[Haisunäätä] Moottorin koeajo penkissä

Keskustelua hybridiraketeista, joissa kiinteä paloaine on erillään nestemäisestä hapettimesta laukaisuhetkeen asti.
Make_L
Posts: 265
Joined: 19 October 2006 20:28:45
Location: Espoo

[Haisunäätä] Moottorin koeajo penkissä

Post by Make_L » 21 December 2006 22:06:28

Jäin viime keskustelun jälkeen miettimään, miten pitäisi järjestää täyttöputken (Fill stem assy) poisto käynnistyksen jälkeen; sehän ei voi jäädä paikoilleen käynnistyksen tapahduttua.
Mitä mieltä olette:
A: Liikkuuko moottoria pitelevä kelkka eteenpäin vähän matkaa?
B: Liikkuuko täyttöputki taaksepäin ? (Kaiken pitäisi tapahtua suht. vikkelästi; vrt työntökäyrän jyrkkyys).
C: Jokin muu ratkaisu ?
D: Luovutaan koeajosta?

tt
Site Admin
Posts: 637
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Post by tt » 21 December 2006 22:39:33

Minusta tamperelaisten ratkaisu on ainoa järkevä, eli täyttöputki putoaa kiskoa pitkin pois moottorista ja kääntyy sivuun.

Kyllähän me pärjäisimme ilman koekäyttöäkin, mutta ainahan laitteet olisi hyvä testata. Ja jos niitä moottoreita kerran on useampi niin koekäytetään toki.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

Make_L
Posts: 265
Joined: 19 October 2006 20:28:45
Location: Espoo

Post by Make_L » 29 August 2007 14:07:23

Koekäytön jälkeen pohdittiin muovin kulumista, mutta lähtöpaino jäi epäselväksi.
Minulla on kaksi MAR2002 valmistettua moottoria, halkaisija pitkältä ohuelta kohdalta 38 mm ja keskipaino n. 321g (321.1-326,6).
Muut ovat FEB2003 ja JUN2004, vast.läpim. 43,8mm ja keskipaino 395g (397,5-399,1). Punnittu 0,1 g tarkkuuteen yltävällä vaa'alla
Mielenkintoista kyllä, 12,5 mm:n poranterällä mitaten kaikkien suuttimien läpimitta vaikutti samalta 12,5.
Mahdollista palotilan kartiomuotoa en kerinnyt mittailemaan vielä.
Ehkä koemoottorin voi tunnistaa ja punnita??
-Tyhjä tankki injektoreineen oli vähän yli 600 g, joten reilusti yli kilon mennään kun N2O lisätään.
-TT: oli viisasta kopioida minunkin videoni; sitä erikoista liitäntäkaapelia ei ole toistaiseksi löytynyt :oops:

aapo
Posts: 145
Joined: 21 January 2003 20:26:20
Location: Kerava
Contact:

Post by aapo » 29 August 2007 16:00:06

Ehkä koemoottorin voi tunnistaa ja punnita??
Punnitsinkin koemoottorin koepolton jälkeen ja löysin vanhan punnitukseni ajalta ennen koepolttoa. Statistiikat löytyvät sivulta http://haisunaata.avaruuteen.fi/ Joka toimii vasta parin päivän päästä DNS-palvelimien päivittymisen jälkeen. Sitä ennen osoite on http://aapo.iki.fi/haisunaata/

Mutta siis vielä yhteenvetona koemoottorin painosta:

Punnitus ennen koepolttoa: 382,3 g
Punnitus koepolton jälkeen: 352,8 g

Yllättävän pieni massan pieneminen (30 g) loppujen lopuksi. Kyllä se moottori täydellä teholla kuitenkin vaikutti toimivan. Putkilon voisi varmaan hyvin käyttää toisenkin kerran.

Onko ilokaasupullolle tehty ennen ja jälkeen punnituksia?

Muut tarkat punnitukset osien tyhjille painoille:
Hapetinsäiliö: 494,4 g
Injektori: 161,4 g

Netistä löytyvän dokumentaation mukaan
(http://www.thrustcurve.org/motorsearch.jsp?id=225)
koko moottoripaketin paino olisi 1282 g josta ajo-aineen 416 g.

Mutta tuossa on joku ajatteluvirhe, koska hapetin + injektori + käytetty putkilo = 1008,6 g
ja 1282 g - 416 g = 866 g

Ilman ilokaasua lähtöpaketin paino on 1038,1 g
Ilokaasun massan voisi sinänsä laskea, jos löytäisi nestemäisen ilokaasun tiheyden.

Hmm. englanninkielisen Wikipedian mukaan ilokaasun tiheys nestemäisenä on
1222,8 kg/m^3.

Kun tankin koko on 440cc eli 440 cm^3 = 0,440 dm^3 = 0,000440 m^3.
Niin ilokaasun massaksi saadaan 1222,8 kg/m^3 * 0,000440 m^3 = 0,538 kg
Tällöin koko moottorin paino täytenä olisi 1,0381 kg + 0,538 kg = 1,5761 kg
Mikä on sekin hieman ristiriidassa thrustcurve.org:in kanssa.

Make_L
Posts: 265
Joined: 19 October 2006 20:28:45
Location: Espoo

Post by Make_L » 29 August 2007 18:03:32

Käytetyn polttoaineen määrä on näköjään varsin pieni, vain vajaat 10% koko painosta. Jollei palaminen tapahdu hyvin paikallisesti, luulisi toisenkin kerran voivan käyttää. Karsta täytynee poistaa huolella sytytyksen varmistamiseksi. Käytetyt moottorit kannattaa säästää toistaiseksi siis. Jossain vaiheessa (kunhan ensin yksi Haisunäätä saatu avaruuteen) voisi koepolttaa samaa moottoria toista ja kolmattakin kertaa?
Ilokaasupulloa ei valitettavasti ole punnittu missään vaiheessa. Kun henkilövaaka saadaan mökille, punnitsen. Pullossa on muistaakseni ilmoitettu taara (ja ainakin Woikoskelta sen saanee). Ainakin nähdään, ettei kaasu ole aivan loppu.

Post Reply