Supikoira-hybridiraketti

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode is ON
[img] is ON
[flash] is OFF
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Supikoira-hybridiraketti

Re: Supikoira-hybridiraketti

by Sini » 31 October 2008 13:49:26

Rakettiuutisia keskellä päivää!

YLE Radiouutiset 31.10.2008 12.00
http://areena.yle.fi/toista?id=1622872
tai 'suora linkki':
http://www.yle.fi/java/areena/dispatche ... ?bitrate=1

Supikoirajuttu alkaa n. 11 minsan kohdalla

Re: Hybridiraketti

by tommi » 24 July 2008 07:52:35

Supikoira lentää 2008 syyskuun puolessa välissä Rovajärven ampuma-alueella Lapissa. Tällä hetkellä on tiukka säätörypistys meneillään projektin saattamiseksi lopullisesti lentokuntoon.

Hyötykuorman radiovahvistimet menevät vielä uusiksi, kun vanhat eivät kestäneet parin kuukauden kestotestiä labrassa.. :) SFC-1 kortilla on kuitenkin jo kasoittain koodia ja hyötykuorma osaa esim. näyttää kameran kuvan päällä tekstinä mittaustietoa gyroista, kiihtyvyysantureista, lämpötiloista, kellosta, ilmanpaineista, GPS:n datasta ym. Pari siivekettä on vielä tekemättä ja ehkä yhden uuden runkoputken joutuu kelaamaan tässä jossain välissä. Suurin osa hommasta on kuitenkin selkeästi jo valmista. Hyvältä siis näyttää.

by tommi » 10 July 2007 09:53:09

Vostok wrote:Milloinkas tulee tarkempaa tietoa supikoiran lentoajasta ja paikasta?
Sitten kun itsellä on varmuutta asiasta.. Ei vielä. :wink:

by Vostok » 01 July 2007 02:45:45

Milloinkas tulee tarkempaa tietoa supikoiran lentoajasta ja paikasta?

by tommi » 22 May 2007 21:55:01

tt wrote: Jätit ehkä tärkeimmän tiedon mainitsematta, eli kuinka paljon tuo metrin mittainen pätkä painaa?
Putki painoi kelauskoneesta otettuna muistaakseni noin 330 g, eli ihan kohtuullisen köykäistä tavaraa lujuuteensa suhteutettuna. :) -tosin iskulujuus ei ole lähellekään samaa luokkaa kuin teräksellä, mutta aina täytyy jostain tinkiä.

Jos laskin oikein, niin vastaava rautaputki painaisi noin 3,5 kg.

by tt » 13 May 2007 20:38:40

Hienon näköistä putkea!

Jätit ehkä tärkeimmän tiedon mainitsematta, eli kuinka paljon tuo metrin mittainen pätkä painaa?

by tommi » 12 May 2007 00:48:30

Juu. Meillä on sitten hyötykuormakehikon kaikki palikat kasassa. Aramidia, al EN-7075:sta, seostitaania ja haponkestävää terästä. Olipa sitten hippasen verran tuossakin työtä takana. No, nyt on taas yksi askel lähempänä laukaisua! :)
Kuva kehikon osista

Se hiilikuituinen runkoputki on nyt käynyt vähän testejä läpi. Tuloksena on että putken vetomurtolujuus on radiaalisuunnassa noin 630 MPa, eli samaa luokkaa kuin hyvällä S355 rakenneteräksellä (470-630MPa). Taivutustesti kertoi, että noin metrin mittainen putki taipuu noin 38kg kuormalla keskeltä puristaen noin 0,6mm. Siitä lähtee myös hyvin hienostunut ja kirkas sointi kopautettaessa, eli ihan hyvää putkea. 8)
Kuva putkesta
Taivutustestin data

Kärkikartiokin on jo lähes valmis. Ja jos joku nyt haluaa laminoida itselleen 75mm kärkiä, niin muotin saa kyllä lainaan ja vinkkejä kaupan päälle.

JEE!

by tommi » 14 January 2007 15:42:16

Nonih, nyt on sitten kelattua (raketin runkoon tulevaa) kuituputkea tehty parin koekappaleen verran:
http://supikoira.servu.org/?p=galleria& ... ge_page=13

Ensimmäinen kevlar-putki (se keltainen) oli kolmikerroksisena vähän lötkön oloinen, johon osasyynä saattaa olla hitusen epätäydellinen jälkikäteen kostutus epoksilla. Märkänä kelattu nelikerroksinen hiilikuitu on toivottavasti paljon jäykempää kamaa. Tuolle on tarkoitus tehdä jo vähän testejäkin vetokoneella. Maanantaina näkee sitten että saako sen ehjänä irti muotin päältä.. :)

by Masa » 22 May 2006 22:11:27

Ikävä kuulla kaputista, toisaalta tuli mieleen että äijien tietoudella vois olla jenkkien harrastaja- raketti-markkinoiden volyymilla kaupallistakin potentiaalia.Meinaan Vernon Estes aloitti paljon vaatimattomammin 8)

by tommi » 22 May 2006 01:10:03

Noniin, tällä kertaa vähän positiivisempaa uutista. Saatiin tällä viikolla piirilevyjä ja sunnuntaina alettiin kötöstämään niitä kasaan. Oheisessa kuvassa on Supikoiran IMU, eli inertianavigointiyksikkö. Alumiinirungossa on kiinni kolme Silicon Sensingin MEMS-gyroa, ja pienemmällä omaa tuotantoa olevalla piirilevyllä on yhteensä neljä kiihtyvyysanturia ja liitännät gyroille. Kuvassa näkyy myös pieni ja todella ammattimaisen oloinen 9-pinninen microdot liitin (liittimen runko koneistettua alumiinia, beryllium-kupari-liitännät), joka tulee kuution kylkeen kiinni. :D

Image

Harmi että yksi levylle kuuluva palikka puuttui eikä päästy vielä kokeilemaan..

by tommi » 08 May 2006 10:49:36

Tuohon vielä vähän analyysia:
Kaputtiin oli useita syitä, joista tärkeimmät liittyivät siihen että oli kiire päästä kokeilemaan hienoa rakettia heti sen valmistuttua:
*Raketti tuli tonttiin, koska lentokorkeus oli arvioitu paljon suuremmaksi kuin toteutunut -> avauspanos poksahti vasta maassa :oops:
*Moottorin sytyttäminen ei ensin onnistunut 7.2V starttisysteemillä, mistä syystä otettiin käyttöön Supikoiran maa-aseman järeä 24V poweri. Sitten startti onnistui, mutta samassa powerissa kiinniollut maa-aseman radiovastaanotin sammui kun 24V lähtö meni sytyttimen palaessa oikosulkuun (powerin suojapiiri alkoi katkoa virtaa) -> ei dataa :?
*SFC-1:een ei ehditty koodaamaan datan talletusta muistiin -> ei edelleenkään dataa :cry:

Säleitä ja katkenneita piirikortteja siis tuli, eli ¤¤¤ -luokan tappiot, eikä edes mittausdataa saatu vastineeksi. Tästä täytyy oppia.. Ainakin se on nyt varmaa että myöhään illalla ei lähdetä testaamaan enää mitään hienompia aikaansaannoksia. Väsyneenä arvostelukyky ei ole parhaimmillaan.

-tästä tulee raportti supikoiran sivuille-

by Guest » 08 May 2006 10:39:20

Eilen illalla suoritettiin Supikoira-projektin testiraketin Minisupi-2:n testi, jossa tuli tappioita:
http://kapsi.fi/~oh6gmt/gallery/index.c ... pi2_damage

Raketin hyötykuormana oli ilmanpaineanturi, GPS, lämpötilanmittaus, SFC-1 lentotietokonekortti ja SATEL-radiomodeemi. Runkona oli Estesin "Big Daddy" -raketista modattu (pidennetty) raketti.

by tommi » 09 March 2006 23:25:10

Juu, minun puolesta.. -jos kerholle alkaisi ilmestymään uusia ja mielenkiintoisia lehtiä, niin monet muutkin voisivat alkaa innostumaan virittelemään kaikenlaisia "hifistelyprojekteja".

Ja kyllä se SATS:n arkisto on aivan uskomattoman hieno, etenkin projekti alfan tyylikkäät kuultopaperipiirustukset! :) Mun mielestä SATS:n kerhotila pitäis herättää vielä paremmin "henkiin" kuin mitä se nykyään on: uutta laatutyökalua (siis ei kaikkea biltemasta) vanhojen tilalle: sorviin uudet terät, porasarja, hihna pylväsporaan, kierretapit, reikämeistit, nokkapihdit, sivuleikkurit, ruuvimeisselit, hylsysarja, juotosasema, lasikuitukangasta, epoksia, piirilevyä, vaneria, alumiinilevyä, kovalevyä, ruuveja...

En usko että maksaisi niin paljon ettei kerho tuohon pystyisi jos tahtoa riittää. Melkein voisin itse lahjoittaa pari kymppiä kolehtiin jos ei muuten asia etene... Kiinnostaisko jotakuta alkaa puuhamieheksi pk-seudulla?
:)

-juu, ohjauksesta.. Kiinnostusta on mutta ei vielä ole mietitty juuri toteutusta, on niin paljon hommaa jo tässä "yksinkertaisessakin" raketissa. Englantilaiset (olikohan se se MARS-ryhmittymä) ja amerikkalaiset harrastajat ovat kuitenkin tehneet omia gyrorakettejaan osittain aika yksinkertaisellakin rakenteella. Kylmä kaasu voisi olla aika kiva ohjaustapa.

by Masa » 28 February 2006 22:44:25

Mitäpä jos lisätään SATS:in jäsenmaksuun vaikka euro tai pari, eiköhän sillä saatais tilattua joku mielenkiintoinen lehti "päämajaan".Muuten kyllä täytyy todeta, että SATS:illa on varmaan yliopistolaitostakin kattavampi arkisto avaruuden tutkimuksen saralla, muistan viime kevään raketti-kurssilta Bernt Hoffrenin tarinat ja olen jälkeenpäin ajatellut että SATS ansaitsisi myös oman historiikkinsa.Hienoa että tuo teidän projektinne saa yhä enemmän huomiota, tuosta jutusta jäi mieleen tuo aktiivi-ohjaus(inertia?), muistan jonkun raketti-harrastajan sitä joskus kehitelleen mutta mittakaavan pienuudesta johtuen siinä olleen vaikeuksia, kiinnostaisi kuulla tuosta lisää.

by tommi » 27 February 2006 21:40:07

Masa wrote:Joo, tuo Rebel Rocketry on, kuten mainitsit, kiva kauppa, itse tilasin sieltä Rockets of the world kirjan sekä Extreme Rocketry-lehden vuosikerran.Jälkimmäisessä on mielenkiintoisia juttuja harrastajien projekteista, olis se kiva cruisailla Black Rockin tasangolle ja antaa "amissionin" puhua :D .
Noita vois olla tosiaan joskus kiva tilailla, meinaan tuollaisia rakettilehtiä. [Oliskohan SATS:lla mahiksia muuten saada jotain alan lehteä kirjastoonsa?!] Ruotsissa Roffella olen päässyt niitä joskus lehteilemään, muttei ole raaskinnut ostaa kun ovat niin penteleen kalliita.

Ainiin.. Meidän raketti esiintyykin ESA:n sivuilla! 8)
http://www.esa.int/esaCP/Finland.html

Top