Supikoira-hybridiraketti

Keskustelua hybridiraketeista, joissa kiinteä paloaine on erillään nestemäisestä hapettimesta laukaisuhetkeen asti.
tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Supikoira-hybridiraketti

Post by tommi » 11 June 2004 11:26:44

Castorin porukoissa on muodostettu pieni "rakettiosuuskunta" :), eli on lyöty opiskelijoiden sekä seuran vähät rahat samaan säkkiin ja tehty hankinta. Kohteena oli HyperTek J-luokan hybridimoottori, jota olisi tarkoitus alkaa nyt kesällä testailemaan. Ensalkuun vuorossa on staattisia testejä ja sen jälkeen (toivottavasti) pääsemme myös kokeilemaan moottoria ihan lentävässä raketissakin.

Nyt lauantaina aiheesta järjestetään kokous, jossa on tarkoitus suunnitella testejä ja tulevan raketin rakennetta yms.
K-moottorit K-kauppoihin!

tt
Site Admin
Posts: 638
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Post by tt » 14 June 2004 17:10:01

Mistä te tuon ostitte? Entä mistä (ja millä luvilla) hommaatte NOXin?
Ja onnea vaan kokeiluille!
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 15 June 2004 09:14:22

tt wrote:Mistä te tuon ostitte? Entä mistä (ja millä luvilla) hommaatte NOXin?
Moottori on tullut NowHybrids-nimisestä firmasta jenkeistä ja NOX on tarkoitus hankkia lupien kanssa Agalta tai Woikoskelta.
tt wrote:Ja onnea vaan kokeiluille!
Kiitos, sitä -ja ehkä osaamistakin- tarvitaan. ;)
K-moottorit K-kauppoihin!

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 10 August 2004 10:53:35

Tässä joku aika sitten saatiin näppärässä puulaatikossa Bosch-Rexrothilta testi- ja laukaisuteline HyperTEKkiä varten. Tuo teline on rakennettu MGE-alumiiniprofiilisysteemin osista ja sen saa purettua melko nopeasti irrallisiksi osiksi kuljetusta varten. Leveys, pituus ja korkeus ovat noin 1,5 m suuntaansa. Varsin messevän kokoinen systeemi siis. 8)

Seuraavaksi alkaa sitten laukaisujärjestelmän ja voima-anturisysteemin rakentelu tuohon telineeseen. Odotan innolla sitä päivää kun saadaan moottori puhaltelemaan ekaa kertaa. :D
Last edited by tommi on 20 September 2004 09:20:04, edited 1 time in total.
K-moottorit K-kauppoihin!

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 20 September 2004 09:19:41

Nyt saatiin sitten projektisivustokin pystyyn. Tervetuloa tutustumaan osoitteessa: http://supikoira.servu.org/
K-moottorit K-kauppoihin!

mattti
Posts: 17
Joined: 10 August 2004 11:12:34
Location: Kajaani
Contact:

Post by mattti » 20 September 2004 22:08:11

Onnea vain yrityksellenne. Hianoa että Suomessakin tapahtuu joskus jotain...
:wink:

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 22 September 2004 19:47:59

mattti wrote:Onnea vain yrityksellenne. Hianoa että Suomessakin tapahtuu joskus jotain...
Kiitoksia! Yritetään vääntää rojektia parhaamme mukaan. :)

Ja jos jollain saattaisi olla tiedossa tahoja, jotka voisivat olla kiinnostuneita sponsoroinnista, niin lähettäkää tietoa. Romppeilla alkaakin olla hintaa tälläisessä projektissa..

Tänään kokeiltiin muuten sitten kevlar-levyn tekemistä oheisilla tarvikkeilla. Vähän jännittää, että saako sen palikan huomenna irti lasilevyistä ja onko epoksi kuivunut kunnolla. Meikäläisellä on ensimmäinen kerta kun tulee pelattua "oikean" epoksin kanssa ihan käytännössä.

Image
K-moottorit K-kauppoihin!

eeroalk
Posts: 4
Joined: 15 September 2004 20:35:54
Location: Tampere

Statustietoa

Post by eeroalk » 21 November 2004 03:18:44

Moro!

Ajattelinpa kirjoitella tänne vähän tietoja siitä, missä mennään projektin kanssa. Viimeiset pari kuukautta olemme tehneet varsin aktiivisesti erilaisia testejä, dokumentointia sekä laukaisujärjestelmää. Tarkoitus on saada kaasut vuoden alkuun mennessä ja pikimmiten staattiset testit käyntiin.

Tällä hetkellä laukaisujärjestelmään on olemassa lähes kaikki tarvittava mekaniikka muutamia ohutlevyosia lukuunottamatta. Samoin elektroniikkakomponentteja on periaatteessa riittävästi. Laukaisujärjestelmä saadaan luultavasti sähköisten osien puolesta valmiiksi vielä tämän vuoden puolella.

Itse Supikoira-raketin elektroniikkaakin on tehty jonkin verran. Testasimme reilu viikko sitten Motorolan ilmanpaineanturin soveltuvuutta korkeusmittaukseen Hervannan vesitornilla tiputtamalla anturia loggerin kanssa tornista alas - ja toimihan se. Tuloksia on nähtävissä projektin nettisivuilla.

Lisäksi olen ostanut ATV-vermeet (Amateur Television) videokuvan reaaliaikaista lähettämistä varten. 23cm:n aallonpituudella toimiva lähetin/vastaanotinpari on radioamatöörialueella, jolloin jopa parin kilometrin etäisyys liikkuvaan kohteeseen ei ole este suurien tehojen ansiosta. Lähetinkorttia on tarkoitus vielä modifioida omaan käyttöömme sopivammaksi. Kuvia aiheesta löytyy myös projektin nettisivuilta: http://supikoira.servu.org/

Tällaista tällä erää, säätö jatkuu...

terv. EA

Vesa
Posts: 3
Joined: 04 January 2005 17:43:48

Post by Vesa » 04 January 2005 18:38:23

Onko teillä tarkoitus jatkaa tulevaisuudessa korkeammale , vai onko kyseessä vain harrastus. Keräättekö jäseniä kuten X-Prize kerää.
Olisi hyvä kun Suomessakin olisi jotan vastaavaa toimintaa.
Vesa

eeroalk
Posts: 4
Joined: 15 September 2004 20:35:54
Location: Tampere

Post by eeroalk » 07 January 2005 11:43:08

Tarkoitus on jatkaa korkeammalle ja kyseessä on vain harrastus. Projektin jäsenet ovat pääasiassa TTY:n alayhdistyksen Castorin jäsenistöstä, joilla useimmilla on pitkä kokemus tekniikan alalta. En näe kyllä X-Prizen kanssa oikein mitään yhtenevää? Supikoira-1:n jälkeen on tarkoitus käyttää kertaluokkaa suurempia moottoreita. Saatujen mittausten ja kokemusten pohjalta aloittanemme oman hybridimoottorin kehittelyn joskus lähitulevaisuudessa, jos vain aikaa ja intoa riittää.

Masa

Post by Masa » 11 April 2005 11:15:29

Onkos Pinkertonin etsivätoimiston miehet laittaneet lapun luukulle tämän projektin suhteen, osalliset viety Clockwork Orangen tyyliin silmät auki teipattuina katsomaan Kauniita ja Rohkeita tai Paljoa pelissä, meinaan kun sivut näyttävät olevan poissa pelistä.

Guest

Post by Guest » 17 April 2005 01:36:10

:? No, perkules toimiihan ne, noob me.

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 18 April 2005 15:23:44

Masa wrote:Onkos Pinkertonin etsivätoimiston miehet laittaneet lapun luukulle tämän projektin suhteen, osalliset viety Clockwork Orangen tyyliin silmät auki teipattuina katsomaan Kauniita ja Rohkeita tai Paljoa pelissä, meinaan kun sivut näyttävät olevan poissa pelistä.
:) joo, sivut oli vähän aikaa poissa näkyvistä kun oli serverin vaihto meneillään tuossa hiljattain.

Täällä tosiaan projektin vääntämys jatkuu ja nyt näyttää olevan kehitys positiivista myös kaasujärjestelmän osalta. Meille on lupautunut yksi firma antamaan kaasut (happi ja ilokaasu) sponsorointina ja tarvittavia venttiileitä ym. myös mukaan. Tällä hetkellä odotamme innolla lupauksen realisoitumista.
K-moottorit K-kauppoihin!

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 19 November 2005 06:54:53

No niin, aika hauska lueskella noita vanhoja juttuja vuodelta 2004 kun lupailin staattisia testejä jo silloin kesällä. :) No nyt 1,5 vuotta myöhemmin ollaan viimein yhden päivän päässä staattisesta testistä.

Aikaa on siis mennyt runsaasti, mutta toisaalta kaikki mitä ollaan saatu aikaiseksi on kyllä melko "hifiä". Voisi sanoa että tuollaisen hybridimoottorin laukaisu varmasti onnistuisi huomattavasti edullisemmalla ja yksinkertaisemmalla järjestelmällä ja paljon vähäisemmin tiedoin, mutta nyt se tehdään niin hyvin kun osataan! 8) Meillä on siis kasassa laukaisujärjestelmä, kaasujärjestelmä, kaasupullot, testipenkki, voimanmittaussysteemi, lämpötila-anturointi, anturoinnin oheiselektroniikkaa, lämpökamera, videokamerat, mittaustiedon tiedontallennussysteemi, sirpalesuojaseinä, akusto, invertterit yms. rompetta valmiina lähtöön.

Tänään tehdään vielä viimeiset valmistelut ja sitten huomenna aikaisin aamusta lähdetään testipaikalle. Tämä ensimmäinen testi pidetään lähinnä projektiin osallistuneen porukan kesken, jotta voimme keskittyä laitteistojen säätämiseen rauhassa, myös yleisön turvallisuus käynyt mielessä. Seuraava (toinen) testi tulee olemaan julkinen tapahtuma, jonne kutsutaan paikalle muuta Castorin porukkaa, Polluxlaisia ja SATS:n jäsenistöä sekä ehkä joitakin toimittajia.
K-moottorit K-kauppoihin!

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 20 November 2005 20:04:03

Ensimmäiset testit on nyt suoritettu ja kaikki meni hyvin. Mittausdataa, kuvia, videoita ym. saatiin talteen aika paljon. Niitä on tulossa Supikoiran sivuille lähiaikoina.

Kyllä se piti komeaa puhinaa! :D
K-moottorit K-kauppoihin!

Post Reply