Muut moottorit

Muiden kuin pienoismallirakettien rakentelusuunnitelmat.
Lakia tai muita määräyksiä ei sitten rikota, jookos?
petri

Muut moottorit

Post by petri » 15 October 2004 17:02:36

Olen tässä jonkinaikaa seurannut tätä keskustelua ja monella alkaa tympäistä noiden mehupillien suhauttelu taivaalle kun siihen pitää olla Rakettikorttikin ja kaikkee.
No pitäähän se olla ettei poksauttele muita jne.. mutta kun katselee muiden maiden harrastajia ja rakettien kokoja sekä korkeusennätyksiä...niin alkaa ymmärtää että noilla ainakin pitää olla joku kurssi käytynä.
Itse harrastelen Turbiinilennokeita jotka suhahtavat 250-360 km/h ja kierroksia löytyy 17000-113000 rpm:ää polttoaineena nestekaasu ja kerosiini ,white spirit. Eikä tarvitse mitään aneluita Tukesilta ja maksaa itseensä kipeeksi luvista.

[b]Kertokaahan viisaammat mistä saadaan piirustuksia nestemoottorille, niin lopetetaan nuo suhauttelut noilla mehupilleillä....ellei sitten saada Tukesilta mahdollisuutta ostaa isompia moottoreita mitä muualla on kaupan.
Tietääkö kukaan mikä on EU:n tilanne ??? saako jossain EU:n alueella ampua suuremmilla moottoreilla kuin Suomilandiassa.... jos saa niin sitten laitetaan vireille valitus....eikös lainsäädäntö pidä olla kaikkialla sama.

tt
Site Admin
Posts: 635
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Re: Muut moottorit

Post by tt » 18 October 2004 19:44:17

petri wrote:Olen tässä jonkinaikaa seurannut tätä keskustelua ja monella alkaa tympäistä noiden mehupillien suhauttelu taivaalle kun siihen pitää olla Rakettikorttikin ja kaikkee.
Olet toki vapaa aloittamaan keskustelut TUKESin kanssa suurempien moottorien hyväksymisestä tai lupakäytännön muuttamisesta, mutta voin luvata että ihan helppoa se ei tule olemaan...
petri wrote:Itse harrastelen Turbiinilennokeita jotka suhahtavat 250-360 km/h ja kierroksia löytyy 17000-113000 rpm:ää polttoaineena nestekaasu ja kerosiini ,white spirit. Eikä tarvitse mitään aneluita Tukesilta ja maksaa itseensä kipeeksi luvista.
Saahan puukollakin sormet irti tai hengen pois jos niin tahtoo. Vieläpä paljon helpommin kuin millään raketilla. Ero on siinä, että räjähdysaineet ovat vaarallisia vaikka niitä käsiteltäisiin kuinka huolellisesti. Puukolla kämmätessä vaarassa ovat vain omat sormet, mutta rakettipolttoaineen kanssa voi talo lentää ilmaan vaikka tekisit kaiken "oikein". Tokihan pienoismallisuihkareilla voi saada tuhoa aikaiseksi mutta niitä ei kuitenkaan luokitella räjähdysaineiksi.
petri wrote:Kertokaahan viisaammat mistä saadaan piirustuksia nestemoottorille, niin lopetetaan nuo suhauttelut noilla mehupilleillä....ellei sitten saada Tukesilta mahdollisuutta ostaa isompia moottoreita mitä muualla on kaupan.
Kyllähän erilaisia suunnitelmia ja projekteja löytyy netistä, mutta en ole kuullut yhdestäkään harrastelijaporukasta joka olisi saanut aikaan lentokelpoisen nesteraketin. Ja eihän se tunnu NASAltakaan aina onnistuvan. Mutta onnea toki yritykselle ja kerro kun saat sen lentoon.
petri wrote:Tietääkö kukaan mikä on EU:n tilanne ??? saako jossain EU:n alueella ampua suuremmilla moottoreilla kuin Suomilandiassa.... jos saa niin sitten laitetaan vireille valitus....eikös lainsäädäntö pidä olla kaikkialla sama.
Ihan kaikkea ei ole pakko EU:n sisällä harmonisoida. Englannissa ja Ruotsissa pelataan käsittääkseni jenkkiläisen Tripolin säännöillä eli G:hen asti moottorit ovat lupavapaita ja sen jälkeen tarvitaan sertifiointeja. Toisaalta esimerkiksi Irlannissa rakettiharrastus on täysin kiellettyä.
Kyllä minuakin sapettaa nykyinen poliittisista ja ties mistä syistä tiukka räjähdysainelainsäädäntö, mutta kovin helposti sitä ei muuteta. Kaikkein mieluiten näkisin täällä samanlaisen lainsäädännön kuin Ruotsissa eli isojakin raketteja olisi saatavilla mutta niihin ei pääsisi käsiksi kuka tahansa. Lupaavin tilanne on hybridien kanssa joita tamperelaiset yrittävät parhaillaan saada luvallisesti käyttöön. Niitä löytyy aina M-luokkaan asti. (en kutsuisi sitä enää mehupilliksi :twisted: )
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

petri

Post by petri » 23 October 2004 16:46:30

:wink: No on se hienoa kun Tampereella yritetään, toivoisin tänne viestiä noista Hybridimoottoreista ja sivuja mistä löytyy lisätietoa?
No tuosta räjähdysaine mielipiteestä en ole samaa mieltä, että kaikki räjähdysaineet ovat vaarallisia. Kyllä nämä minunkin pyssyt käyttävät räjähdysainetta enkä ole vielä kuollut vaikka latinkiin menee haulikon hylsyllinen mustaaruutia, vaan jos pistän tulpan piipunpäähän lähti henki.
Tällä haluan vaan sanoa että aineet ovat vaarallisia väärinkäytettynä.
No mitäs tuosta väittelemään... :D
Missäs oli sen kaliumnitraatti+ sokeri polttoaine teko-ohjeet.
Suomessa ei yksin kannata hakea muutoksia Tukesin päätöksiin /ohjeisiin...siihen tarvitaan PORUKKA henkeä.
Ja muutoksia voi kyllä hakea erilaisille polttoaineille jos ne ovat suht stabiileja...iso porukka esim yhdistyksen muodossa saa aika hyvin aikaan asioita...noihin perusteluihinhan voi liittää tiedot mitä muissa maissa käytetään.
Se että Irlannissa ei saa ampua raketteja, ymmärtää jokainen miksi! Eikä Englannissa saa omistaa pistooleja, sekin ymmärretään miksi !
Näillä asioilla ei tietenkään ole mitään tekemistä rakettiturvallisuuden kanssa vaan väärinkäytösten ja tappajien aiheuttamien toimien takia.
No Suomessa ei tällaisia ole tapahtunut...ellei oteta huomioon Hesan "mopopoikien" välien selvittelyitä tai pommi-petrin tekosta.
:cry: Valitettavasti nämäkin vaikuttavat hyvienkin ihmisten harrastuksiin.

Mutta väittelyt sikseen että saatais noi eri polttoaine vaihtoehdot esille ja kokeilun alle.
Ei se Nasakaan tietysti aina saa taivaalle putkiaan...mutta niissä on vähän eri kaliiberin asiat kuin harraste putkissa.
Lennätänhän minäkin koneita joissa on samanlainen kone kuin Boeing 747-300 koneissa :wink: ...tosin tämä on yksinkertaisemmassa muodossa.

tt
Site Admin
Posts: 635
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Post by tt » 27 October 2004 16:30:58

petri wrote:No tuosta räjähdysaine mielipiteestä en ole samaa mieltä, että kaikki räjähdysaineet ovat vaarallisia. Kyllä nämä minunkin pyssyt käyttävät räjähdysainetta enkä ole vielä kuollut vaikka latinkiin menee haulikon hylsyllinen mustaaruutia, vaan jos pistän tulpan piipunpäähän lähti henki.
Tästä voidaan toki väitellä maailman tappiin, mutta turvallisuusalan mielipide on että on olemassa vain vaarallisia ja erittäin vaarallisia räjähdysaineita.
petri wrote:Missäs oli sen kaliumnitraatti+ sokeri polttoaine teko-ohjeet.
Tunnetuimpia lienevät Richard Nakkan keitokset joista löytyy juttua hänen saitiltaan http://www.nakka-rocketry.net/
petri wrote:Suomessa ei yksin kannata hakea muutoksia Tukesin päätöksiin /ohjeisiin...siihen tarvitaan PORUKKA henkeä.
Ja muutoksia voi kyllä hakea erilaisille polttoaineille jos ne ovat suht stabiileja...iso porukka esim yhdistyksen muodossa saa aika hyvin aikaan asioita...noihin perusteluihinhan voi liittää tiedot mitä muissa maissa käytetään.
Juurikin näin. Tosin tarvitaan vaan se henkilö jolla on aikaa, tietoa ja viitseliäisyyttä lähteä ajamaan asiaa.
petri wrote:Se että Irlannissa ei saa ampua raketteja, ymmärtää jokainen miksi! Eikä Englannissa saa omistaa pistooleja, sekin ymmärretään miksi !
Näillä asioilla ei tietenkään ole mitään tekemistä rakettiturvallisuuden kanssa vaan väärinkäytösten ja tappajien aiheuttamien toimien takia.
No Suomessa ei tällaisia ole tapahtunut...ellei oteta huomioon Hesan "mopopoikien" välien selvittelyitä tai pommi-petrin tekosta.
Syy meikäläisen rakettiharrastuksen nykytilaan löytyy 90-luvun alun ilotuliteonnettomuuksista. Ennen niitä ainakin pieniä raketteja sai ostaa ja ampua täysin vapaasti. Harrastus oli muutaman vuoden täysin kiellettyä, mutta SATS ja erityisesti Bernt Hoffren sai nykyisen käytännön runnottua läpi TUKESin byrokratiasta. Minustakin TUKESin reagointi onnettomuuksiin oli turhan rankkaa, mutta minkäs teet :(

Kuten totesin niin hybridit ovat tällä hetkellä lupaavin teknologia, koska Aerotechin moottoreissa ei ole lainkaan räjähdysaineiksi tai pyrotekniikaksi luokiteltavia osia. Kalliitahan ne ovat, mutta toisaalta moottori itsessään on uudelleenkäytettävä. Ainoastaan ilokaasun hankinta on toistaiseksi ongelma. Hybrideistä on ollut tällä foorumilla paljonkin keskustelua ja parhaita nettisaitteja aiheesta on http://www.flyhybrids.net/

Ja se, että tältä foorumilta saa tylyjä vastauksia ei johdu porukan tiukkapipoisuudesta vaan siitä, että yksi töppäävä harrastaja voi helposti tuhota koko harrastuksen tästä maasta.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

Ossi
Posts: 35
Joined: 12 November 2003 23:02:10
Location: Tampere
Contact:

Post by Ossi » 27 October 2004 18:06:57

Kaikki palavat/räjähdysaineet ovat vaarallisia mutta oikeilla valmistus- ja käsittelymenetelmillä riskit voidaan minimoida. Moottorien valmistamisen itse hyväksyn täysin, kunhan lupa-asiat on kunnossa. Luvat saa kyllä, jos on oikeasti tarvetta ja ammattitaitoa moottorien valmistamiseen ja käyttöön, näitä lupia voisi lähestyä vaikka ilotulitealan kautta. Tehdasvalmisteisen moottorin laatuista kun ei saa helposti paremminkaan varustellussa autotallissa aikaiseksi vaikka kuinka hyvä resepti olisikin paperilla.

Kun ottaa nykyisen kansainvälisen tilanteen huomioon ei varmasti tarvita kummoistakaan töppäystä miltään tasolta ja sitten saa moni laillinenkin rakettiharrastaja lennätellä "mehupillejään" kuminauhoilla. Rakettikortin hankkiminen itsessään on mielestäni osoitus kiinnostuksesta yleistä turvallisuutta ja varomääräyksiä kohtaan, mutta jos kärsivällisyyttä tai mielenkiintoa ei löydy niin ei sitä sitten tarvi hankkiakaan.

Jos joku on hakemassa yli D-luokan moottoreita laillisiksi, allekirjoitan kyllä mielelläni kyseisen nootin vaikka TUKES haluaisikin kyseisten moottorien ostajilta jonkinasteista ylimääräistä paperia. Tietääkseni nykyisten moottorien hyväksyttämisen eteen on tehty paljon työtä, ja arvostan sitä sen verran etten haluaisi lähteä tekemään sitä tyhjäksi. Ainakin tähän mennessä on nykymoottoreilla saatu raketteja niin korkealle ettei niitä enää löydä, tiedä sitten onko vähemmän miehekästä yrittää saada ne vielä palaamaankin.

Ossi Mäkinen

Post Reply