Page 1 of 1

Lentotietokoneen rakentelua

Posted: 10 October 2010 17:04:10
by Pietari
Löytyi tuommoinen itse rakennettu lentotietokone netistä: http://www.expresspcb.com/feedback/flig ... htcomp.htm Siihen voi tuolta sivustolta ladata kytkentäkaavion. Itse olen lähiaikoina rakentamassa vesiraketille yksinkertaista lentotietokonetta. Mutta tuon voisi rakentaa hieman vanhempana sitten ehkä hankin rakettikortin niin saa käyttää ruuti toimisia raketteja mihin toi voisi olla hyvä lentotietokone.

Re: Lentotietokoneen rakentelua

Posted: 05 December 2010 20:45:31
by windtalker
Juu, mutta eipähän tuolla tainnut olla edes ohjelmaa ladattavissa tuolle kontrollerille. Eikä tuollainen nyt pakolla ole maailman monimutkaisin suunnitella itsekään, varsinkin jos siihen joutuu muutenkin jo oman softan kehittämään.

Itselläni on jo pitkään ollut erilaisia lentotietokoneita mielessä, on ollut rakettiin lentotietokonetta, kauko-ohjattavaan lentokoneeseen, omatoimiseen pienlentokoneeseen (siis kauko-ohjattava lentokone, kuitenkin ilman kauko-ohjausta kuin ehkä korkeintaan nousu tms pakollista), sekä nyt viimeisimpänä olen myös miettinyt, että mitenköhän mahtaisi jokin raketin ja lentokoneen välimaastoon sijoittuva lentovehje toimia, jonka vaikka lähettäisi mahdollisimman voimakkailla raketeilla esimerkiksi suhteellisen viistoon jostain korkealta mäeltä, tai suoraan ylöspäin, ja sen jälkeen osaisi itse ohjautua alaspäin (sisältäen siis jopa ohjauspintoja).

Harmikseni vain juuri huomasin, ettei Ruotsista taida enää saada niitä voimakkaita moottoreita. Ja kun tuollainen hyötykuorma olisi helposti joitakin satoja grammoja kuitenkin, ja voi meilkein olettaa, ettei monen moottorin samanaikainen sytytys juuri koskaan onnistu kunnolla.

Re: Lentotietokoneen rakentelua

Posted: 06 December 2010 13:34:15
by Make_L
Tartun tuohon 'voimakkaita moottoreita Ruotsista' - kohtaan. Nythän kaikkialla EU:ssa täytyy olla CE-merkintä moottoreissa.
www.rebelrocketry.com myy suurempiakin moottoreita, G-kokoon saakka kai suoraan (paikan päällä Hollannissa), mutta suuret moottorit olivat ainakin (kerran tarkistaessani) myynnissä niin, että ne (ensin tilataan ja maksetaan) mutta toimitetaan vain tiettyyn lennätystapahtumaan, ei luovuteta ennakkoon. Eri EU-maissa on kovin erilaiset säädökset ja googlettamalla kannattaa edetä. Kaikki ruuti/kiinteäpolttoainemoottorit ovat kuljetusrajoitteiden alaisia, itse voi tietyissä painorajoissa niitä kuljettaa omalla autolla.
Sitten vapaata spekulaatiota (=en ole itse kokeillut tällaista yhdistelmää!): Yksi mahdollisuus olisi hybridimoottori, tällöin painoa ja kokoa tulee reilusti lisää, samoin kuluja. Jos siihen päädyt, kerro toki meillekin, miten sujui! Hybridimootttorit eivät ole 'räjähteitä' ja niitä saa vapaasti postitse.
Voisiko ehkäkäyttää 'ruuti'moottoreita JATO- tyyppisesti, tälloin lisämassa vähenee huomattavasti pian lähdön jälkeen.
Olen nähnyt B52-pienoismallin, jossa oli rakettimoottorit turbiinien sisällä. Kuulema samanaikainen sytytyskin onnistui. Lentomatka jäi lyhyeksi; mallissa käytettin A-moottoreita = paloaika alle 1s. Siinä lentolaitteessa siis ei ollut muita moottoreita.

Re: Lentotietokoneen rakentelua

Posted: 08 December 2010 23:55:52
by sampo
Kannattaa myös huomata että rakettiliidokkeja suunnitellessa yleensä halutaan tasainen, pitkä työntöaika, kuntaas varsin monet rakettimoottorit antavat nopean, suhteellisen lyhyen työnnön. Pienemmillä moottoreilla voi hyvin ampua erityisesti suunniteltuja rakettiliidokkeja, jotka lentävät ylös rakettina, muuttavat ylhäällä jollain tapaa aerodynaamista toimintaansa ja palaavat liidokkina takaisin. On myös olemassa erikseen lennokkeihin suunniteltuja moottoreita, jotka antavat pientä työntövoimaa varsin pitkän aikaa (jotka eivät puolestaan sovellu kunnolla rakettien ampumiseen).