Page 1 of 1

XPrize?

Posted: 13 February 2004 21:56:21
by 454
En tiedä mikä on oikea alue tälle kysymykselle, mutta admin osannee siirtää tarvittaessa oikealle alueelle?

Ovatko listan lukijat seuranneet jenkkilän kuuluisaa XPrize-avaruuskilpaa? http://www.xprize.org

Yhdistys lupaa 10 miljoonan dollarin palkinnon sille yksityiselle yritykselle, joka ensimmäisenä pystyy kuljettamaan 3 henkilöä 100 kilometrin korkeuteen 100% uusiokäytettävällä aluksella, ja toistamaan lennon kahden päivän kuluessa.

Monenmoista yrittäjää on ilmoittautunut kilpaan. Yksi mielenkiintoinen voittajaehdokas on Starchaser, jonka weppisivut löytyvät osoitteesta http://www.starchaser.co.uk

Onko tällainen rakettiharrastus täyttä huuhaata arvon pienoismalliharrastajien virallisen(tm) mielipiteen mukaan vai peräti mahdollista Suomen oloissakin?

Posted: 14 February 2004 13:38:43
by tommi
XPrizen tyylinen toiminta on suomalaisille vielä toistaiseksi kaukaista unelmaa. Suomessa ei ole (vielä) isoja firmoja, jotka olisivat keskittyneet lentokoneiden suunnitteluun/valmistukseen ja/tai avaruustekniikkaan. On melko selvää että XPrize kisan voitto menee jollekin jenkkiporukalle (esim. Scaled Composites), jolla on jo muutenkin paljon kokemusta vastaavan tyylisistä projekteista.

Sinälläänhän se on kyllä todella hienoa että saataisiin aikaiseksi sellainen (=edullinen) lentolaite, jonka kyydissä olisi meikäläisenkin mahdollista päästä joskus avaruuden laidalle. :)

Posted: 14 February 2004 18:51:11
by aapo
Tai sitten tarvittaisiin vain joku innokas miljonääri hommaa tukemaan, kuten
Armadillo Aerospacellä.

Kyllähän nyt tuollaisen yhden X-Prize vehkeen tai vastaavan rakentaisi ja lupaongelmat
ratkaisisi jos hommaan voisi päätöimisesti keskittyä :)

Sitä ennen tosin pitää tyytyä osaamisen ja kokemusten kartuttamiseen pienemmillä raketeilla.

X-Prize?

Posted: 16 February 2004 09:32:04
by 454
Miksi XPrize-tyylinen toiminta olisi kaukaista unelmaa Suomen olosuhteissa? Siksikö, että Yhdysvalloissa rahahanat aukeavat helpommin tällaisille projekteille vai siksi, että Yhdysvaltalaiset ovat innovatiivisempaa ja kokeilunhaluisempaa väkeä? Ovatko Suomen esteet jäykässä talousrakenteessa, jäykässä lainsäädännössä vai jäykissä asenteissa?

Minä uskon, että sen minkä voi tehdä Californiassa, voi tehdä myös meillä Suomessa. Ei tarvitse olla iso firma pystyäkseen voittamaan XPrize-palkinnon.

Suborbital-lentoihin kykenevä raketti on loppujen lopuksi erittäin yksinkertainen laite. Mikä tahansa tiellä vastaantuleva Lada tai Skoda on mutkikkaampi. Täytyy vain pitää mielessä se, että autoissa on maailmanlaajuiset massamarkkinat, jonka johdosta niiden tuotekehitykseen on voitu käyttää tuhansia kertoja enemmän rahaa kuin rakettiteknologiaan. Siksi Ladan voi ostaa satasella, mutta kiertoradalle et pääse edes miljoonalla.

Nähdäkseni nyt aletaan olla siinä kynnyksellä, että rakettiteknologiakin on siirtymässä massamarkkinoiden - tavallisten pulliaisten - ulottuville. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Kuinka paljon arvioisitte tarvittavan rahoitusta, henkilökuntaa ja aikaa yritykselle rakentaa raketti, joka kykenee viemään kolme henkilöä 100 km korkeuteen ja toimiva liiketoiminta sen ympärille? Minkälaisia asiantuntijoita yritykseen tarvittaisiin mukaan?

Re: X-Prize?

Posted: 16 February 2004 10:54:26
by tommi
454 wrote:Miksi XPrize-tyylinen toiminta olisi kaukaista unelmaa Suomen olosuhteissa? Siksikö, että Yhdysvalloissa rahahanat aukeavat helpommin tällaisille projekteille vai siksi, että Yhdysvaltalaiset ovat innovatiivisempaa ja kokeilunhaluisempaa väkeä? Ovatko Suomen esteet jäykässä talousrakenteessa, jäykässä lainsäädännössä vai jäykissä asenteissa?
Jep, olet oikeassa että on vikaa asenteessa jos menee sanomaan ettei tuosta mitään tule. Meikäläisen piilevä pessimismi vaan pääsi hetkeksi ottamaan vallan..

Eli jos saadaan porukkaa ja rahoitusta kasaan niin heti vaan tekemään. Mielummin viettäisin aikaani tehden avaruusrakettia kuin istuen tylsillä luennoilla tai alepan kassalla. Asenteestahan se on oikeasti kiinni, jos päätetään että lähdetään tekemään, niin kyllä se siitä alkaa luistamaan. Prkl!! Kyllä härmäläinen pystyy aina parempaan kuin pari jenkkiä! :twisted:

Tosin meillä on näistä lähtökohdista ehkä vähän kirimistä kun ei ole kellään (???) kokemusta oikeista avaruusraketeista. Sen sijaan kokemusta moottorin rakentämisesta, kevytrakennetekniikasta ja lentokonepuolelta on Suomessakin ainakin jonkun verran, eikä elektroniikkakaan ole varmaankaan ole ongelma. Mitäs muuta.. niin,tietenkin talouspuolen osaamista, markkinointitaitoja ja projektinvetokokemusta tarvittaisiin myös.

Rahantarpeesta, henkilökunnan määrästä ja ajantarpeesta en osaa tältä istumalta sanoa. Pitäisi perustaa komitea tutkimaan asiaa... :) Kuka ottaa haasteen vastaan ja lähtee viemään asiaa eteenpäin IRL?

Re: X-Prize?

Posted: 16 February 2004 19:36:53
by sampo
454 wrote:Miksi XPrize-tyylinen toiminta olisi kaukaista unelmaa Suomen olosuhteissa? Siksikö, että Yhdysvalloissa rahahanat aukeavat helpommin tällaisille projekteille vai siksi, että Yhdysvaltalaiset ovat innovatiivisempaa ja kokeilunhaluisempaa väkeä? Ovatko Suomen esteet jäykässä talousrakenteessa, jäykässä lainsäädännössä vai jäykissä asenteissa?

Minä uskon, että sen minkä voi tehdä Californiassa, voi tehdä myös meillä Suomessa. Ei tarvitse olla iso firma pystyäkseen voittamaan XPrize-palkinnon.
Yhdysvalloissa on paljon osaamista, kokemusta raketeista ja avaruusalan asiantuntijoita. Edes 100 km korkeuteen pääseminen ei ole mitään lastenleikkiä, puhumattakaan turvallisesta lennosta ihmislastilla. Tämän lisäksi siellä on laajoja preeria-alueita tällaisten laukaisemiseen, ja rahoituksen saaminen todennäköisesti helpompaa. Kyllä tuollaisen toteuttaminen Suomessakin voisi olla mahdollista, mutta todennäköisesti (valitettavasti) paljon hankalampaa ja kalliimpaa.

X-Prizeä on turha enää haikailla, koska kisa julistettiin jo 1996, ja monet ovat siitä asti olleet kisassa mukana. Yleisesti kai arvellaan palkinnon menevän jakoon jo parin vuoden sisällä. Siinä ajassa ihmistä kuljettavaa rakettia ei suunnitella saati sitten toteuteta.

Pikaisen laskennan mukaan muuten kilpailijoista on Yhdysvaltalaisia 15/24. Esimerkiksi englantilainen Starchaser Industries on käsittääkseni melko kovana kisassa mukana, ja suunnittelee ensimmäistä miehitettyä lentoaan lokakuussa.
454 wrote:Nähdäkseni nyt aletaan olla siinä kynnyksellä, että rakettiteknologiakin on siirtymässä massamarkkinoiden - tavallisten pulliaisten - ulottuville. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Kuinka paljon arvioisitte tarvittavan rahoitusta, henkilökuntaa ja aikaa yritykselle rakentaa raketti, joka kykenee viemään kolme henkilöä 100 km korkeuteen ja toimiva liiketoiminta sen ympärille? Minkälaisia asiantuntijoita yritykseen tarvittaisiin mukaan?
Tämähän on juuri yksi X-Prizen keskeisistä ideoista: saada kaupallinen avaruusturismi vauhtiin. Sanoisin kuitenkin että $10M on loppujen lopuksi suhteellisen pieni, vaikkakin kannustava raha tuollaisessa projektissa... Jäämme seuraamaan mielenkiinnolla.

Re: X-Prize?

Posted: 18 February 2004 14:14:58
by 454
sampo wrote:Yhdysvalloissa on paljon osaamista, kokemusta raketeista ja avaruusalan asiantuntijoita. Edes 100 km korkeuteen pääseminen ei ole mitään lastenleikkiä, puhumattakaan turvallisesta lennosta ihmislastilla. Tämän lisäksi siellä on laajoja preeria-alueita tällaisten laukaisemiseen, ja rahoituksen saaminen todennäköisesti helpompaa. Kyllä tuollaisen toteuttaminen Suomessakin voisi olla mahdollista, mutta todennäköisesti (valitettavasti) paljon hankalampaa ja kalliimpaa.
Varmasti näin. Tosin onhan Suomessakin Lappi, jossa käymätöntä korpea riittää. Ihan varmasti juuri miehitetyn aluksen vaatimat erityisturvaominaisuudet aiheuttavat budjetin moninkertaistumisen.

Ehdottaisinkin perustettavaksi ns. "MiniXPrize" -kilpailun, jossa tavoitteena olisi saada mikä tahansa miehittämätön raketti tai alus 100 km korkeuteen. Tällaisen projektin kustannukset voisivat pysyä jo kohtuullisissa puitteissa.
sampo wrote:X-Prizeä on turha enää haikailla, koska kisa julistettiin jo 1996, ja monet ovat siitä asti olleet kisassa mukana. Yleisesti kai arvellaan palkinnon menevän jakoon jo parin vuoden sisällä. Siinä ajassa ihmistä kuljettavaa rakettia ei suunnitella saati sitten toteuteta.
Tokikin näin. Tärkeintä on kuitenkin itsensä voittaminen. Palkinnot ovat bonusta.
sampo wrote:Tämähän on juuri yksi X-Prizen keskeisistä ideoista: saada kaupallinen avaruusturismi vauhtiin. Sanoisin kuitenkin että $10M on loppujen lopuksi suhteellisen pieni, vaikkakin kannustava raha tuollaisessa projektissa... Jäämme seuraamaan mielenkiinnolla.
Itse olen arvioinut, että 10-20 henkilön tiimillä tavoite olisi mahdollista saavuttaa 3-5 vuodessa. Edellytyksenä on tietysti se, että kaikki tiimin jäsenet ovat erittäin ammattitaitoisia, eikä knowhow-aukkoja ole. Palkkakulut muodostaisivat 50% kaikista kuluista, joihin kuuluvat mm. materiaalit, vuokrat, kiinteät kulut jne. Järkevä budjetti voisi olla 2,5 --> 8 miljoonaa euroa. Ja todennäköisemmin siellä yläpään puolella.

Jos tuo aapo tosiaan lupaa rakentaa XPrize-vehkeen "täysipäiväisellä keskittymisellä", niin minä kyllä lupaan sen rahoittaa! :-)

Re: X-Prize?

Posted: 18 February 2004 23:12:43
by tt
454 wrote: Ehdottaisinkin perustettavaksi ns. "MiniXPrize" -kilpailun, jossa tavoitteena olisi saada mikä tahansa miehittämätön raketti tai alus 100 km korkeuteen. Tällaisen projektin kustannukset voisivat pysyä jo kohtuullisissa puitteissa.
Tuommoinen itse asiassa oli ja meni, nimittäin CATS-Prize. (Cheap Access to Space) Siinä oli $250.000 palkinto ensimmäiselle 2kg:n hyötykuorman 200km korkeuteen vievälle yksityisesti rahoitetulle raketille. Kisa päättyi marraskuussa 2000 ja käsittääkseni palkinto jäi jakamatta vaikka yrittäjiä oli aika paljon. Että ei se niin helppoa ole...
454 wrote: Itse olen arvioinut, että 10-20 henkilön tiimillä tavoite olisi mahdollista saavuttaa 3-5 vuodessa. Edellytyksenä on tietysti se, että kaikki tiimin jäsenet ovat erittäin ammattitaitoisia, eikä knowhow-aukkoja ole. Palkkakulut muodostaisivat 50% kaikista kuluista, joihin kuuluvat mm. materiaalit, vuokrat, kiinteät kulut jne. Järkevä budjetti voisi olla 2,5 --> 8 miljoonaa euroa. Ja todennäköisemmin siellä yläpään puolella.

Jos tuo aapo tosiaan lupaa rakentaa XPrize-vehkeen "täysipäiväisellä keskittymisellä", niin minä kyllä lupaan sen rahoittaa! :-)
Onnea vaan, ja vihjaiskaa minulle, kun alatte rekrytoimaan henkilökuntaa 8)

Re: X-Prize?

Posted: 19 February 2004 09:29:41
by aapo
454 wrote: Ehdottaisinkin perustettavaksi ns. "MiniXPrize" -kilpailun, jossa tavoitteena olisi saada mikä tahansa miehittämätön raketti tai alus 100 km korkeuteen. Tällaisen projektin kustannukset voisivat pysyä jo kohtuullisissa puitteissa.
Tähän voitaisiin ottaa vertailukohdaksi ASRIn (Australian Space Research Institute)
rakettiprojektit http://www.asri.org.au/ASRI/index.xml

Heillä on ollut ja on seuraavia projekteja käynnissä:

Code: Select all

raketti     vuosi  polttoaine                          korkeus
AUSROC I    1989   Furfuryl ? alkoholi ja typpihappo   3 km
AUSROC II-1 1992   nestehappi ja kerosiini             tuhoutui tulipalossa laukaisualustalla
AUSROC II-2 1995   nestehappi ja kerosiini             10 km
AUSROC 2.5         nestehappi ja kerosiini             tavoite: 20 km / 10 kg payload
AUSROC III         nestehappi ja kerosiini             tavoite: 500 km / 150 kg payload
AUSROC IV          1,2 vaihe: nestehappi ja kerosiini  tavoite: kiertorata
                   3: kiinteä komposiittipolttoaine
AUSROC III:sta on suunniteltu pitkään, mutta ilmeisesti vastaan on tullut
vaikeuksia, kun tavoitteita on madallettu AUSROC 2.5:seen.
454 wrote: Itse olen arvioinut, että 10-20 henkilön tiimillä tavoite olisi mahdollista saavuttaa 3-5 vuodessa. Edellytyksenä on tietysti se, että kaikki tiimin jäsenet ovat erittäin ammattitaitoisia, eikä knowhow-aukkoja ole. Palkkakulut muodostaisivat 50% kaikista kuluista, joihin kuuluvat mm. materiaalit, vuokrat, kiinteät kulut jne. Järkevä budjetti voisi olla 2,5 --> 8 miljoonaa euroa. Ja todennäköisemmin siellä yläpään puolella.
AUSROC III:sta on saatavilla mielenkiintoinen, 60-sivuinen projektisuunnitelma,
jossa on myös kustannusarvio.
http://www.asri.org.au/ASRI/research/au ... /index.xml

Sen mukaan henkilöstökulut olisivat n. 3 290 000 $, materiaalikulut n. 530 000 $
ja ostetut palvelut n. 200 000 $. Lisäksi kokonaissummaan on laskettu päälle
erilaisia riskivarauksia. Tällöin loppusummaksi on saatu 5 340 000 $.

Ja tästä summasta tuo 3 290 000 $ on vapaaehtoistyötä, josta ei oikeasti
mitään makseta..

Jos vastaavanlaista projektia toteutettaisiin siten, että kaikesta työstä todella
maksettaisiin, niin ostettujen palveluiden osuutta kannattaisi ehkä nostaa.
454 wrote: Jos tuo aapo tosiaan lupaa rakentaa XPrize-vehkeen "täysipäiväisellä keskittymisellä", niin minä kyllä lupaan sen rahoittaa! :-)
Asia selvä, milloin pidetään ensimmäinen projektipalaveri ? :-) Mun yhteystiedot
löytyvät kotisivuilta, http://www.iki.fi/aapo

Posted: 05 June 2004 01:32:16
by sampo
Scaled composites on parin viikon päästä laukaisemassa miehitettyä rakettiaan XPrizen vaatimaan avaruuteen, eli yli 100 km korkeuteen:
http://www.scaled.com/projects/tierone/ ... 062104.htm

Tämä tosin ei ole XPrizen voittoon hyväksyttävä lento, sillä tällä ensimmäisellä lennolla kyydissä on ainoastaan pilotti. XPrizen virallisesta voittoyrityksestä pitää ilmoittaa vähintään 30 päivää etukäteen.

(Siirsin aiheen tänne, kun ei liity pienoismalliraketteihin.)

Posted: 04 January 2005 18:52:54
by Vesa
Uusia kilpailuja tulossa 2007 muistaakseni, siitä vain mukaan.
muista kilpailu ryhmistä onkin Suomessa ollut vähän puhetta.

SpaceShipTwo (SS2)

Posted: 05 January 2005 12:45:28
by Vesa