Kokeilin kesällä tekemääni RUD-15 rakettimoottoria. Odotukset olivat suuret, injektorissa oli 6 kpl 0,5 mm aukkoa polttoaineelle. Aikaisempi ennätys oli 3 kpl 0,7 mm aukkoa. Mitä pienemmät aukot niin sitä parempi sekoitus polttokammiossa - niinkö?
Ensimmäinen yritys - kävi vain pari sekuntia ja hiipui. Lisäksi tiiviste petti, tässä moottorissa onkin irrotettava injektori.
Epäilin että moottori käy liian kuumana sillä tiivisteestä tuli polttoainetta höyrystyneenä. Ei pitäisi sillä vuotokohta oli ennen kuin polttoaine menee polttokammioon. Mikä sen höyrysti? Lämpö.
Laitoin erilaisen tiivisteen ja nyt piti paineet. Ajattelin että laitetaan kunnolla polttoainetta ja vähemmän happea jotta moottori olisi viileämpi. Ja niin siinä kävi, moottori toimi toisella kerralla niin kuin pitikin.
Pari testiä vielä sen jälkeen, joka kerralla nostin paineita ja työntövoima kasvoi parhaimmillaan 34 newtoniin (3,5 kg). Viimeinen ajo kestikin 11 sekuntia.
Ei ollut mitään hyötyä suunnitella tehokkaampaa injektoria sillä polttoainerikkaalla seoksella ajaminen vie hyödyn. Tai aina on kiva suunnitella ja tehdä ja testata mutta lopputulos ei ollut kummoinen.
Ehkä minun moottorit toimivat juuri sen takia että isp on huono ja polttoainejäähdytys juuri ja juuri toimii.
Nyt on raketissa kiinni edellinen moottori RUD-14 ja tuntuu että se on paras kaikista sillä se käy viileänä ja työntövoima on juuri tuo 34 newtonia myös. On varaa vielä laittaa lisää happipainetta. Ja polttoainepaine 8,5 bar, siihen voikin laittaa limsapullon polttoainesäiliöksi ja painoa säästyy.
Täällä video:
https://www.youtube.com/watch?v=touGxI4PgnE
Kokeilin kesällä tekemääni RUD-15 rakettimoottoria. Odotukset olivat suuret, injektorissa oli 6 kpl 0,5 mm aukkoa polttoaineelle. Aikaisempi ennätys oli 3 kpl 0,7 mm aukkoa. Mitä pienemmät aukot niin sitä parempi sekoitus polttokammiossa - niinkö?
Ensimmäinen yritys - kävi vain pari sekuntia ja hiipui. Lisäksi tiiviste petti, tässä moottorissa onkin irrotettava injektori.
Epäilin että moottori käy liian kuumana sillä tiivisteestä tuli polttoainetta höyrystyneenä. Ei pitäisi sillä vuotokohta oli ennen kuin polttoaine menee polttokammioon. Mikä sen höyrysti? Lämpö.
Laitoin erilaisen tiivisteen ja nyt piti paineet. Ajattelin että laitetaan kunnolla polttoainetta ja vähemmän happea jotta moottori olisi viileämpi. Ja niin siinä kävi, moottori toimi toisella kerralla niin kuin pitikin.
Pari testiä vielä sen jälkeen, joka kerralla nostin paineita ja työntövoima kasvoi parhaimmillaan 34 newtoniin (3,5 kg). Viimeinen ajo kestikin 11 sekuntia.
Ei ollut mitään hyötyä suunnitella tehokkaampaa injektoria sillä polttoainerikkaalla seoksella ajaminen vie hyödyn. Tai aina on kiva suunnitella ja tehdä ja testata mutta lopputulos ei ollut kummoinen.
Ehkä minun moottorit toimivat juuri sen takia että isp on huono ja polttoainejäähdytys juuri ja juuri toimii.
Nyt on raketissa kiinni edellinen moottori RUD-14 ja tuntuu että se on paras kaikista sillä se käy viileänä ja työntövoima on juuri tuo 34 newtonia myös. On varaa vielä laittaa lisää happipainetta. Ja polttoainepaine 8,5 bar, siihen voikin laittaa limsapullon polttoainesäiliöksi ja painoa säästyy.
Täällä video:
https://www.youtube.com/watch?v=touGxI4PgnE