[Haisunäätä] Raidetelineen kiinnityskynnet

Keskustelua hybridiraketeista, joissa kiinteä paloaine on erillään nestemäisestä hapettimesta laukaisuhetkeen asti.
tt
Site Admin
Posts: 635
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

[Haisunäätä] Raidetelineen kiinnityskynnet

Post by tt » 19 October 2006 22:35:04

“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

Make_L
Posts: 265
Joined: 19 October 2006 20:28:45
Location: Espoo

Post by Make_L » 22 October 2006 23:52:40

Hyviä ideoita! Kunhan Se Oikea verhotanko saadaan, niin näitä voi joko hankkia taikka sorvata vastaavia, kiskoon sopivia.
MHPR2:ssa nämä kiinnitettiin mieluitenrungon välilevyihin ns "barrel nuts":eilla (tynnyrimutterilla?)
Jäi miettimään, saisiko noista pitkulaisista hieman muotoilemalla ylä- ja alapäätä virtaviivaisemmat - pyörteily on kai melkoinen tappimaisen rakenteen kohdalla. Aerodynaaminen optimointi = Tuulitunneliprojekti tämäkin?

Make_L
Posts: 265
Joined: 19 October 2006 20:28:45
Location: Espoo

Post by Make_L » 03 January 2007 18:29:17

Tähän raidekiskoon, mikä on (piakkoin valmiissa) lähtötelineessämme, saa raketin kiinni 6mm RST-pulteista valmistetuilla kynsillä. Olen sorvannut kannat sopiviksi, ja pultissa siis normaali 6 mm kierre jäljellä.
Raketin runkoon on saatava jokin kyllin luja kiinnikekappale tätä varten.
Minulla on (Modern High Power Rocketry 2:ssa kuvattuja) karkeakierteisiä tynnyrimuttereita (barrel nuts), missä on 6mm kierre keskellä. Tynnyrimutterit ovat sangen paksuja, yli 10 mm ulkomitoiltaan, joten vaatisivat varmaankin 15+ mm:n puisen tai ehkä muovisen laipion mahtuakseen. Ovat todennäköisesti turhan järeitä tähän meidän projektiimme, mutta tiedoksi edellinen silti.
Jos raketin kokoaja haluaa keskustella, ota toki yhteyttä! Make_L

tt
Site Admin
Posts: 635
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Post by tt » 03 January 2007 20:10:21

Mites olisi iskumutteri tukevasti rungon sisäpuolelle liimattuna?
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

Make_L
Posts: 265
Joined: 19 October 2006 20:28:45
Location: Espoo

Post by Make_L » 04 January 2007 21:42:22

Aivan hyvä - kunhan siinä on tuo 6 mm kierre.

Make_L
Posts: 265
Joined: 19 October 2006 20:28:45
Location: Espoo

Re: Raidetelineen kiinnityskynnet

Post by Make_L » 03 August 2008 19:02:55

Kaupallisia LUGeja on kiskomaisia ja pyöreitä, uralla varustettuja. Jälkimmäisen tyyppisiä tehdään ainakin Delrin-muodista (jokin polyasetaali?).
Sen hyväksi ominaisuudeksi Wikipedia mainitsee alkaisen liukukitkan.
Niinpä ostin 12 mm Delrin-tankoa, sitä on helppo sorvata. Mutta se mitalin toinen puoli. H-näädässä on kiinnityskohta 6 mm:n pultista tehdylle lugille. Jotta muovia olisi 6 mm pultin ympärilläkin, uran täytyy olla vähintään 8 mm leveä. Lug on tällöin läpimitaltaan tuo 12 mm, jotta edes jnknlainen uskottava pito saavutetaan.
Nykyinen masto on uraleveydeltään noin 4,5 mm eli se ei sovellu em. lugille, eikä uraa voi riittävästi suurentaakaan jyrsimällä. Uusi masto on tarpeen. Sellaisen voi tietysti valmistaa / valmistuttaa halutulla uraleveydellä, tarvitaan jyrsinkone + ammattitaitoinen jyrsijä. Kesälomien päätyttyä pääsen kysymään tällaiselta ammattilaiselta asiaa. Sitä ei kannata teettää "varastoon", jos suuren lugin aiheuttamaa ilmanvastusta ei haluta hyväksyä.
Toinen vaihtoehto on tehdä torni. Tällöin ilmanvastusongelmilta vältytään lugin osalta. Säädettävä torni sallisi erisuuruiset rungot - mutta kuinka korkean tormin Aapon suuri raketti oikein tarvitsisi?
Tein harjoitusmielessä n. 95 cm:n korkuisen tornin 4-siipiselle raketille. Torni on joissain rajoissa säädettävissä eri kokoisia runkoputkia varten. Tiettyjä mielenkiintoisia ongelmia mekaniikan suhteen oli, mutta ne todennäköisesti selvisivät. Koekäytön jälkeen voi asiaa pisteyttää paremmin. Maanantain lennätykseen en valitettavasti vielä pääse.
2-3 metrinen torni on työläs kuljetettava kokonsa vuoksi, mutta sen voi pääosin koota alumiinista, vain kiinnityskappale jalustaan on tehtävä lujemmasta materiaalista (kuten rst :) )
Ehdotan, että torniasiasta keskusteltaisiin; mitä mieltä olette?

User avatar
sampo
Site Admin
Posts: 441
Joined: 20 January 2003 12:31:32
Nimi: Sampo Niskanen
Location: Espoo
Contact:

Re: Raidetelineen kiinnityskynnet

Post by sampo » 06 August 2008 19:34:02

Make_L wrote:Kaupallisia LUGeja on kiskomaisia ja pyöreitä, uralla varustettuja. Jälkimmäisen tyyppisiä tehdään ainakin Delrin-muodista (jokin polyasetaali?).
Sen hyväksi ominaisuudeksi Wikipedia mainitsee alkaisen liukukitkan.
Niinpä ostin 12 mm Delrin-tankoa, sitä on helppo sorvata. Mutta se mitalin toinen puoli. H-näädässä on kiinnityskohta 6 mm:n pultista tehdylle lugille. Jotta muovia olisi 6 mm pultin ympärilläkin, uran täytyy olla vähintään 8 mm leveä. Lug on tällöin läpimitaltaan tuo 12 mm, jotta edes jnknlainen uskottava pito saavutetaan.
Nykyinen masto on uraleveydeltään noin 4,5 mm eli se ei sovellu em. lugille, eikä uraa voi riittävästi suurentaakaan jyrsimällä. Uusi masto on tarpeen. Sellaisen voi tietysti valmistaa / valmistuttaa halutulla uraleveydellä, tarvitaan jyrsinkone + ammattitaitoinen jyrsijä. Kesälomien päätyttyä pääsen kysymään tällaiselta ammattilaiselta asiaa. Sitä ei kannata teettää "varastoon", jos suuren lugin aiheuttamaa ilmanvastusta ei haluta hyväksyä.
Anteeksi jälleen skeptisyyteni, mutta ollaanko tässä saatu perfektionismitartunta tamperelaisilta? :)

Toki jos intoa ja aikaa on niin antaa palaa vain, hienoltahan tuollaiset vaikuttavat, mutta nykyinenkin järjestelmä on mielestäni varsin toimiva (mitä nyt himpun verran maalia karistaa). Lugien ilmanvastus puolestaan lienee pienin ongelmistamme.

Tässäkin voisi pohtia että onko kaupan hyllyltä saatavissa riittävän hyviä huomattavasti helpommalla. Tuolla ainakin on useanlaisia kiinnityssysteemejä varsin edullisesti: http://www.sierrafoxhobbies.com/catalog ... ath/32_143
Erityisesti http://www.sierrafoxhobbies.com/catalog ... cts_id/286 vaikuttaa kiintoisalta (tosin sekin taitaa olla millin liian leveä nykyiselle raiteelle, mutta palaa voinee hioa sen verran). Olen luultavasti tilaamassa sieltä tavaraa kunhan palaavat lomilta kuun puolessa välissä, ja voin tarvittaessa napata noitakin tarpeita samaan tilaukseen.
Make_L wrote:Toinen vaihtoehto on tehdä torni. Tällöin ilmanvastusongelmilta vältytään lugin osalta. Säädettävä torni sallisi erisuuruiset rungot - mutta kuinka korkean tormin Aapon suuri raketti oikein tarvitsisi?
Ju-ma-LATTO-man ISON. :D
Make_L wrote:Tein harjoitusmielessä n. 95 cm:n korkuisen tornin 4-siipiselle raketille. Torni on joissain rajoissa säädettävissä eri kokoisia runkoputkia varten. Tiettyjä mielenkiintoisia ongelmia mekaniikan suhteen oli, mutta ne todennäköisesti selvisivät. Koekäytön jälkeen voi asiaa pisteyttää paremmin. Maanantain lennätykseen en valitettavasti vielä pääse.
Millä tavalla valmistit sen ja miten olet toteuttanut säädettävyyden? Itse olen tuollaisen pienen tornin valmistanut kolmesta terästangosta, kakkos-nelosesta johon on porattu sopivasti reikiä sekä yläosasta joka estää tankoja heilumasta toistensa suhteen. Minua kiinnostaisi hyvinkin kuulla lisää sinun versiostasi.
I doubt, therefore I may be.

Make_L
Posts: 265
Joined: 19 October 2006 20:28:45
Location: Espoo

Re: Raidetelineen kiinnityskynnet

Post by Make_L » 06 August 2008 20:48:50

En ole saanut Nääsville-infektiota :)
Joku vain esitti raketti-illassa, että nykyiset kynnet takertelevat, kun masto heiluu / lähtönopeus luultua pienempi.
Omia paineita ei ole.
Masto voi heilua kolmesta syystä ainakin; kynnet takertelevat, maston liitos antaa periksi tai yksinkertaisesti se, että lumihankeen on vaikea tukea mitään.
Olen yksinomaan helpottunut, jos ei tarvita magnumtornia!

Minulla on jo Sierran "Linear rail lugs" ja "standard rail lugs" - vm. tyyppisiä plagioin Delrinistä. Mielenkiintoista vertailumateriaalia, mutta kaikkien pulttikiinnitteisten ongelma on se, että uudenlaisia kiinnikkeitä on kurja laittaa. Tosin yksi samalla sivustoilla olleista malleista näyttä kuin olisi kiinni niittimutterilla; hätätilassa sellaisen voisi koettaa kiinnittää laipioon muuhun kohtaan. Paha tietää, kestäisikö vaneri kyllin hyvin. Ehkä epoksin avulla kestäisikin; mielenkiintoinen testikohde jollekin pienemmälle koeraketille.

H-näädän raapiutuminen johtui nähdäkseni siitä, että alkuun kynnet oli ruuvattu melko syvälle ja rakettia pujotettaessa paikoilleen oli tiukkaa.
Kiersimme kynsiä hieman ulospäin ja olettaisin hankautumisjutun silloin korjaantuneen.

Oma pikkutorni: Pitäisi olla valokuva, jotta jalustan säädön kunnolla selkeäksi taikka sitten voisi syyskuun lennätykseen se tuodakin (jollemme ole Pohjois-Suomessa silloin). Jalusta on rst-levy, missä on eräänlaiset lukot vaaksuoraan kulkeville tapeille. Tapeissa on kiinni neljä pystytankoa. Ne on jäykätty kahdella metallirenkaalla, joiden pitkät poikkitangot ovat säädettävät. Säätämistä siis riittää 12 kohdassa, mutta käytännössä se on suht. nopea toimitus, kun aiottu raketti on "mittatikkuna" telineessä. Renkaiden sisämitta on n. 17 cm, mikä määrää raketin pyrstön maksimimitat.

Post Reply