raketit ja rakettilentokoneet

Muut kiinnostavat aiheet, jotka eivät suoraan liity pienoismalliraketteihin
Guest

raketit ja rakettilentokoneet

Post by Guest » 15 September 2010 10:48:56

Lehdissä esiintyy vähän väliä väittämiä (esim viimesin T&A), että avaruuteen voi päästä
vain rakettia käyttämällä ja lentokoneella se on mahdotonta. Tämä on kuitenkin
ollut jo vuosikymmeniä huonosti sanottu ja puolitotuus. Pelkillä suihkumoottoreilla
varustetut lentokoneet eivät tietenkään pääse avaruuteen, kun ilmakehän happi
loppuu jo parissakymmenessä kilometrissä (moottorien tarvitsema). Mutta jo 1940-
luvulla alettiin tehdä rakettimootoreilla varustettuja lentokoneita.
Kaikkien avaruusseuralaisten ainakin on syytä tutkia esim seuraavien koneiden
teknilliset tiedot, tähän ne on otettu WIKIPEDIASTA, mutta monet lentokoneita
käsittelevät kirjat myös tuntevat ne.
Syötä Googleen esim X-15 tai North American X-15 jos haluat X-15 sivulle tai siitä
eteenpäin.
Vastaavasti Me-163, jos haluat tämän sodanaikaisen hävittäjän tiedot.
...................................................................................
X-15 oli rakettikone jonka ensilento tapahtui 8.6.1959. Valmistus lopetettiin joulukuussa
1968. Koneita valmistettiin vain 3 kpl: X-15A1; X-15A2; X-15A3. Ne tekivät yhteensä
199 lentoa, joista 13 meni yli 80 km korkeuteen eli "avaruuteen". Näistä kaksi lentoa
ylitti 100 km korkeuden. Lentoon lähtö tapahtui B-52 pommikoneen siiven alta
13500 m korkeudelta 800 km/h nopeudessa.
Nykyisin SPACESHIP ONEn lento muistuttaa näitä lentotapoja.
Tässä vielä teknilliset tiedot:
l= 15,45 m
b=6,8 m
h=4,12 m
m= 15422 kg
v(max)= 7274 km/h (Mach 6,72)
lentokorkeus (max) = 107,97 km
NASAn X-15 sivulle pääsee WIKIPEDIAn sivulta.
......................................................................................................
Me 163 oli hävittäjäkone varustettuna WALTER 109-509A-2 nesterakettimoottorilla,
työntövoimaltaan 17 kN, polttoaineena hydratsiini ja alkoholi.
Koneita valmistettiin alle 400 kpl. (1940-luvulla)
Tässä teknilliset tiedot:
v (max) =960 km/h
lentoaika t= 8 min
lentomatka s= 40 km
lentokorkeus h(max)= 12100 m
nousunopeus v = 3666 m/min
l= 5,70 m
b= 9,33 m
h=2,75 m
m (tyhjä)= 1905 kg
Muitakin rakettikoneita on valmistettu, WIKIPEDIA varmaan voi valoittaa niitä.
..............................................
:idea: jussi

Guest

Re: raketit ja rakettilentokoneet

Post by Guest » 18 September 2010 13:36:06

North American X-15 yksimoottorinen rakettikäyttöinen tutkimuslentokone on kuvattu
ja selostettu myös kirjassa: Maailman lentokoneet, Karisto 2000, s.282.
Arvot poikkeavat hitusen ylläolevista, joten tilanne voi olla se, että arvot on otettu
WIKIPEDIAAN toisesta koneesta kuin mikä on selostettu kirjassa tai jotain vastaavaa.
Laitetaan tähän vielä kirjan kantamatieto: se on 450 km.
.........................
:idea: jussi

Guest

Re: raketit ja rakettilentokoneet

Post by Guest » 18 September 2010 13:52:53

X-15:
Verrtataanpa tähän suurimman lähtöpainon (15300 kg) ja rakettivoimalaitteen
työntövoiman (25800 kp) suhdetta : se on yli 1,5 eli kone nousee maan vetoima-
kentässä vaikkka pystysuoraan ylöspäin !
.....................
:idea: jussi

Guest

Re: raketit ja rakettilentokoneet

Post by Guest » 18 September 2010 14:06:31

Maailman lentokoneet-kirjasta löytyy kuva ja selostus myös seuraavasta experimental-
koneesta: MARTIN X-24. (X-24B on kuvattu) (sekä A että B-tyypit olivat "rakettikoneita")
Teknilliset arvot:
b= 5,84 m (siipien kärkiväli)
l= 11,43 m
m= 5896 kg (suurin lähtöpaino)
v(max)= 1873 km/h
lentokesto= 15 min (omalla voimalaitteella)
h(max)= 16 km (lakikorkeus)
miehistö= 1
voimalaite: Thiokol XLR-11 rakettimoottori; F= 3630 kp

X-24A lensi teki ensilennon maaliskuussa 1970 ja pitkälle muunneltu X-24B elokuussa 1973.
Lentokone irtosi B-52sta, nousi sitten rakettimoottoreiden avulla korkeuksiin ja laskeutui
ilman moottoria lentäen.
.............................
:idea: jussi

harald

Re: raketit ja rakettilentokoneet

Post by harald » 21 January 2015 01:49:30

Myös Neuvostoliitto kehitty Dyna Soar vastinetta (Spiral) joka oli erittäin mielenkiintoinen.
Kone ei ehtinyt kuin aerodynaamisen testikoneen asteelle EPOS eli Mig105
Monet Buran-kosmonautit koulutettiin alunperin lentämään sitä
kunnes resurssit päätettiin keskittää Buran/Energia järjestelmään.
Spiral oli tarkoitus laukaista hypersoonisen emäaluksen (GSR) selästä.
Lisää järjestelmästä ja muuta mielenkiintoista:
http://www.buran-energia.com/spiral/spi ... t-desc.php

Post Reply