HPR ja amatöörirakettitoiminta foorumilla

Tähän foorumiin liittyvä keskustelu, parannusehdotukset ja urputukset
sampo
Site Admin
Nimi: Sampo Niskanen

HPR ja amatöörirakettitoiminta foorumilla

Post by sampo » 04 January 2009 17:39:07

Ajattelin herättää jälleen hieman keskustelua foorumin aluejaosta:

Viime viikkoina on Cumuluksen kommentit tuoneet huomattavasti piristystä eri alueille. Useimmat viestit kuitenkin käsittelevät HPR/amatöörirakettitoimintaa, ja mietin, mihin sellaisten rakennustekniikoiden keskustelu kuuluu. Itse olen ajatellut, että "Rakentelu ja materiaalit" koskisi lähinnä pienoismalliraketteja, mutta toisaalta huomasin, ettei tätä nykyisin missään kohti määritellä. Toisaalta foorumilla on nykyään omat alueet Hybridiraketeille sekä muille projekteille, jossa vastaavaa keskustelua myös on käyty.

Tarvitseeko mielestänne pienten ja isojen rakettien rakenteluvinkkejä erotella toisistaan? Entä hybridiraketteja ja muita isojen rakettien projekteja? Yksi vaihtoehto olisi olla erillinen alue HPR ja amatöörirakettitoiminnalle, johon mahdollisesti voisi yhdistää "Hybridiraketit" sekä "Projektit" (tosin projekteissa puhutaan myös mm. tuulitunnelirakentelusta). Mielipiteitä?

Jaottelupohjaksi myös lainattuna Rocketry.org:n FAQ:sta eri rakettityyppien nimityksistä:
Model Rocketry

The kind of rockets everyone fooled around with as a kid. It uses only premanufactured, solid motors from class A to G. Restrictions: GLOW not to exceed 1500g; Each motor not to exceed 62.5g propellant and/or 160 NS impulse; Total propellant not to exceed 125g; No metal structural parts.

HPR - High Power Rocketry

Scaled up model rocketry, using the same basic methods for construction, though metal parts can be used if necessary. It uses only premanufactured solid or hybrid motors from H to O. There are no weight restrictions, but each motor may not exceed 40,960 NS impulse and the total impulse may not exceed 81,920 NS.

Amateur Rocketry

Anything that falls between HPR and professional rocketry. This includes liquid fueled engines, metal structures, building your own motors, and just about anything else you can think of. There are no formal definitions or requirements, other than the laws of physics and your government.

Experimental Rocketry

Different people have used this to mean different things, but essentially it's the same as amateur rocketry.

Professional Rocketry

Rocketry conducted for profit, usually by governments or large corporations.
I doubt, therefore I may be.

Make_L

Re: HPR ja amatöörirakettitoiminta foorumilla

Post by Make_L » 12 March 2009 15:42:16

Kannatan jotain lisätarkennusta, koska jotkut tekstit saattavat "hajasijoittua". Tietysti jokin hakusysteemi olisi mahdollinen, mutta silti..
Hybridimoottorit on hyvä "lokero"
Omalla koneellani olen jaoitellut tyyliin kärkikartio, runkoputket, hyötykuormasektio, siivekkeet, nozzle (näitä koskevat asiat ovat paljolti samoja koosta riippumatta. Samoin ostopaikat). Laukaisulaitteet, lähtöteline, laskeutumisjärjestelmä ovat selkeitä.
Palstalle on tullut paljon erilaisia kirjoja koskevia vinkkejä. "Kirjat, lehdet ja linkit" olisi yksi selkeä osio?
- Hieman off-line: jos jostain samasta kohteesta, kuten kirjasta, on toisiaan täydentäviä saman henkilön tekstejä, kannattaisi harkita "muokkaus"-komentoa ja vain täydentää aiempaa. Kuten aina, selkeä otsikointi auttaa löytämään etsimänsä kohteen.
Selvästi epäkurantteja viestejään voi poistaakin; itse olen yrittänyt siivota pois sellaista kuin "mistä-saa-alipainepumppuja"-ketjussa olleita jo vanhentuneita huuto.net-linkkejä yms. Myöskään kaikki linkit eivät näytä välttämättä toimivan; tiedän että tällaisen tarkkailussa on oma vaivansa.

Post Reply