Supikoira-hybridiraketti

Keskustelua hybridiraketeista, joissa kiinteä paloaine on erillään nestemäisestä hapettimesta laukaisuhetkeen asti.
tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 17 January 2006 10:59:46

Noniin, nyt löytyy sivustolla lisää videokuvaa ja tavallisena ja lämpökameralla otettuna.
K-moottorit K-kauppoihin!

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 27 January 2006 21:39:50

Jälleen pikkasen toimintaa projektin tiimoilta.. Tänään järjestettiin uusi testitapahtuma, jossa oli kutsuttuna paikalle projektin tukijoita, Castorin yhteistyökorporaatioita ym. Paikalle saapui parisenkymmentä vierasta (osa asiallisesti varustautuneena luotiliivein ja komposiittikypärin). :)

Testipoltto onnistui loistavasti, eli vielä pikkasen paremmin kuin parilla ensimmäisellä testipoltolla viime vuoden puolella. Nyt erona oli se että pidimme oksiduulipulloa lämpimässä autossa, jolloin saimme korkeamman paineen hapettimelle (43bar, aiemmin ~30bar). Moottori toimi selvästi paremmin.

Tässä linkki (joka vanhenee luultavasti maanantaina 30.1.2006):
http://194.252.88.5/yle24/alueet/hame.wmv
Meidän osuutemme löytyy tuon uutispätkän loppupuolelta..
K-moottorit K-kauppoihin!

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 19 February 2006 19:29:09

Päivitystä:
Saimme uuden moottorin Hollannista tuossa joku aika sitten, eli nyt meillä on käytännössä kaksi hypertekiä, toinen isommalla ja toinen pienemmällä tankilla. Viimeisemmässä ostoksessa on 835cc vetoinen ilokaasutankki, jolla tuo HyperTEK J-moottori kohoaa jo itseasiassa K-luokkaan. Olimme tilaamassa polttoainepalikoita ja pelkkää isompaa tankkia alkuperäisen 440cc tankin tilalle, mutta näemmä päättivät sitten lähettää koko moottorin samantien. :)

K-moottorilla Supikoira kohonnee jo yli kolmen kilometrin korkeuteen!?

Mukana tuli myös varsin mukavan oloista hiilikuitusukkaa ja jäykemmänpuoleista kevlar-köyttä laskuvarjoa varten. Köydessä vetolujuus on noin 100 000N, joten varmuuskerrointa ei tarvinne miettiä sen osalta. :twisted:

Kiva kauppa siis: http://www.rebelrocketry.com

Projektiin on myös saatu mukaan kolme uutta jäsentä joiden kiinnostuksen kohteina ovat elektroniikka ja laskeutumisjärjestelmät.
K-moottorit K-kauppoihin!

Masa

Post by Masa » 21 February 2006 23:16:46

Joo, tuo Rebel Rocketry on, kuten mainitsit, kiva kauppa, itse tilasin sieltä Rockets of the world kirjan sekä Extreme Rocketry-lehden vuosikerran.Jälkimmäisessä on mielenkiintoisia juttuja harrastajien projekteista, olis se kiva cruisailla Black Rockin tasangolle ja antaa "amissionin" puhua :D .

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 27 February 2006 21:40:07

Masa wrote:Joo, tuo Rebel Rocketry on, kuten mainitsit, kiva kauppa, itse tilasin sieltä Rockets of the world kirjan sekä Extreme Rocketry-lehden vuosikerran.Jälkimmäisessä on mielenkiintoisia juttuja harrastajien projekteista, olis se kiva cruisailla Black Rockin tasangolle ja antaa "amissionin" puhua :D .
Noita vois olla tosiaan joskus kiva tilailla, meinaan tuollaisia rakettilehtiä. [Oliskohan SATS:lla mahiksia muuten saada jotain alan lehteä kirjastoonsa?!] Ruotsissa Roffella olen päässyt niitä joskus lehteilemään, muttei ole raaskinnut ostaa kun ovat niin penteleen kalliita.

Ainiin.. Meidän raketti esiintyykin ESA:n sivuilla! 8)
http://www.esa.int/esaCP/Finland.html
K-moottorit K-kauppoihin!

Masa

Post by Masa » 28 February 2006 22:44:25

Mitäpä jos lisätään SATS:in jäsenmaksuun vaikka euro tai pari, eiköhän sillä saatais tilattua joku mielenkiintoinen lehti "päämajaan".Muuten kyllä täytyy todeta, että SATS:illa on varmaan yliopistolaitostakin kattavampi arkisto avaruuden tutkimuksen saralla, muistan viime kevään raketti-kurssilta Bernt Hoffrenin tarinat ja olen jälkeenpäin ajatellut että SATS ansaitsisi myös oman historiikkinsa.Hienoa että tuo teidän projektinne saa yhä enemmän huomiota, tuosta jutusta jäi mieleen tuo aktiivi-ohjaus(inertia?), muistan jonkun raketti-harrastajan sitä joskus kehitelleen mutta mittakaavan pienuudesta johtuen siinä olleen vaikeuksia, kiinnostaisi kuulla tuosta lisää.

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 09 March 2006 23:25:10

Juu, minun puolesta.. -jos kerholle alkaisi ilmestymään uusia ja mielenkiintoisia lehtiä, niin monet muutkin voisivat alkaa innostumaan virittelemään kaikenlaisia "hifistelyprojekteja".

Ja kyllä se SATS:n arkisto on aivan uskomattoman hieno, etenkin projekti alfan tyylikkäät kuultopaperipiirustukset! :) Mun mielestä SATS:n kerhotila pitäis herättää vielä paremmin "henkiin" kuin mitä se nykyään on: uutta laatutyökalua (siis ei kaikkea biltemasta) vanhojen tilalle: sorviin uudet terät, porasarja, hihna pylväsporaan, kierretapit, reikämeistit, nokkapihdit, sivuleikkurit, ruuvimeisselit, hylsysarja, juotosasema, lasikuitukangasta, epoksia, piirilevyä, vaneria, alumiinilevyä, kovalevyä, ruuveja...

En usko että maksaisi niin paljon ettei kerho tuohon pystyisi jos tahtoa riittää. Melkein voisin itse lahjoittaa pari kymppiä kolehtiin jos ei muuten asia etene... Kiinnostaisko jotakuta alkaa puuhamieheksi pk-seudulla?
:)

-juu, ohjauksesta.. Kiinnostusta on mutta ei vielä ole mietitty juuri toteutusta, on niin paljon hommaa jo tässä "yksinkertaisessakin" raketissa. Englantilaiset (olikohan se se MARS-ryhmittymä) ja amerikkalaiset harrastajat ovat kuitenkin tehneet omia gyrorakettejaan osittain aika yksinkertaisellakin rakenteella. Kylmä kaasu voisi olla aika kiva ohjaustapa.
K-moottorit K-kauppoihin!

Guest

Post by Guest » 08 May 2006 10:39:20

Eilen illalla suoritettiin Supikoira-projektin testiraketin Minisupi-2:n testi, jossa tuli tappioita:
http://kapsi.fi/~oh6gmt/gallery/index.c ... pi2_damage

Raketin hyötykuormana oli ilmanpaineanturi, GPS, lämpötilanmittaus, SFC-1 lentotietokonekortti ja SATEL-radiomodeemi. Runkona oli Estesin "Big Daddy" -raketista modattu (pidennetty) raketti.

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 08 May 2006 10:49:36

Tuohon vielä vähän analyysia:
Kaputtiin oli useita syitä, joista tärkeimmät liittyivät siihen että oli kiire päästä kokeilemaan hienoa rakettia heti sen valmistuttua:
*Raketti tuli tonttiin, koska lentokorkeus oli arvioitu paljon suuremmaksi kuin toteutunut -> avauspanos poksahti vasta maassa :oops:
*Moottorin sytyttäminen ei ensin onnistunut 7.2V starttisysteemillä, mistä syystä otettiin käyttöön Supikoiran maa-aseman järeä 24V poweri. Sitten startti onnistui, mutta samassa powerissa kiinniollut maa-aseman radiovastaanotin sammui kun 24V lähtö meni sytyttimen palaessa oikosulkuun (powerin suojapiiri alkoi katkoa virtaa) -> ei dataa :?
*SFC-1:een ei ehditty koodaamaan datan talletusta muistiin -> ei edelleenkään dataa :cry:

Säleitä ja katkenneita piirikortteja siis tuli, eli ¤¤¤ -luokan tappiot, eikä edes mittausdataa saatu vastineeksi. Tästä täytyy oppia.. Ainakin se on nyt varmaa että myöhään illalla ei lähdetä testaamaan enää mitään hienompia aikaansaannoksia. Väsyneenä arvostelukyky ei ole parhaimmillaan.

-tästä tulee raportti supikoiran sivuille-
K-moottorit K-kauppoihin!

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 22 May 2006 01:10:03

Noniin, tällä kertaa vähän positiivisempaa uutista. Saatiin tällä viikolla piirilevyjä ja sunnuntaina alettiin kötöstämään niitä kasaan. Oheisessa kuvassa on Supikoiran IMU, eli inertianavigointiyksikkö. Alumiinirungossa on kiinni kolme Silicon Sensingin MEMS-gyroa, ja pienemmällä omaa tuotantoa olevalla piirilevyllä on yhteensä neljä kiihtyvyysanturia ja liitännät gyroille. Kuvassa näkyy myös pieni ja todella ammattimaisen oloinen 9-pinninen microdot liitin (liittimen runko koneistettua alumiinia, beryllium-kupari-liitännät), joka tulee kuution kylkeen kiinni. :D

Image

Harmi että yksi levylle kuuluva palikka puuttui eikä päästy vielä kokeilemaan..
K-moottorit K-kauppoihin!

Masa

Post by Masa » 22 May 2006 22:11:27

Ikävä kuulla kaputista, toisaalta tuli mieleen että äijien tietoudella vois olla jenkkien harrastaja- raketti-markkinoiden volyymilla kaupallistakin potentiaalia.Meinaan Vernon Estes aloitti paljon vaatimattomammin 8)

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 14 January 2007 15:42:16

Nonih, nyt on sitten kelattua (raketin runkoon tulevaa) kuituputkea tehty parin koekappaleen verran:
http://supikoira.servu.org/?p=galleria& ... ge_page=13

Ensimmäinen kevlar-putki (se keltainen) oli kolmikerroksisena vähän lötkön oloinen, johon osasyynä saattaa olla hitusen epätäydellinen jälkikäteen kostutus epoksilla. Märkänä kelattu nelikerroksinen hiilikuitu on toivottavasti paljon jäykempää kamaa. Tuolle on tarkoitus tehdä jo vähän testejäkin vetokoneella. Maanantaina näkee sitten että saako sen ehjänä irti muotin päältä.. :)
Last edited by tommi on 12 May 2007 00:49:32, edited 1 time in total.
K-moottorit K-kauppoihin!

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 12 May 2007 00:48:30

Juu. Meillä on sitten hyötykuormakehikon kaikki palikat kasassa. Aramidia, al EN-7075:sta, seostitaania ja haponkestävää terästä. Olipa sitten hippasen verran tuossakin työtä takana. No, nyt on taas yksi askel lähempänä laukaisua! :)
Kuva kehikon osista

Se hiilikuituinen runkoputki on nyt käynyt vähän testejä läpi. Tuloksena on että putken vetomurtolujuus on radiaalisuunnassa noin 630 MPa, eli samaa luokkaa kuin hyvällä S355 rakenneteräksellä (470-630MPa). Taivutustesti kertoi, että noin metrin mittainen putki taipuu noin 38kg kuormalla keskeltä puristaen noin 0,6mm. Siitä lähtee myös hyvin hienostunut ja kirkas sointi kopautettaessa, eli ihan hyvää putkea. 8)
Kuva putkesta
Taivutustestin data

Kärkikartiokin on jo lähes valmis. Ja jos joku nyt haluaa laminoida itselleen 75mm kärkiä, niin muotin saa kyllä lainaan ja vinkkejä kaupan päälle.

JEE!
K-moottorit K-kauppoihin!

tt
Site Admin
Posts: 635
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Post by tt » 13 May 2007 20:38:40

Hienon näköistä putkea!

Jätit ehkä tärkeimmän tiedon mainitsematta, eli kuinka paljon tuo metrin mittainen pätkä painaa?
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 22 May 2007 21:55:01

tt wrote: Jätit ehkä tärkeimmän tiedon mainitsematta, eli kuinka paljon tuo metrin mittainen pätkä painaa?
Putki painoi kelauskoneesta otettuna muistaakseni noin 330 g, eli ihan kohtuullisen köykäistä tavaraa lujuuteensa suhteutettuna. :) -tosin iskulujuus ei ole lähellekään samaa luokkaa kuin teräksellä, mutta aina täytyy jostain tinkiä.

Jos laskin oikein, niin vastaava rautaputki painaisi noin 3,5 kg.
K-moottorit K-kauppoihin!

Post Reply