Page 1 of 1

Hybridimoottori ei olekaan kuollut kaamoksessa

Posted: 02 January 2020 00:15:04
by Make_L
Eipä ei; vaikka Iso-Haisun lennosta on kohta kahdeksan vuotta, niin myös Norjassa hybridimoottorin tulevaisuuteen uskotaan ja tehdään töitä asian eteen.
Suomalaisomisteinen (osin) yritys testasi hiljattain Euroopan tehokkainta hybridimoottoria, jonka työntövoima on 30 kN. Mielenkiintoisinta mielestäni oli, että Nammo Raufoss kertoo uudelleen käynnistettävyyden olevan lähes rajoittamaton, joka tapauksessa useita kertoja. Se toteutetaan katalyyttisesti. NR on vuodesta 2004 alkaen investoinut aktiivisesti hybridimoottoreiden kehitystyöhön. Pohjoismaiden osalta NR ei toki ole ensimmäinen hybridisaralla, mutta nyt se taitaa olla ainoa pohjoismainen, jatkuvia tuotantolinjoja ylläpitävä rakettimoottoreiden valmistaja? -Osa tuotannosta on tosin ohjusten kiinteäpolttoaineisia moottoreita, jollainhan hybridien kehitystyö täytyy rahoittaa...
NR testasi polttoaineena HTPB/C, HTPB/Al ja parafiinia, sekä lukuisia eri hapettimia. Asiakkaina on ollut ainakin Lockheed Martin, Andøya Rocket Range, ESA, EADS ja Saab Dynamics. Firmalla on selvästikin uskottavuutta.

Katalyyttinen sytytys on kiinnostava, Haisujenkin käyttämä kaupallinen moottori on kemiallisesti stabiilia, eli verraten huonosti syttyvää muoviseosta, joten haastetta on. Innostuin googlettamaan ja ainakin eräs tie näyttäisi olevan dityppioksidin hajottaminen katalyyttisesti, josta seuraa voimakkasti eksoterminen reaktio. -Onhan toki N2O:ta käytetty monopropellanttinakin.
Uusia konsteja on jälleen kehitetty pyroteknisen, valokaarisytyttimen ja laserin lisäksi. Onko katalyyttisytytys siis käytännössä helpompi ja toimivampi?
Nähdäänkö piakkoin harrastekäyttössäkin raketti tai rakettilennokki, jossa on kauko-ohjattu 'kaasupoljin' ja jonka voi tarvittaessa sammuttaa ja käynnistää uudelleen.