Laukaisujen turvallisuus

Yleistä keskustelua ja kysymyksiä pienoismalliraketeista
User avatar
sampo
Site Admin
Posts: 441
Joined: 20 January 2003 12:31:32
Nimi: Sampo Niskanen
Location: Espoo
Contact:

Laukaisujen turvallisuus

Post by sampo » 22 February 2005 05:41:50

Viime lauantain lennätyksessä sattui omallekin kohdalleni CATO. (Tiettävästi ainoa aiempi uusien säännösten aikainen CATO oli todella vanhalla varastossa seisseellä moottorilla.) Kyseessä oli minun V-klusterini, jossa oli 2 kpl ulkomailta tuotuja Sachsen-Feuerwerksin (nyk. Weco Feuerwerk) C6-5 -moottoreita. Raketti nousi noin viisi metriä ja sitten räjähti, ja paloja lenteli kymmenisen metrin alueelle, onneksi katsojista poispäin. Lopputulos näyttää juurikin siltä.

Joten: Vaikka kaupalliset moottorit ovat hyvin turvallisia, eivät nekään 100% varmoja ole. Muistakaa ne turvaetäisyydet!

No, kunniallinen loppu huono-onniselle raketille. May it rest in pieces.
I doubt, therefore I may be.

tommi
Posts: 279
Joined: 19 February 2003 08:49:25
Nimi: Tommi
Location: Tampere
Contact:

Post by tommi » 10 July 2007 09:51:26

Hyvä että meillä on sentään pakollinen koulutus raketin rakentajille. Eipähän pääse syntymään epästabiileja raketteja, jos on kurssin asiat mielessä:
http://www.youtube.com/watch?v=4p_LHF-v ... ed&search=
:)
K-moottorit K-kauppoihin!

kimble
Posts: 7
Joined: 04 January 2012 15:49:17
Nimi: kimmo

Re: Laukaisujen turvallisuus

Post by kimble » 13 January 2012 21:11:25

monta rakettia olette muuten itse rakentaneet? (valmissarjoista tai omia)

onko monta epäonnistunutta lentoa tapahtunut?

aapo
Posts: 145
Joined: 21 January 2003 20:26:20
Location: Kerava
Contact:

Re: Laukaisujen turvallisuus

Post by aapo » 08 February 2013 22:59:10

kimble wrote:monta rakettia olette muuten itse rakentaneet? (valmissarjoista tai omia)
Olisinkohan minä rakentanut yhteensä 8 pienoismallirakettia, joista 2 valmissarjoista. Ei sen enempää, kun olen saanut yleensä rikkoutuneet vielä korjattua. Vain yksi niistä taitaa olla jäänyt pysyvästi kadoksiin, ellen väärin muista.
kimble wrote:onko monta epäonnistunutta lentoa tapahtunut?
Epäonnistuneita lentoja näkee aika usein, kenties joka toisessa lennätyksessä. Siis esim. sillä tavalla epäonnistuneita, että raketin laskuvarjo ei aukeakaan. Siis sellaisia tapauksia, joissa epäonnistumisen syy on itse tehdyssä raketissa.

Moottorit sen sijaan on ollut varsin luotettavia. Mun tietääkseni näistä Sachsenin tai Wecon moottoreista, mitä Suomessa on ollut myynnissä, niin 2 kpl on räjähtänyt. Toinen taisi olla se Sampon klusteri ja toinen oli yhden kurssilennättäjän raketti.

Post Reply