Siivekkeiden liimaus
Siivekkeiden liimaus
Tarvikkeet: Siivekkeet, runkoputki, liimaa, pöydänkulma sekä puupala tai kirja tms. (paksuus: runkoputken säde - puolet siivekkeen paksuudesta)
Myös jotain painoiksi kelpaavaa rojua on hyvä olla käsillä.
1. Jaa putken kehä yhtä moneen osaan kuin sinulla on siivekkeitä
2. Piirrä putkeen viiva kunkin siivekkeen kohdalle. Onnistuu helposti asettamalla putki pöydälle kirjan tms viereen ja piirtämällä kirjaa vasten.
3. Levitä liimaa siivekkeen putkea vasten tulevalle reunalle sekä vastaavalle kohdalle putkelle.
4. Aseta siiveke apupalikan päälle ja putki kohdistusviivojen avulla kiinni siivekkeeseen, niin ettei liima koske apupalikkaan.
5. Tue siiveke ja putki painoilla niin että koko asetelma pysyy paikallaan liiman kuivumisen ajan.
6. Toista kohdat 3 - 5 kunnes kaikki siivekkeet on liimattu.
Kolmisiivekkeisessä raketissa 2 ekaa siivekettä pystyy liimaamaan tasaisella pöytäpinnalla, mutta kolmas pitää kiinnittää pöydän reunan yläpuolella.
Tähän mennessä kokeilemistani liimoista paras on SuperEpox, koska se on kestävää, kuivuu suht nopeasti kuitenkin niin ettei tule kiire ja jää aavistuksen verran elastiseksi joten se ei murru. Ainoat viat ovat kova hinta ja hiukan liian löysä koostumus, joten liima tuppaa valumaan jos sitä laittaa liikaa.
Kommentteja?
Myös jotain painoiksi kelpaavaa rojua on hyvä olla käsillä.
1. Jaa putken kehä yhtä moneen osaan kuin sinulla on siivekkeitä
2. Piirrä putkeen viiva kunkin siivekkeen kohdalle. Onnistuu helposti asettamalla putki pöydälle kirjan tms viereen ja piirtämällä kirjaa vasten.
3. Levitä liimaa siivekkeen putkea vasten tulevalle reunalle sekä vastaavalle kohdalle putkelle.
4. Aseta siiveke apupalikan päälle ja putki kohdistusviivojen avulla kiinni siivekkeeseen, niin ettei liima koske apupalikkaan.
5. Tue siiveke ja putki painoilla niin että koko asetelma pysyy paikallaan liiman kuivumisen ajan.
6. Toista kohdat 3 - 5 kunnes kaikki siivekkeet on liimattu.
Kolmisiivekkeisessä raketissa 2 ekaa siivekettä pystyy liimaamaan tasaisella pöytäpinnalla, mutta kolmas pitää kiinnittää pöydän reunan yläpuolella.
Tähän mennessä kokeilemistani liimoista paras on SuperEpox, koska se on kestävää, kuivuu suht nopeasti kuitenkin niin ettei tule kiire ja jää aavistuksen verran elastiseksi joten se ei murru. Ainoat viat ovat kova hinta ja hiukan liian löysä koostumus, joten liima tuppaa valumaan jos sitä laittaa liikaa.
Kommentteja?
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
- sampo
- Site Admin
- Posts: 441
- Joined: 20 January 2003 12:31:32
- Nimi: Sampo Niskanen
- Location: Espoo
- Contact:
Itse olen kiinnittänyt siivekkeitä liimaamalla ne aluksi kontaktiliimalla (levitetään liimaa molemmille pinnoille, annetaan kuivua, ja sitten painetaan yhteen) ja tämän jälkeen vahvistamalla liitos reilulla määrällä epoksiliimaa. Etuna tässä on se, että kontaktiliimalla saa siivekkeet helposti kaikki kiinni, ja epoksiliiman voi laittaa kerralla kaikkiin siivekkeisiin. Näin säästyy aikaa, kun voi liimata kaikki siivekkeet kerralla.
Haittapuolena voi olla siivekkeen alle jäävä vähän kestämättömämpi kontaktiliimakerros, mutta ainakaan minulla ei ole tämän suhteen ollut ongelmia.
Haittapuolena voi olla siivekkeen alle jäävä vähän kestämättömämpi kontaktiliimakerros, mutta ainakaan minulla ei ole tämän suhteen ollut ongelmia.
I doubt, therefore I may be.
Itse olen tässä puuhastellut viime päivät ensimmäisen cluster-rakettini parissa. 
Kun olin suunnittelemassa siivekkeitä ajattelin kokeilla vetää ne osittain runkoputken läpi kiinni moottoripukkiin. Kolmimoottorisessa "kolmio-klusterissa" moottoripukkiin tulee kuin itsestään sopivat paikat siivekkeiden jatkeille, jolloin kiinnityksestä tulee todella tukeva. Olen tehnyt liimauksen käyttäen pelkästään erikeeperiä.
Siivekkeet on valmistettu kahdesta päällekkäin ristiin (syiden suunta) liimatusta 1mm lentovanerista. Niillä on aika hyvä vääntöjäykkyys varsinkin verrattuna tavalliseen pahviseen siivekkeeseen. Toivottavasti ne ovat myös vähemmän herkkiä vääntymään itsestään kuin pahvilätyskät.

Kun olin suunnittelemassa siivekkeitä ajattelin kokeilla vetää ne osittain runkoputken läpi kiinni moottoripukkiin. Kolmimoottorisessa "kolmio-klusterissa" moottoripukkiin tulee kuin itsestään sopivat paikat siivekkeiden jatkeille, jolloin kiinnityksestä tulee todella tukeva. Olen tehnyt liimauksen käyttäen pelkästään erikeeperiä.
Siivekkeet on valmistettu kahdesta päällekkäin ristiin (syiden suunta) liimatusta 1mm lentovanerista. Niillä on aika hyvä vääntöjäykkyys varsinkin verrattuna tavalliseen pahviseen siivekkeeseen. Toivottavasti ne ovat myös vähemmän herkkiä vääntymään itsestään kuin pahvilätyskät.
K-moottorit K-kauppoihin!
- sampo
- Site Admin
- Posts: 441
- Joined: 20 January 2003 12:31:32
- Nimi: Sampo Niskanen
- Location: Espoo
- Contact:
Apogeen rakettimateriaalien mukana tulleella lisä-CD:llä oli mielestäni varsin hyvä idea siivekkeiden liimaamiseen: Siivekkeen pohjaan laitetaan ohut kerros Erikeeperiä, josta vielä liki kaikki vedetään sormella pois. Jäljelle jäänyt ohuenohut kerros Erikeeperiä kuivuu hetkessä, jolla saa siivekkeen tarttumaan runkoon. Tämän jälkeen voi rauhassa lisätä liimaa sen reunoille.
Kunnollinen pikaepoksiliima joka kuivuu viidessä minuutissa on myös ihan ok vaihtoehto kun siivekettä vielä jaksaa pidellä sen aikaa paikoillaan. Kunnollisia epoksiliimoja saa harrastekaupoista (esim. Hobby point) eivätkä edes maksa paljoa. Pullot ovat myös paljon kivempiä käsitellä kuin tuubit.
Toki tukevin kiinnitys tulee viemällä siivekkeen runkoputken läpi.
Kunnollinen pikaepoksiliima joka kuivuu viidessä minuutissa on myös ihan ok vaihtoehto kun siivekettä vielä jaksaa pidellä sen aikaa paikoillaan. Kunnollisia epoksiliimoja saa harrastekaupoista (esim. Hobby point) eivätkä edes maksa paljoa. Pullot ovat myös paljon kivempiä käsitellä kuin tuubit.
Toki tukevin kiinnitys tulee viemällä siivekkeen runkoputken läpi.
I doubt, therefore I may be.
Re: Siivekkeiden liimaus
LIIMAUS RAKETEISSA (VÄHÄNKIN AMMATTIMAINEN)
Laitan tähän vähän tietoutta (joka voi olla myös vanhentunutta), ala kehittyy
nopeasti ja uusia liimoja tulee markkinoille.
tein tässä yhtenä vuonna konsultointitöitä eräälle firmalle ja hankin
kirjan:
1) LOCTITE: WORLDWIDE DESIGN HANDBOOK (Henkel) 2.painos
kirja on nimestään huolimatta suomenkielinen ja siinä on 450 sivua
eiköhän sen ohjeilla ja aineilla ala siivekkeet ym pysyä kiinni !
2) OY SIKA FINLAND AB/ TEOLLISUUSOSASTO ilmoittelee joskus liimoistaan
(firma on sveitsiläinen (emo) eikä sillä ole tekemistä possujen kanssa)
p.09-511431
3) AKZONOBEL DECO OY tekee myös liimoja
osoite on: PL104, 01301 VANTAA (p.09-873911)
........................
jussi
Laitan tähän vähän tietoutta (joka voi olla myös vanhentunutta), ala kehittyy
nopeasti ja uusia liimoja tulee markkinoille.
tein tässä yhtenä vuonna konsultointitöitä eräälle firmalle ja hankin
kirjan:
1) LOCTITE: WORLDWIDE DESIGN HANDBOOK (Henkel) 2.painos
kirja on nimestään huolimatta suomenkielinen ja siinä on 450 sivua
eiköhän sen ohjeilla ja aineilla ala siivekkeet ym pysyä kiinni !
2) OY SIKA FINLAND AB/ TEOLLISUUSOSASTO ilmoittelee joskus liimoistaan
(firma on sveitsiläinen (emo) eikä sillä ole tekemistä possujen kanssa)
p.09-511431
3) AKZONOBEL DECO OY tekee myös liimoja
osoite on: PL104, 01301 VANTAA (p.09-873911)
........................



Re: Siivekkeiden liimaus
Superliima PL 400 (Tremco)
Kokeilin tässä päivänä muutamana tätä superliimaa. Liima on silikonimaista tahnaa,
yksikomponenttista, hinta oli Clas Olssonilla Kampissa n10e /tuubi (150ml). Tässä myymälässä on muuten erityinen liimahylly, jossa on valikoimaa.
Kovettumisaika täyteen lujuuteen lienee jopa muutama päivä, joten superepoksit
ja pikaliimat ovat nopeiden liimauksien aineita.
Tässä vielä käyttöohjeen tietoja:
Ilman vaikutuksesta kovettuva rakenneliima. Yleisliima lähes kaikille materiaaleille,
sisä- ja ulkokäyttöön.
-veden, pakkasen ja lämmönkestävä (-40 C-------+100C)
-liimaa kosteille, kylmille (-12 C) ja öljyisille pinnoille
-erinomainen tarttuvuus ja pitokyky
-korvaa joissain tapauksissa ruuvin, naulan, popniitin ym
-liimasauma pitää lujuutensa aina 1 cm saakka
-kuivuneen liimasauman liikevara 4-6%
-hyvät vanhenemisominaisuudet
-ääntä ja sähköä eristävä
-miltei hajuton, helppokäyttöinen
-kuivunut liimasauma voidaan päällemaalata vesiohenteisilla maaleilla
-ei solumuoville, styroxille tai teflonille
-(käytä suojakäsineitä ja pese heti tahrat käsistä) allek.lisäys
........................
jussi
Kokeilin tässä päivänä muutamana tätä superliimaa. Liima on silikonimaista tahnaa,
yksikomponenttista, hinta oli Clas Olssonilla Kampissa n10e /tuubi (150ml). Tässä myymälässä on muuten erityinen liimahylly, jossa on valikoimaa.
Kovettumisaika täyteen lujuuteen lienee jopa muutama päivä, joten superepoksit
ja pikaliimat ovat nopeiden liimauksien aineita.
Tässä vielä käyttöohjeen tietoja:
Ilman vaikutuksesta kovettuva rakenneliima. Yleisliima lähes kaikille materiaaleille,
sisä- ja ulkokäyttöön.
-veden, pakkasen ja lämmönkestävä (-40 C-------+100C)
-liimaa kosteille, kylmille (-12 C) ja öljyisille pinnoille
-erinomainen tarttuvuus ja pitokyky
-korvaa joissain tapauksissa ruuvin, naulan, popniitin ym
-liimasauma pitää lujuutensa aina 1 cm saakka
-kuivuneen liimasauman liikevara 4-6%
-hyvät vanhenemisominaisuudet
-ääntä ja sähköä eristävä
-miltei hajuton, helppokäyttöinen
-kuivunut liimasauma voidaan päällemaalata vesiohenteisilla maaleilla
-ei solumuoville, styroxille tai teflonille
-(käytä suojakäsineitä ja pese heti tahrat käsistä) allek.lisäys
........................

Re: Siivekkeiden liimaus
Google tuntee myös PL 400 liiman. Ja sieltä löytyy osoitteet lisäohjeisiin
englanniksi.
.......................
jussi
englanniksi.
.......................

Re: Siivekkeiden liimaus
Entä vesirakettiin?tt wrote:Tarvikkeet: Siivekkeet, runkoputki, liimaa, pöydänkulma sekä puupala tai kirja tms. (paksuus: runkoputken säde - puolet siivekkeen paksuudesta)
Myös jotain painoiksi kelpaavaa rojua on hyvä olla käsillä.
1. Jaa putken kehä yhtä moneen osaan kuin sinulla on siivekkeitä
2. Piirrä putkeen viiva kunkin siivekkeen kohdalle. Onnistuu helposti asettamalla putki pöydälle kirjan tms viereen ja piirtämällä kirjaa vasten.
3. Levitä liimaa siivekkeen putkea vasten tulevalle reunalle sekä vastaavalle kohdalle putkelle.
4. Aseta siiveke apupalikan päälle ja putki kohdistusviivojen avulla kiinni siivekkeeseen, niin ettei liima koske apupalikkaan.
5. Tue siiveke ja putki painoilla niin että koko asetelma pysyy paikallaan liiman kuivumisen ajan.
6. Toista kohdat 3 - 5 kunnes kaikki siivekkeet on liimattu.
Kolmisiivekkeisessä raketissa 2 ekaa siivekettä pystyy liimaamaan tasaisella pöytäpinnalla, mutta kolmas pitää kiinnittää pöydän reunan yläpuolella.
Tähän mennessä kokeilemistani liimoista paras on SuperEpox, koska se on kestävää, kuivuu suht nopeasti kuitenkin niin ettei tule kiire ja jää aavistuksen verran elastiseksi joten se ei murru. Ainoat viat ovat kova hinta ja hiukan liian löysä koostumus, joten liima tuppaa valumaan jos sitä laittaa liikaa.
Kommentteja?
Re: Siivekkeiden liimaus
Tokihan samaa tekniikkaa voi soveltaa vesiraketteihinkin. Monet limsapullot ovat tosin aika epämääräisen muotoisia.apollo16 wrote:Entä vesirakettiin?
PET-muoviin tarttuva liima onkin sitten kinkkisempi ongelma. Erikoisliimoja on olemassa, mutta normaalit epoksit yms. eivät siihen tartu. Kuumaliima pysyy joten kuten, mutta paras minun kokeilemista kiinnitystavoista on ilmastointiteippi

Kontaktiliima saattaisi pysyä, mutta se jää elastiseksi.
Onko muilla vinkkejä?
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener
- James A. Michener
Re: Siivekkeiden liimaus
Käytän olvin pulloja sillä ne ovat suoria ja
tuskin enää on muita suoria pulloja valmistavia
yhtiöitä.
tuskin enää on muita suoria pulloja valmistavia
yhtiöitä.
Re: Siivekkeiden liimaus
Venenäyttely on auennut ja nyt siellä on tietenkin kaikkea alaan liittyvää materiaali-
ja menetelmätekniikkaa esillä.
Käsiin tarttui SABAn esite tiivisteistä ja liimoista.
Ainakin seuraavat saattavat soveltua myös rakettirakenteisiin:
-Sealtack 751 (yleisliima ja tiivistys)
-Sealtack 780 (erikoisliima)
-Sealtack Fast (2-k liima)
-Deckfast MS (liima tiikille)
-Seal One Fast (saumausaine tiikille)
-Glasstack 760 (lasi- luukkuliima)
(EN OLE KOKEILLUT)
Esitteen ym voi pyytää myös osoitteesta:
OY KAHA AB, PL 117 (Ansatie 2)
01511 (01740) Vantaa
info@kaha.fi www.kaha.fi
..........................................
jussi
...........................................................
ja menetelmätekniikkaa esillä.
Käsiin tarttui SABAn esite tiivisteistä ja liimoista.
Ainakin seuraavat saattavat soveltua myös rakettirakenteisiin:
-Sealtack 751 (yleisliima ja tiivistys)
-Sealtack 780 (erikoisliima)
-Sealtack Fast (2-k liima)
-Deckfast MS (liima tiikille)
-Seal One Fast (saumausaine tiikille)
-Glasstack 760 (lasi- luukkuliima)
(EN OLE KOKEILLUT)
Esitteen ym voi pyytää myös osoitteesta:
OY KAHA AB, PL 117 (Ansatie 2)
01511 (01740) Vantaa
info@kaha.fi www.kaha.fi
..........................................

...........................................................
Re: Siivekkeiden liimaus
Araldiitti toimii PET:n kanssa, epoksiahan sekin on mutta koostumus on sellainen että tarttuu PET muoviin,tt wrote:Tokihan samaa tekniikkaa voi soveltaa vesiraketteihinkin. Monet limsapullot ovat tosin aika epämääräisen muotoisia.apollo16 wrote:Entä vesirakettiin?
PET-muoviin tarttuva liima onkin sitten kinkkisempi ongelma. Erikoisliimoja on olemassa, mutta normaalit epoksit yms. eivät siihen tartu. Kuumaliima pysyy joten kuten, mutta paras minun kokeilemista kiinnitystavoista on ilmastointiteippi![]()
Kontaktiliima saattaisi pysyä, mutta se jää elastiseksi.
Onko muilla vinkkejä?
http://www.aircommandrockets.com/labs/a ... ite_ss.htm
en ole vielä itse kokeillut araldiittia, tänään pitäs hakee tuubi ja testailla.
PL Premiumia ulkomaanelävät käyttävät, mutta sitä liimaa ei saane suomesta. Kyseinen liima on polyuretaani liimaa, joten myös muita polyuretaani liimoja voi kokeilla, PL Premium ei vaahtoa lainkaan vaan on jotain kiinteämpää pastaa, nää muut yleisemmin saatavilla olevat polyuretaaniliimat taas vaahtoavat tolkuttomasti joka tekee liimailusta sotkuista hommaa.
Juuri liimailin Kiillon D4 polyuretaanilla depronista ja lentokonevanerista vesiraketin lastiruumaa/laskuvarjomekanismia ja saihan siinä taas hioa ja viilailla turvonnutta vaahtomassaa

Re: Siivekkeiden liimaus
No niin, en hakenut araldiittia, oli vähän epäselvyyksiä että mikä araldiitti kyseessä, vai onko kaikki araldiitti nimellä myydyt liimat samaa tavaraa ja miksi cascolin araldiitti on nykyään Strong ja aargh..mikko wrote: Araldiitti toimii PET:n kanssa, epoksiahan sekin on mutta koostumus on sellainen että tarttuu PET muoviin,
http://www.aircommandrockets.com/labs/a ... ite_ss.htm
en ole vielä itse kokeillut araldiittia, tänään pitäs hakee tuubi ja testailla.
PL Premiumia ulkomaanelävät käyttävät, mutta sitä liimaa ei saane suomesta. Kyseinen liima on polyuretaani liimaa, joten myös muita polyuretaani liimoja voi kokeilla, PL Premium ei vaahtoa lainkaan vaan on jotain kiinteämpää pastaa, nää muut yleisemmin saatavilla olevat polyuretaaniliimat taas vaahtoavat tolkuttomasti joka tekee liimailusta sotkuista hommaa.
(

Sensijaan hain tuubin Sikabond T2:sta, joka on tuollainen PL Premium tyyppinen pastamainen, ei vaahtoava, 1. komponentti polyuretaani ja sen pitäisi olla toimivaa PET:n kanssa.