Omatekoinen rakettimoottori

Yleistä keskustelua ja kysymyksiä pienoismalliraketeista
totalitor
Posts: 47
Joined: 16 September 2016 09:01:33

Re: Omatekoinen rakettimoottori

Post by totalitor » 02 September 2019 19:29:36

Mielenkiintoista testailuja. Ihmeissäni minäkin välillä olen kuin pitää miettiä testien tuloksia kun en ole mikään asiantuntija.
Tuota t-liitossysteemiä voisi kokeilla ehkäpä ensi vuonna.
Uusi moottori on loppukokoonpanoa vailla. Kovajuotan kaikki kiinni ja siinä voi mennä vielä kaikki pieleen. Saan kyllä kevyen ja tiiviin rakenteen mutta jos haluan esim. kokeilla uutta injektoria niinkuin nyt niin koko moottori täytyy rakentaa uusiksi. Vähän hölmöä mutta tälläinen on rakentamissysteemini tällä hetkellä.

totalitor
Posts: 47
Joined: 16 September 2016 09:01:33

Re: Omatekoinen rakettimoottori

Post by totalitor » 03 September 2019 18:19:19

Moottori tuli valmiiksi. Laitoin videon kokoonpanosta youtubeen.
Testi tulossa sitten kun ehdin.

https://www.youtube.com/watch?v=hNSOsEjS11I

Ja uuden injektorin testausta. Vaimo ja minä puhalletaan vettä.

https://www.youtube.com/watch?v=TSjih9fXQUM

totalitor
Posts: 47
Joined: 16 September 2016 09:01:33

Re: Omatekoinen rakettimoottori

Post by totalitor » 13 September 2019 18:52:58

Testasin tänään uutta RUD-12 moottoria jossa on hieno törmäytininjektori. Odotukset olivat ehkä liian korkealla, lisää työntövoimaa tuli mutta ei paljon.
Jos vertaan RUD-10 moottoriin jossa on samat mitat ja tilavuudet mutta yksinkertaisempi injektori niin 9 bar paineilla tuli lisäysta 27 N (2,8 kg)...>31 N (3,2 kg) eli 4 N (0,4 kg). Eli 14 % lisäys.
Paineilla 9,5 bar lisäystä tuli 31 N (3,2 kg) ...> 33 N (3,4 kg) eli 2 N (0,2 kg). Eli 7 % lisäys.
Ei kovin dramaattista siis.
Jälkimmäisellä poltolla tankki oli täynnä mutta moottori kävi vain kolme sekuntia, olisi pitänyt käydä ainakin kymmenen sekuntia. Vaikka olin happimittarin säätänyt 9,5 bar niin testin jälkeen se näyttikin 10 bar. Epäilen että kävi samoin kun pari kertaa aikaisemmin RUD-10 moottorin kanssa: jostain syystä happipainetta on enemmän kuin polttoainepainetta ja happipaine estää polttoaineen virtauksen polttokammioon. Pitäisi säätää happipainetta alemmaksi kuin polttoainepaine mutta sitten seos käy vielä enemmän polttoainerikkaammaksi.
Olen ajatellut että moottoreissa on happireikien pinta-ala vähän liian pieni. Jos reiät olisivat isompia niin en tarvitsisi niin paljon painetta hapensyöttöön. Meneekö päättelyni oikein?
Ja työntövoima pitää katsoa heti kun mittari jotain näyttää eikä silloin kun poltto päättyy. Se näyttää testipenkin keventymisen ja lopussahan polttoainetta ei enää ole ja tulee suurempi luku. Eikö vain?

Täällä videoita:

https://www.youtube.com/channel/UCf2lLs ... 4Sg/videos

Post Reply