Pollux järjestää tänäkin talvena pienoismallirakettikilpailun. Kisaan ovat tervetulleita kaikki
suomalaisen rakettikortin haltijat yhdistyksestä riippumatta.
Kilpailussa pyritään lennättämään D-moottorilla varustettua rakettia niin, että lento jää
mahdollisimman matalaksi. Lennon pitää kuitenkin olla ns. normaali pienoismalliraketin lento eli
laskeutumisjärjestelmän tulee toimia ja raketin on oltava lennon jälkeen laukaistavissa uudelleen.
Lisäksi raketin tulee lennon työntövaiheen ajan pysyä 45 asteen sisällä lähtötelineen
pystysuunnasta, eli "vaakalentoja" ei hyväksytä. Muutoin rakettiin pätevät kaikki normaalit
säännöt (moottoreita ei saa modifioida, ei merkittäviä metalliosia, vakaus jne...)
Tarkemmat säännöt sekä ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteesta http://pollux.tky.fi/kilpailu-lowfly.html
Palkintona on roppakaupalla mainetta ja kunniaa sekä lahjakortti Finn Remote Bernt Hoffrén Ky:n
pienoismallirakettituotteisiin.
Kilpailulennätys pidetään Laajalahden jäällä Servin Maijan tien päässä olevan parkkipaikan
kohdalla lauantaina 24.2.2007 kello 14:00 alkaen ja tulosten laskenta sekä palkintojen
jako lennätyksen jälkeen Jämeräntaival 3A:n kattosaunalla.
Kannattaa merkata päivämäärä kalenteriin nyt heti!
Tuolloin voi tulla lennättämään raketteja ihan muutenkin, vaikkei osallistuisi itse kilpailuun.
Myös kurssilennätysten suoritus onnistuu, mutta siitä kannattaa varmuuden vuoksi ilmoittaa
etukäteen.
Mikäli jäätilanne tai sää ei salli lennättämistä, kisa siirretään Nummelaan tai myöhempään
ajankohtaan. Talvi saapui vihdoinkin ja Laajalahti saattaa hyvinkin olla tukevasti jäässä
kisaan mennessä.
Nyt kaikki suinkin kynnelle kykenevät kilpailurakettia suunnittelemaan! Raketin ei todellakaan
tarvitse olla mikään erikoinen viritys vaan esimerkiksi hieman modifioitu valmissarjasta rakennettu
raketti saattaa pärjätä yllättävän hyvin.
Rakettikisa 2007
Rakettikisa 2007
Last edited by tt on 26 February 2007 21:08:19, edited 7 times in total.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
Kisa saatiin vietyä läpi tuulisista olosuhteista huolimatta ja kaikilla oli taatusti hauskaa
Osanottajia oli lopulta viisi, mutta vain kaksi rakettia selvisi lentokunnossa ensimmäisestä laukaisusta. Tuuliolojen vuoksi tuomaristo päätti olla nipottamatta 45 asteen säännöstä.
Viralliset tulokset:
Sampo Niskanen 1. lento:
Korkeus 5m, vaakaetäisyys 25m
Hylätty lento (laskeutumisjärjestelmä ei ehtinyt toimimaan, raketti hajosi lentokelvottomaksi, tulipalo)
Jorma Utunen 1. lento:
Korkeus 20m, vaakaetäisyys 25m
Hylätty lento (varjo irtosi kärkikartion kanssa raketista, raketti hajosi lentokelvottomaksi)
Timo Toivanen 1. lento:
Korkeus 14m, vaakaetäisyys 6m
Hylätty lento (laskeutumisjärjestelmä ei ehtinyt toimimaan, raketti hajosi lentokelvottomaksi)
Tommi Berg 1. lento:
Korkeus 22m, vaakaetäisyys 4m, hyväksytty lento
Tommi Berg 2. lento:
Korkeus 20m, vaakaetäisyys 2m, hyväksytty lento
Antti "Uuki" J. Niskanen 1. lento:
Korkeus 13m, vaakaetäisyys 10m, hyväksytty lento
Antti "Uuki" J. Niskanen 2. lento:
Korkeus 10m, vaakaetäisyys 10m, hyväksytty lento
Uukin raketti Zuben Quux pokkasi pisteet subjektiivisesta arvostelusta, joten kisan voittajasta ei ollut epäilystäkään. Onnea Uuki!

Uuki ja Zuben Quux

Allekirjoittaneen ilmajarrukehitelmä ehjänä.

Sampon raketti ennen lentoa...

... ja lennon jälkeen.

Voittaja raxunsa kanssa sekä muut kisaraketit tai niiden jäämistöt
Lisää kuvia ja muutama videopätkä löytyy minun kuvagalleriasta.
Paikalla oli muitakin kameran omistajia, joten pistäkääpä kuvia näytille!
Jokainen kisaan osallistunut voisi kertoa tähän ketjuun muutamalla sanalla omasta raketistaan. Minä siis osallistuin jokseenkin alkuperäisessä kunnossa olevalla Vaisalan sääsondiraketilla, jonka perään oli kiinnitetty Orthexin pesuvadista rakennettu ilmajarru. Jarru toimi lennon aikana erinomaisesti, mutta ei kestänyt laskeutumista

Osanottajia oli lopulta viisi, mutta vain kaksi rakettia selvisi lentokunnossa ensimmäisestä laukaisusta. Tuuliolojen vuoksi tuomaristo päätti olla nipottamatta 45 asteen säännöstä.
Viralliset tulokset:
Sampo Niskanen 1. lento:
Korkeus 5m, vaakaetäisyys 25m
Hylätty lento (laskeutumisjärjestelmä ei ehtinyt toimimaan, raketti hajosi lentokelvottomaksi, tulipalo)
Jorma Utunen 1. lento:
Korkeus 20m, vaakaetäisyys 25m
Hylätty lento (varjo irtosi kärkikartion kanssa raketista, raketti hajosi lentokelvottomaksi)
Timo Toivanen 1. lento:
Korkeus 14m, vaakaetäisyys 6m
Hylätty lento (laskeutumisjärjestelmä ei ehtinyt toimimaan, raketti hajosi lentokelvottomaksi)
Tommi Berg 1. lento:
Korkeus 22m, vaakaetäisyys 4m, hyväksytty lento
Tommi Berg 2. lento:
Korkeus 20m, vaakaetäisyys 2m, hyväksytty lento
Antti "Uuki" J. Niskanen 1. lento:
Korkeus 13m, vaakaetäisyys 10m, hyväksytty lento
Antti "Uuki" J. Niskanen 2. lento:
Korkeus 10m, vaakaetäisyys 10m, hyväksytty lento
Uukin raketti Zuben Quux pokkasi pisteet subjektiivisesta arvostelusta, joten kisan voittajasta ei ollut epäilystäkään. Onnea Uuki!

Uuki ja Zuben Quux

Allekirjoittaneen ilmajarrukehitelmä ehjänä.

Sampon raketti ennen lentoa...

... ja lennon jälkeen.

Voittaja raxunsa kanssa sekä muut kisaraketit tai niiden jäämistöt
Lisää kuvia ja muutama videopätkä löytyy minun kuvagalleriasta.
Paikalla oli muitakin kameran omistajia, joten pistäkääpä kuvia näytille!
Jokainen kisaan osallistunut voisi kertoa tähän ketjuun muutamalla sanalla omasta raketistaan. Minä siis osallistuin jokseenkin alkuperäisessä kunnossa olevalla Vaisalan sääsondiraketilla, jonka perään oli kiinnitetty Orthexin pesuvadista rakennettu ilmajarru. Jarru toimi lennon aikana erinomaisesti, mutta ei kestänyt laskeutumista

“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
- sampo
- Site Admin
- Posts: 441
- Joined: 20 January 2003 12:31:32
- Nimi: Sampo Niskanen
- Location: Espoo
- Contact:
Itselläni tosiaan kävi hieman nolosti raketin kanssa.. Lähtöajatuksenani oli alunperin että viivepanoksen aikana raketti nousee liian korkealle, joten laskeutumisjärjestelmä pitää saada aukeamaan sitä ennen. Ajatuksena oli olla hirvittävän painava kärkikartio (sisälsi noin 200-300g lyijyä), joka olisi hyvin herkästi kiinni raketissa. Kun työntövoima moottorista loppuu, ilmanvastus nappaa muusta raketista kiinni ja vetää kärkikartion irti, samalla leväyttäen auki jousistetun "laskuvarjon".
Hieman toisin tosin kävi. Kärkipainoa oli sen verran, että pian nousun jälkeen raketti kaartoikin jyrkästi tuulta päin ja jatkoi siitä kaarevasti jysähtäen maahan ilman mitään laskeutumisjärjestelmiä. Kaiken kukkuraksi ilmeisesti avauspanos sen jälkeen sytytti raketin palamaan, ja tuulessa se alkoi roihuta oikein mukavasti. Ensimmäinen kerta kun moista näen tapahtuvan. :-P
Mikä raketissa meni pieleen oli että kärkipainoa olisi pitänyt olla hieman vähemmän (yritin minimoida tuollakin korkeutta), herkempi kärkikartion irtoaminen ja joku ilmajarru (kuten esim. Tommin raketissa oli) alaosaan irroittamaan sitä. Siinä ei vain ollut tarpeeksi vastusta nykäisemään takaosaa irti, vaan kärki veti perää mukanaan.
Näin tällä kertaa, saa nähdä mitä seuraavalla kerralla tuleman pitää. (Aiemmista kilpailuista päätellen ei kovin hyvää, kaikki kolme kisarakettia ovat kokeneet hajoamiskohtalon ensilennollaan... ;-)
Hieman toisin tosin kävi. Kärkipainoa oli sen verran, että pian nousun jälkeen raketti kaartoikin jyrkästi tuulta päin ja jatkoi siitä kaarevasti jysähtäen maahan ilman mitään laskeutumisjärjestelmiä. Kaiken kukkuraksi ilmeisesti avauspanos sen jälkeen sytytti raketin palamaan, ja tuulessa se alkoi roihuta oikein mukavasti. Ensimmäinen kerta kun moista näen tapahtuvan. :-P
Mikä raketissa meni pieleen oli että kärkipainoa olisi pitänyt olla hieman vähemmän (yritin minimoida tuollakin korkeutta), herkempi kärkikartion irtoaminen ja joku ilmajarru (kuten esim. Tommin raketissa oli) alaosaan irroittamaan sitä. Siinä ei vain ollut tarpeeksi vastusta nykäisemään takaosaa irti, vaan kärki veti perää mukanaan.
Näin tällä kertaa, saa nähdä mitä seuraavalla kerralla tuleman pitää. (Aiemmista kilpailuista päätellen ei kovin hyvää, kaikki kolme kisarakettia ovat kokeneet hajoamiskohtalon ensilennollaan... ;-)
I doubt, therefore I may be.