaa raketteja, no ehkä hieman väritettyä mutta ei kuitenkaan kaukana totuudesta.

User avatar
sampo
Site Admin
Posts: 441
Joined: 20 January 2003 12:31:32
Nimi: Sampo Niskanen
Location: Espoo
Contact:

Re: Hybridirakettien luvista

Post by sampo » 17 October 2006 09:25:53

aapo wrote:Mä näkisin asian vähän siten, ettei meidän suomalaisten tartte olla amerikkalaisten orjia. Eli siis Tripoli ja NAR on yhdysvaltalaisia kansallisia järjestöjä eivätkä varsinaisesti kansainvälisiä järjestöjä. Meillä pitää olla Suomessa oma kansallinen järjestö; vähän samaan tapaan kuin ymmärtääkseni Kanadassa on ja Britanniassa kai. Tämän meidän kansallisen järjestön (esim. SATS) ei tartte olla varsinaisesti Tripolin tai NAR:in alajärjestö - toki oppia otetaan ja yhteyttä kannattaa pitää, mutta ei heillä silleen tartte olla meihin mitään virallista päätösvaltaa.
En ole tutkinut asiaa tarkemmin, mutta käsittääkseni Tripoli on varsin maailmanlaajuinen, ja kutakuinkin kaikkialla missä harrastetaan HPR:ää se toimii enemmän tai vähemmän Tripolin hyväksynnässä. Voisi tietty tutkia onko jotain paikkoja, joissa sitä harrastetaan ilman Tripolin hyväksyntää, ja miten siellä on asian kanssa menetelty. Niin kauan kuin toiminta on pienimuotoista (ei selkeää koulutusta/hyväksyntää ym.) niin ongelmia tuskin hirveästi on, mutta jos HPR:stä tulee yleisempääkin, niin en näe mitä etua sooloilussa on (ellei sitten Tripolin hyväksynnän saamisessa todellakin ole valtavia esteitä - mutta luulisi heidänkin haluavan laajentaa toimintaansa pidemmälle).

Tripolin sivulta kohdasta Clubs löytyy luettelo: US, Australia, Canada, Israel, Italy, Netherlands, Spain, Sweden, Switzerland, United Kingdom, sekä What is a prefecture?

aapo wrote:Rakettimoottorien hankinta voisi toimia siten, että tämä kansallinen järjestö (tai sitten alussa jonkun bulvaani-yliopiston tai -yrityksen kautta, kun ulkomaiset rakettimyyjät eivät vielä suomalaisia kuvioita tunne) hankkii rakettimoottorit ja myy sellaisen eteenpäin rakettiharrastajalle.
Pienitasoisena tuo voi toimiakin, jossa SATS siis toimisi välittäjänä, mutta tuossa on jo kaupallisuuden raja vähän häilyvä.

aapo wrote:Eli siis kansallinen järjestö ostaisi ilokaasun ja myisi ja toimittaisi sen paikalle tiettyyn lennätystapahtumaan. Näin pysyisivät lennätykset hyvin kontrollissa.
Sama homma, mielestäni SATS:n tarkoitus ei ole ryhtyä jälleenmyyjäksi. Ennemmin (pidemmällä tähtäimellä) SATS voisi neuvotella myyjien kanssa pelisäännöt ilokaasun myymisestä rakettiharrastajille.

aapo wrote:Vakuutusten ja vastuiden suhteen.. Juridisesti raketin lennättäjä on tietysti vastuussa kaikesta mahdollisesta vahingosta, mitä asiasta voi seurata.. Paitsi omaisuusvahingot, myös henkilövahingot, metsäpalot, yms.
Masa wrote:en muista oliko se NAR vai Tripoli, joiden jäsenilla jäsenmaksuun liittyi myös vakuutus vahinkojen varalta mutta sellainenhan voidaan räätälöidä täälläkin, jos kerran ralli-autotkin voidaan vakuuttaa(vanha kunnon Lloyds), niin kaipa tällekkin harrastukselle saadaan riskit kalkyloitua(yksi turvallisimmista harrastuksista maailmassa). Tarttis varmaan perustaa joku tiimi lobbaamaan tätä juttua.
Itse ainakin olen tutkinut kotivakuutukseni ehdot, enkä näe mitään syytä miksi se ei kattaisi pienoismallirakettitoiminnasta mahdollisesti aiheutuvia vahinkoja, ellei ylimääräistä huolimattomuutta ole ollut pelissä. Tietenkin isompien rakettien kohdalla asiaan varmasti suhtaudutaan nihkeämmin ja kannattaisi selvittää asia selkeästi. Luulen vain että kouralliselle henkilöitä räätälöity "rakettivakuutus" voisi tulla aika tyyriiksi.

Olen ajatellutkin että SATS voisi lähettää sopivasti muotoillun kirjeen vakuutusyhtiöille kysellen (kirjallista) vastausta siihen, kattavatko heidän (koti- tms.) vakuutuksensa pienoismallirakettitoiminnan. Kertoo selkeästi millaista toiminta on, miten turvallisuudesta huolehditaan ja päättää asian maininnalla, että tämän pohjalta tullaan informoimaan rakettiharrastajia ja antamaan suosituksia vakuutusyhtiön valinnassa.
I doubt, therefore I may be.

Post Reply