by Make_L » 02 January 2017 23:28:31
Totta on, ettei moottoreiden osto ole aina helppoa.
Rakettimoottoreita Posti ei kuljeta. MH tai jokin kuriirifirma ehkä. Helpointa olisi hakea itse. Omalla autolla saa kuljettaa suuria määriä käyttämämme tyyppisiä rakettimottoreita aivan laillisesti.
Vaikka eri säännösten takia on hankaluuksiakin, niin iloitaan siitä mitä meillä on: EU-alueella tavaraa voi vapaasti kuljettaa. A...D -moottoreita saa Suomesta ja G-moottoriin asti rahat tiskiin-periaatteella muualta EU-alueelta. Eli A...G -moottoreita on saatavilla, vaikka osin hieman vaivalloisesti.
Myyntilupa Suomessa edellyttää moottorin CE-merkintää ja myyjää, joka ottaa kantaakseen maahantuontiin liittyvän prosessin vaivan ja kulut. Koska moottoreiden myyntimäärät jäisivät pieniksi, samoin tulot, on kannattavuus kyseenalainen. Myyjän ei auta rikkoa pyroteknisten aineiden kauppaa koskevia säännöksiä, jottei juridisia ongelmia tulisi.
H-moottorista alkaen EU-alueen myyjät yleensä vaativat ostajalta joko NAR:n tai Tripolin tasokokeita, Level 1..Level 3, tai alan ammattilpätevyyttä (esim. panostaja). Koska Suomessa tasokokeita ei toistaiseksi voi suorittaa, ollaan suurten kiinteäpolttoaineisten moottoreiden kanssa ongelmissa. Yksi keino olisi hakeutua NAR:n tai Tripolin jäseneksi ja sitä kautta saada EU-alueelle suurten moottoreiden ostoon tarvittava pätevyys. Netistä selviää tarkemmin tämä asia. Kts. myös viewtopic.php?f=2&t=382 EU-alueella rakettiharrastusta koskevat säänökset vaihtelevat maittain.
Käyttämämme rakettimoottorit eivät ole tietääkseni aiheuttaneet henkilövahinkoja Suomessa. Samaa ei todellakaan voi sanoa ilotulitteista. Comet Bomb 3 -vahingothan johtivat 90-luvulla rakettimoottoreiden myynnin täyskieltoon muutamaksi vuodeksi. Nytkin aattona tuli vaaratiedote...
Totta on, ettei moottoreiden osto ole aina helppoa.
Rakettimoottoreita Posti ei kuljeta. MH tai jokin kuriirifirma ehkä. Helpointa olisi hakea itse. Omalla autolla saa kuljettaa suuria määriä käyttämämme tyyppisiä rakettimottoreita aivan laillisesti.
Vaikka eri säännösten takia on hankaluuksiakin, niin iloitaan siitä mitä meillä on: EU-alueella tavaraa voi vapaasti kuljettaa. A...D -moottoreita saa Suomesta ja G-moottoriin asti rahat tiskiin-periaatteella muualta EU-alueelta. Eli A...G -moottoreita on saatavilla, vaikka osin hieman vaivalloisesti.
Myyntilupa Suomessa edellyttää moottorin CE-merkintää ja myyjää, joka ottaa kantaakseen maahantuontiin liittyvän prosessin vaivan ja kulut. Koska moottoreiden myyntimäärät jäisivät pieniksi, samoin tulot, on kannattavuus kyseenalainen. Myyjän ei auta rikkoa pyroteknisten aineiden kauppaa koskevia säännöksiä, jottei juridisia ongelmia tulisi.
H-moottorista alkaen EU-alueen myyjät yleensä vaativat ostajalta joko NAR:n tai Tripolin tasokokeita, Level 1..Level 3, tai alan ammattilpätevyyttä (esim. panostaja). Koska Suomessa tasokokeita ei toistaiseksi voi suorittaa, ollaan suurten kiinteäpolttoaineisten moottoreiden kanssa ongelmissa. Yksi keino olisi hakeutua NAR:n tai Tripolin jäseneksi ja sitä kautta saada EU-alueelle suurten moottoreiden ostoon tarvittava pätevyys. Netistä selviää tarkemmin tämä asia. Kts. myös viewtopic.php?f=2&t=382 EU-alueella rakettiharrastusta koskevat säänökset vaihtelevat maittain.
Käyttämämme rakettimoottorit eivät ole tietääkseni aiheuttaneet henkilövahinkoja Suomessa. Samaa ei todellakaan voi sanoa ilotulitteista. Comet Bomb 3 -vahingothan johtivat 90-luvulla rakettimoottoreiden myynnin täyskieltoon muutamaksi vuodeksi. Nytkin aattona tuli vaaratiedote...