HOTOL-raketti?

Klusterit, monivaiheraketit, skaalamallit ym. kärki-putki-3xsiiveke -designista poikkeavat raketit
Just Me

HOTOL-raketti?

Post by Just Me » 08 July 2004 18:18:12

Onko kukaan koskaan tullut ajatelleeksi HOTOL-pienoismalliraketin rakentamista? Kysymyksessä olisi siis raketti, joka nousee ja laskeutuu vaakasuoraan kuten lentokone.

Raketti rakennettaisiin modifioimalla jotain valmista pienoismallilentokonetta. Kone lennätetään määrättyyn korkeuteen, ja kun tietty pystykulma ja korkeus saavutetaan, sen rakettimoottori olisi laukaistavissa

HOTOL-raketissa turvallisuusnäkökulmat ovat tietysti monin verroin tavallista pienoismallirakettia merkittävämpiä. Mutta ovatko ne oloissamme ylitsepääsemättömiä?

Jos on tietoa tällaisista projekteista meillä päin tai muualla maailmassa, niin antakaa linkkivinkkiä?

Just Me

PS. Toisessa viestiketjussa minulta kysyttiin, miksi kirjoitan anonyymina. Sanottakoon niin, että minulla on siihen määrättyjä syitä.

tt
Site Admin
Nimi: Timo Toivanen

Re: HOTOL-raketti?

Post by tt » 08 July 2004 20:43:28

Just Me wrote:Onko kukaan koskaan tullut ajatelleeksi HOTOL-pienoismalliraketin rakentamista? Kysymyksessä olisi siis raketti, joka nousee ja laskeutuu vaakasuoraan kuten lentokone.

Raketti rakennettaisiin modifioimalla jotain valmista pienoismallilentokonetta. Kone lennätetään määrättyyn korkeuteen, ja kun tietty pystykulma ja korkeus saavutetaan, sen rakettimoottori olisi laukaistavissa
Jos nyt ymmärsin oikein, niin haaveilet lentokoneesta, jossa nousisi "perinteisesti" potkureilla ilmaan ja jossain vaiheessa ottaisi spurtin rakettien avulla.
Kyllähän moisia kontstruktioita on tullut mietittyä, ja varmasti niitä on joku kokeillutkin. Ainakin NAR:in liidokkisäännöistä löytyy oma kohta ilmassa sytytettäviä moottoreita varten.
Ongelmia noissa tietysti on vaikka kuinka paljon, kun koneen pitää toimia laajalla nopeusalueella ja kestää raketin aiheuttama potku. Kevyet slow-fly koneet hajoavat päreiksi jos kyydissä on vähänkään järeämpi raketti kun taas isompi ja tukevampi kone ei edes heilaihda kunnolla...
Mulla on ollut mielessä radio-ohjattava rakettiliidokki, jossa olisi useampi erikseen sytytettävä moottori. Näin koneella voisi ottaa useamman kerran lisää korkeutta kuten oikeilla moottoripurjekoneilla.
Just Me wrote:HOTOL-raketissa turvallisuusnäkökulmat ovat tietysti monin verroin tavallista pienoismallirakettia merkittävämpiä. Mutta ovatko ne oloissamme ylitsepääsemättömiä?
Nykyisiä meikäläisiä turvallisuusmääräyksiä ei oikeastaan voi kunnolla soveltaa tämän tyyppisiin "raketteihin". Pitäisi varmaan tehdä niille jotain.
Eihän tuo konstruktio sinäänsä ole mitenkään älyttömän vaarallinen, kunhan moottorin sytytysmekanismi on idioottivarma ja konetta pystyy varmasti hallitsemaan nopeuspotkun aikana.
Just Me wrote:Jos on tietoa tällaisista projekteista meillä päin tai muualla maailmassa, niin antakaa linkkivinkkiä?
Itse olen törmännyt vain telineestä rakettivoimalla lähteviin liidokkeihin, mutta aivan varmasti joku rapakon takana on moista kokeillut. Minuakin kiinnostaisi tietää aiheesta lisää 8)
Just Me wrote:Just Me
PS. Toisessa viestiketjussa minulta kysyttiin, miksi kirjoitan anonyymina. Sanottakoon niin, että minulla on siihen määrättyjä syitä.

Syynsä kullakin, mutta omalla nimellä tehdyt kirjoitukset on helpompi ottaa vakavasti.
“Scientists dream about doing great things. Engineers do them.”
- James A. Michener

Ossi

Post by Ossi » 04 August 2004 20:45:40

Vaihteleville nopeusalueille optimoitavista (variable geometry) lentokoneista on muutamina malliesimerkkeinä F-14 (taaksepäin käännettävillä siivillään) ja eräät vastaavat venäläiset lentokoneet. Olisiko jonkinlainen taittuvasiipinen, tai joissain rakettiliidokeissakin käytetty ns. "tukialussiivet" -tyylinen ratkaisu mahdollinen toteuttaa kevyempään liidokkiin?

hullu

raketti

Post by hullu » 23 October 2005 11:28:50

tein pvc putkesta raketin mikä toimii paineistetulla bensan höyryllä hyvin lentää[/b]

Masa

Re: raketti

Post by Masa » 23 October 2005 22:03:00

hullu wrote:tein pvc putkesta raketin mikä toimii paineistetulla bensan höyryllä hyvin lentää[/b]
:lol: Heh, mitenkäs se Mauno Koivisto sanoikaan, jos provosoidaan niin ei pidä provosoitua.

Martti

Re: HOTOL-raketti?

Post by Martti » 19 February 2009 01:21:05

Kotisivullani (martti1036.suntuubi.com) olen yrittänyt selittää ja suunnitella ihan oikeaa tekokuun lähettämiseen pystyvää rakettia. Senverran olen laskeskellut, että näyttää ettei se semmoisenaan toimisi. Ensimmäinen vaihe on V-2 (A-4), johon on lisätty apuraketit ja toinen vaihe, joka olisi yhdistetty vety-happi ja hybridi-happi. Kolmantena vaiheena olisi kinteätä ajoainetta käyttävä raketti. Ehkä niistä tulisi kun parannettaisiin rakennelukua, mutta omat resulssini eivät riitä sen suunnitteluun. Kokeilin pienoismallirakettiin perustuvaa mallia ja se nousi 60 metriä korkealle.
Martti Koivusaari :shock:

Post Reply