KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Talvella jäällä on hyvä lennättää, mutta kesällä paikoista on pulaa. Erityisesti kaivataan vinkkejä seutulippualueella olevista kesälennätyspaikoista.
Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 19 January 2010 14:24:43

Ja laitetaan tähän taulukon alku, jolla voi näyttää turvealueen paikan sekä
pelkällä numeroinnilla että kirjain/ numerokoodilla: (vain n 100 ensimmäistä numeroa)
eli y-akselilla juoksee kirjainkoodi ylhäältä alas ja ruutu no1 on 1 kmx1km sivuiltaan
oleva ruutu kirjainkoodilla A1. jne jne
Jokainen voi kirjoittaa täydellisen taulukon esim ruutukonseptille tai mm-paperille,
jotka ovat ihan paperikauppatavaraa. Sen jälkeen järjestelmien vertailu sujuu
vaikkapa puhelimitse.
-------------------------------------------------------------
A 1 25 49 73 97 121
B 2 26 50 74 98
C 3 27 51 75 99
D 4 28 52 76100
E 5 29 53 77 *
F 6 30 54 78 *
G 7 31 55 79 *
H 8 32 56 80 *
I 9 33 57 81 *
J 1034 58 82 *
K 1135 59 83 *
L 1236 60 84 *
M 1337 61 85 *
N 1438 62 86 *
O 1539 63 87 *
P 1640 64 88 *
Q 1741 65 89 *
R 1842 66 90 *
S 1943 67 91 *
T 2044 68 92 *
U 2145 69 93 *
V 2246 70 94 *
W 2347 71 95 *
X 2448 72 96 *
---------------------------------
1 2 3 4 5 6 7 8 9 * * * * jatkuu aina numeroon 48 .. saakka (48 km).
Siis kirjain X merkitsee 24 km etäisyyttä (reunaltaan) yläreunasta.
Jostain syystä maastokartat eivät näytä alkavan nollasta km-ruutumerkinnöillään !
.......................................
:idea: jussi

tt
Site Admin
Posts: 635
Joined: 20 January 2003 16:09:08
Nimi: Timo Toivanen
Location: Espoo

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by tt » 19 January 2010 16:09:07

Eiköhän olisi helpompaa käyttää jotain yleisesti tunnettua koordinaattijärjestelmää, kuten asteina ja niiden osina ilmoitettavaa WGS84:ää tai suomalaista KKJ:tä. Kaikista paperikartoista pitäisi löytyä ainakin toinen näistä, uudemmista luultavasti molemmat.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 20 January 2010 12:39:57

Ainakin maailmankartastoissa on varsin yleisessä käytössä kirjainviitejärjestelmä.
Tämä on juuri edellämainittujen omituisuuksien takia nyt tehty "omaksi" kirjain-
järjestelmäksi. Aivan yksinkertaiseksi. Välillä A---X on 24 kirjainta ja kun kertoo
sen luvulla 48 saa tulokseksi 1152, joka on suorakulmion ruutujen lukumäärä.
Joku tietokonenörtti kehittää tähän tietenkin oman ohjelmansa. Varmaankin taulukko-
laskentaohjelma EXCELkin käy tähän.
Kilometriruutuvihje kun koko Suomen alueelta käy tämän jälkeen muutamalla kirjaimella
ja numerolla. Jos joku haluaa käyttää jotain valmiiksi kartalla olevaa järjestelmää, käy
se tietysti päinsä, mutta selvyys juuri nollakohtien omituisuuksien takia kärsii.
Ruudukko valmistuu lähipäivinä ja lähetän kopion halukkaalle, jos ao henkilö maksaa
kopio- ja postikulut.
Ja tähän vielä viittausmalli: N433 /A28 ja turvetuotantoalueen, järven ym sijainti on selvä.
(eli vinoviivan vasemmalla puolella on karttakoodi (Suomen maastokarttajärjestelmä)
ja vinoviivan oikealla puolella kilometriruutuviittaus.)
...................................
:idea: jussi

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 20 January 2010 12:57:18

Valitan vielä sadan ensimmäisen ruudun mallini (19.1 klo 14.24) pientä epäselvyyttä.
Vaikka laitoin numerot syötössä hienosti allekkain, kun taulukon reunaviivojen
teko on näissä syötöissä hankalaa, on ohjelma tms rutiini poistanut kait välilyöntejä
ja työntänyt numeroita vierekkäin haitaten taulukon selvyyttä. Mutta kun itse tekee
ko alun ruutupaperille, kyllä insinöörikoulutuksella ainakin kaiken pitäisi sujua.(!!!)
....................................
:idea: jussi

Vostok
Posts: 16
Joined: 01 July 2007 02:42:06

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Vostok » 20 January 2010 15:13:49

Eihän tässä ole mitään järkeä?

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 21 January 2010 12:15:30

Jos alkaa melkein asua jonkun karttalehden alueella, kannattaa ostaa ko maastokartta-
lehti tai vähintään ottaa siitä kopio omaan käyttöön. Tein aamulla pienen EXCEL-mallin
km-taulukosta, jonka alkua tässä pari päivää sitten selostin. Lisäsin värit ja muistelin
EXCELin ominaisuuksia. Paljon tietoa saadaan mahtumaan taulukkoon ja sellainen
kannattaa tehdä ja säilöä oman koneen kovalevylle, jos EXCEL on koneessa.
Hauska EXCELin ominaisuus on ruudun lisäkommenttien käyttö. Perusnäytöllä ne näkyvät
punaisena kolmiona ruudun oikeassa yläreunassa. LISÄÄ KOMMENTTI-käskyllä voi laittaa
lisätietoa esim turvetuotantoalueen ominaisuuksista (noston lopetus, aloitus, yhteys
puhelimitse jne jne).
En ole mikään EXCEL-huippukäyttäjä, joten kaikkea hauskaa voi varmaan vielä lisätä
systeemiin. Ei muuta KUIN OHJEKIRJA KÄTEEN JA TÖIHIN.
Lähetän väritulostuskopion halukkaille, jotka haluavat oppia EXCELiä.Jollei sellaista
osaa vielä tehdä itse, on paljon opiskeltavaa EXCEListä !!! (vastaanottaja maksaa
lähetys- ja kopiokulut).
Linnuntie-etäisyydet saa laskettua ruutujen välillä katsomatta karttaa, kun muistaa
jo koulussa opetetun suorakulmaisen kolmion hypotenuusan laskun.
.................................................
:idea: jussi

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 21 January 2010 16:00:36

Otin juuri kopion maastokartasta M431 (LAHTI; 2005) . Se näyttää Vesijärvenkin, joka
lienee nyt täysin miehen kantavassa jäässä ja tilanne jatkunee näillä pakkasilla ainakin
maaliskuun loppuun. Jos Lahden seudun harrastelijat saavat kytkettyä rakettiharrastuksen
tässä tilanteessa käyntiin, voi seuraavista tiedoista olla apua.
EXCEL-taulukkoon voi jokainen merkitä vaikka käsin maastokartan heikoilla punaviivoilla
merkityt kilometriruutujen kulut:
vasen reuna eli 48x24 km^2 kartan nollaviiva pystyyn kulkee esim X1-ruudun vasenta
reunaa pitkin numeroituna koodilla (4)04. Tässä sulkunelonen on pienellä. Eli jostain
syystä kartantekijä on laittanut vasemman nollarajan 4 km kartan ulkopuolelle länteen !
(4)05 viiva kulkee X1-ruudun oikeaa reunaa pitkin ja niin edelleen.
X1-ruudun alareunaa pitkin kulkee viiva 6762 eli tämä viiva menee 24 km päässä
kartan yläreunasta. Jostain syystä viiva 6762 on mustalla. X1-ruudun yläreunaa pitkin
kulkee heikolla punaisella viiva (67)63. Tässä luku 67 on jostain syystä pienellä.
Seuraava musta viiva ylöspäin on 6 km päässä ja merkintä on 6768. Ja niin edelleen.
Ilman karttaa tai karttakopiota ei kannata ryhtyä näitä merkintöjä ihmettelemään.
Mutta kyseessä on kait kytkentä johonkin järjestelmään. Näin saadaan yhteys
käyttöönottamaani kirjain/numeroruutujärjestelmään, joka on yksinkertaisempi.
Golf-kenttä on muuten talvella käyttämättömänä ehkä pienten rakettien laukaisupaikka.
Sellainen löytyy tällä kartalla Messilässä, ruudut V18 ja V19.
Heikolla sinisellä menee muuten viiva 61 ast 00min melkein (67)64 viivaa mukaillen.
Vesijärven rantoja kartalta selattaessa näyttää monessa paikassa olevan asumattomia
rantoja, joista ehkä pääsee jäälle. Ongelmana on tietekin auton jättö sopivalle parkki-
paikalle. Ja ruudussa K11 on jo tälläkin palstalla mainittu turvetuotantoalue.
(Housunsuo).
.................................................
:idea: jussi

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 21 January 2010 16:41:17

Ja muistathan, että 24x48 km^2 maastokartasta saa A3-kopiona vain palan. Otin
aamulla M431 (LAHTI) kartasta vain vasemman alareunan, jolloin karttakopioon
tuli vain n 14x20 km^2 osa. (Aakkoset K---X ja numerot 1---20).
Mutta monesti kartalla on tyhjää merkityksetöntä maaseutua, joten kannattaa suunnitella
kopiointi tarkkaan etukäteen. Ja keskittyä oleellisiin alueísiin. Kopiokoneen pienennys-
kyvyillä voi muuttaa tilannetta, mutta yleissääntönä allekirjoittaneella ym, mm lehtileike-
kirjojen teossa on ollut, että pienikin pienennys heikentää luettavuutta ja nopeasti tulee
aivan lukukelvotonta, varsinkin tekstin osalta.
.......................................
:idea: jussi

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 21 January 2010 17:16:40

Ja esitetään tässä vielä alaruutujärstelmä. Joskus halutaan esittää pistemäisen kohteen
sijaintia alueen sijasta. Voidaan ottaa käyttöön ruutujako km-ruudussa, esim mm-tasolla.
1:50000 mittakaaavan kartassa on tietenkin 1mm 50 m luonnossa. Eli pienruudun
kooksi tulee 50x50 m^2.
Jaetaan ruutu 20 osaan pystysuunnassa ja vaakasuunnassa.
Kirjainkoodina voidaan erotukseksi kartan isoista ruuduista käyttää pieniä kirjaimia,
nyt kuitenkin vain väli a---t (pystyyn)ja 1---20 (vaakaan).
Tarkempi kohdekuvaus voisi olla esim X1a20 ruudun X1oikealle ylänurkalle.
Ilmoitelkaapa jos vaikka löytyisi käytöstä poistettu kansakoulu, terveyskeskus, päiväkoti
tms näin rakettiharrastajien käyttöön !
Muuten Vesijärven rantaan menee tie (päättyy) Housunsuon tienoolla kohdassa:
L11g17.
...........................................
:idea: jussi

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 21 January 2010 19:16:36

Ja jos ei ole maastokarttaa käytettävissä, voi seutua (LAHTI) tutkia tietenkin
ehkä huonommalla menestyksellä esim GT 2009 KARTTAKIRJASTA (1:200 000).
Eli neljä kertaa epätarkemmin kuin maastokartasta. Tällöin 1 cm kartalla vastaa 2 km
luonnossa. Esim Housusuon turvetuotantoalue puuttuu tästä kartasta, syy voi olla
pienuus, vanhentuneisuus tms. Tämä kirja on muodollisesti nelisen vuotta nuorempi
kuin ko maastokartta. Pohjois-Suomi on vielä epätarkemmassa mittakaavassa,
1:250 000. Etuna on tietenkin koko Suomen saatavuus yhdessä kirjassa. Yksi aukeama
kirjaa näyttää Lahden seutua Lammilta Kausalaan, sivuilla 44 ja 45. Lehtijako on esitelty
kirjan alussa, Etelä-Suomi ss 4 ja 5.
..........................................
:idea: jussi

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 23 January 2010 15:35:55

Kun M441 (SYSMÄ) maastokarttaan tehdään oikean alalaidan A3-kopioon vastaava
kirjain-numerokoodaus, saadaan esim turvetuotantoalueiden koodaus:
(esittely oli 14.11.2009)
alueet ruuduittain:
-T41ryp
-T43ryp
-U41rye
-I44ryi
-L44 ryi; ryp
lisäksi ruudussa V40 on moottorirata ja ruudussa O30 kaatopaikka
..................................
:idea: jussi

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 26 January 2010 19:01:09

Turvetuotantoalueiden lisäksi voi laukaisupaikkoja havitella ainakin golf-kentiltä
(varsinkin talvisaikaan) sekä kaatopaikoilta (varsinkin käytöstä poistetuilta).
Yllä on jo laitettu jokunen esimerkki. Nyt lienee kuitenkin sellainen talvi, että lähes
jokainen pikkujärvi on kestävässä jäässä ja kun ilmat tulevat lauhkeammiksi, ovat
ne oivallisia laukaisupaikkoja aina huhtikuullekin. PS Juuri oli uutinen lehdessä
Hailuodon jäätien avauksesta henkilöautoille. Kuorma-autot ja bussit menevät vielä
lautalla.
.......................................
:idea: jussi

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 27 January 2010 17:55:15

Kaikki avoimet alueet, joista puut on poistettu, kelpaavat periaatteessa laukaisupaikoiksi.
Kun syötät hakusanan "raviradat" googleen, tulee tiedot Suomen raviradoista. Niitä on
sivujen mukaan 43 kpl.
Erityisesti näin talvisaikaan ovat nk "kesäradat" kait paljolti käyttämättöminä. Seuraavassa
on luettelo kesäradoista:
Hankasalmi, Kokemäki, Kurtakko, Loviisa, Maarianhamina, Riihimäki, Suonenjoki,
Vieremä.
Lisäksi tulevat nk maakuntaradat, jotka ovat ympärivuotisessa käytössä. Kannattaa
sopia käyttö radan pitäjien kanssa !
Esim Lahden radalla Jokimaalla on oma sivunsa: http://www.jokimaanravit.fi
........................................
jussi :idea:

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 30 January 2010 12:00:19

Ja toinen lähde ilmoittaa kesäratojen lukumääräksi 23 kpl. Ilmeisesti jokin erilainen
laskutapa !
...........................................
:idea: jussi

Guest

Re: KÄYTÖSTÄ POISTETUT HIEKKAKUOPAT JA VAST.

Post by Guest » 30 January 2010 12:33:18

Ja google/wikipedia listaa myös moottoriradat;
Suomessa on, varoituksella "epätäydellinen" luettelo, kuusi moottorirataa:
Hämeenlinna, Alastaro, Jurva, Vantaa, Veteli, Pieksämäki.
Wikipediasta löytyy myös luettelo maailman kaikista moottoriradoista maittain.
................................
:idea: jussi

Post Reply