Sensorit

Yläilmakehän luotainpalloprojekti
tt
Site Admin
Posts: 635
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Sensorit

Post by tt » 29 October 2012 16:56:38

Pallolla pitää toki tehdä tiedettä, ja siihen tarvitaan antureita. Osan datasta voisi tunkea telemetrialinkkiin ja loput talteen vaikka muistikortille. Tässä ideoita.

Ilmanpaine
Halvat mems-mittarit lakkaavat toimimasta luotettavasti jo kauan ennen maksimikorkeutta, mutta alempana niillä saa GPS:ää luotettavampaa kokeusdataa. Pari eri tyyppistä anturia voisi olla hyvä idea. Esimerkiksi tämä: http://www.meas-spec.com/downloads/ms5611-01ba01.pdf
Lämpötila
Perinteisiä kostetuslämpöantureita olisi hyvä olla ainakin 2, toinen ulkona ja toinen hyötykuormalaatikon sisällä. Ohuessa ilmassa anturi reagoi hitaasti muutoksiin ja se pitää suojata auringon säteilylämmöltä.
IR-lämpötila
Lahtisen Panulla oli joku idea näiden suhteen. Ilmeisesti tavoitteena olisi useampi eri suuntiin sojottava IR-lämpömittari.
Kosteus
Kiinnostaa ainakin sääihmisiä. Vaikkapa tämä: http://dx.com/p/arduino-dht11-digital-t ... sor-138531
Säteily
Yläilmakehässä on huomattava määrä ionisoivaa säteilyä maanpintaan verrattuna. Oikeat geiger-putket menevät herkästi massabudjetin ulkopuolelle, mutta tämä kiinnostaisi ainakin minua: http://www.elektor.com/products/kits-mo ... 1856.lynkx
Valo
LDR tai joku muu valoanturi on kohinaa (massa)budjetissa, mutta ehkä datalla tekee jotain. Ainakin siitä voi yrittää päätellä hyötykuormalaatikon asentoa aurinkoon nähden.
Magneettikenttä
Samat kommentit kuin edellisessä, mutta kertoo asennon tarkemmin.
Gyrot ja kiihtyvyysanturit
Näilläkin saa "nice-to-know" tietoa pallon ja hyötykuorman asennosta. Ellei sitten haluta jotain vakautettua kameraplatformia...

E-marketista saa kivoja anturikortteja, kuten vaikka tämä: http://www.ebay.com/itm/F03806-New-MWC- ... 1105137724

Kamerat ja GPS ovat myös "antureita", mutta niistä enemmän muissa threadeissä.

Muita ideoita?
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

pnuu
Posts: 2
Joined: 17 October 2004 13:16:35

Re: Sensorit

Post by pnuu » 15 November 2012 19:40:25

tt wrote: Ilmanpaine
Halvat mems-mittarit lakkaavat toimimasta luotettavasti jo kauan ennen maksimikorkeutta, mutta alempana niillä saa GPS:ää luotettavampaa kokeusdataa. Pari eri tyyppistä anturia voisi olla hyvä idea.
Ehdottomasti kaksi (tai enemmän) antureita eri ilmanpainealueille. Ja toki siten, että mittausalueet menevät riittävästi limittäin, jolloin saadaan kalibroitua koko lentokorkeusalue yhdenmukaiseksi.
Lämpötila
Perinteisiä kostetuslämpöantureita olisi hyvä olla ainakin 2, toinen ulkona ja toinen hyötykuormalaatikon sisällä. Ohuessa ilmassa anturi reagoi hitaasti muutoksiin ja se pitää suojata auringon säteilylämmöltä.
Tavallinen lämpömittari tuppaa olemaan ainakin jossain vaiheessa auringonpaisteessa eikä silloin mittaa ympäröivän ilman lämpötilaa. Visioin ultraäänietäisyysmittarista äänennopeusmittaria. Nopeus riippuu lähinnä lämpötila ja hieman myös paineesta (joka mitataan), joten kulkunopeudesta saataisiin laskettua lämpötila, joka ei ole riippuvainen itse anturin lämpötilasta. Ongelmana tässä on se, kuinka hyvin "huuto kuuluu avaruudessa". Pitää tuumia.
IR-lämpötila
Lahtisen Panulla oli joku idea näiden suhteen. Ilmeisesti tavoitteena olisi useampi eri suuntiin sojottava IR-lämpömittari.
Ainakin alas osoittava voisi olla kiva, mittadataa voisi verrata suoraan satelliittiaineistoon. Samaten ilmakehän rakenteesta (kosteus, nestemäinen vesi) voisi saada jotain infoa. Anturiksi Melexis MLX90614, jota olen töissä mm. pilvisyyssensorissani.
Kosteus
Kiinnostaa ainakin sääihmisiä. Vaikkapa tämä: http://dx.com/p/arduino-dht11-digital-t ... sor-138531
Kosteuden mittaaminen on tooodella vaikeaa. Mutta ehdottomasti joku lutikka mittaamaan.
Valo
LDR tai joku muu valoanturi on kohinaa (massa)budjetissa, mutta ehkä datalla tekee jotain. Ainakin siitä voi yrittää päätellä hyötykuormalaatikon asentoa aurinkoon nähden.
LDR olisi halpa, kevyt ja helppokäyttöinen. Tässä liikenopeudet tuskin ovat kovin suuria, joten LDR:n hidas vastenopeus ei varmaankaan ole ongelma. Mittaus vaikka kaikkiin kuuteen suuntaan. Digitaalisista valoantureista olen käyttänyt TLS230R:ää, mutta olen toisaalta tässä yksinkertaisuuden kannalla. Asentotiedon saanee aika tarkasti pienellä kalibroinnilla.

UV-alueen valoanturi tietty voisi olla tieteellisesti kiinnostava, jos vain sopiva UVA/UVB-alueen anturi löytyy. Suodattamalla voisi tuo TLS yltää riittävän pitkälle.
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Post Reply