Ilotulitus raketeista perustietoa

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode is ON
[img] is ON
[flash] is OFF
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Ilotulitus raketeista perustietoa

by Ossi » 20 April 2005 00:59:35

1) Ajoaineruudit eivät ole yleensä soveliaita rakettipolttoaineita suuren palonopeutensa vuoksi.

2) Polttoaine tulisi olla kiinteänä kappaleena, ei erillisinä rakeina. Rakeiden palava pinta-ala on monessa tapauksessa liian suuri.

3) Älä kokeile isompaa rakettia mainitsemillasi materiaaleilla ja menetelmillä. Etsi alan kirjallisuutta esim. kirjastoista ja jatka kokeita vankemmalta teoriapohjalta, ihan yleisen turvallisuudenkin kannalta. Pienikin kotikeittiön raketti voi (kokoonpanovaiheessakin) räjähtäessään tehdä ikävää jälkeä.

by vieras » 19 April 2005 15:33:00

No! Miten tuo rakettipolttoaine tulisi puristaa tuonne?

Minä olen kerran kokeillut hyvin pientä rakettia ja se kyllä lensi. Mutta mistä johtui se että raketti lensi vain räjähdyksen vaikutuksesta. Oliko syynä ruudin liian voimakas puristaminen vai vaikuttiko siihen se, että siinä ei ollut oikeaa raketti polttoainetta, vaan savutontaruutia?

Epäilin siitä tuon, koska suuttimen suu liekkiä ei näkynyt ja kuului pieni pamahdus ja raketti lensi, aika korkealle. Tämä vissiin johtui ruudista, eikö totta? :lol:

by tommi » 18 April 2005 10:15:59

Esimerkiksi taittelulta

by ööööö!? » 17 April 2005 21:41:45

Siis minkälaiselta väärältä käsittelyltä tuo punainen tuuppi suojaa!? :roll:

by Ossi » 16 April 2005 10:37:03

Voisitko täsmentää kysymystäsi tiivisteaineista? Ilotulitteissa moottorin sulkemiseen käytetään yleensä bolus-savea, ainakin Taitokirjan (v. 1950) mukaan. Riippuen keskimääräisen kiinalaisen ilotulitetehtaan modernisoinnista siellä on todennäköisesti edelleen samaa tavaraa käytössä.

Kiinteä rakettipolttoaine puristetaan tasaisesti sen palamisen hallitsemiseksi. Kappale polttoainetta palaa aina pinnasta sisäänpäin, joten pinta-ala määrää palamisnopeuden. Jos polttoaine on pieninä rakeina moottorin sisällä, on sen palonopeus ja täten moottorin sisällä syntyvä paine yleensä liian suuri. Tasaisesti puristettu polttoainepatruuna palaa tasaisesti sytytyspäästä patruunan loppua tai sen reunaa kohti riippuen patruunan geometriasta.

Raketti saadaan lentämään vakauttamalla se siivekkeillä. Raketin voi myös vakauttaa aktiivisin keinoin (ohjausjärjestelmä) mutta yleisin keino pienoismalliraketeissa on siivekkeiden oikea mitoitus. Raketin painopisteen tulee olla sen painekeskiön etupuolella jotta se kääntyisi eteenpäin vapaassa lennossa. Painekeskiön määrittämiseen löytyy yksinkertaisia ja tarkempia keinoja vaikkapa netistä. Markettimittakaavan ilotulitteissa siivekkeet korvataan yleensä tikulla.

"Punaisen tuupin" tehtävä on suojata tulilankaa väärältä käsittelyltä.

Ilotulitus raketeista perustietoa

by vieras » 14 April 2005 17:43:52

No haluaisin,että joku viisas neuvoisi minua ymmärämään ilotulitusraketteja. Eli jos jostain voisi löytyä jokin sivu, jossa kerrottaisiin sen toiminta periaate hyvin selvästi. Kieli voi olla englanti tai suomi!

Mutta aluksi kysyisin.

- Minkälaisia tiivisteaineita niissä käytetään?
- Mitä tarkoittaa rakettipolttoaineen puristus ja mitä se vaikuttaa?
- Miten raketti saadaan lentämään hyvin?
- Mikä tarkoitus on tuolla punaisella tuupilla noissa ilotulitus rakettien taka osassa.
- Mikä on syvyys rajoitin? 8)

En halua alkaa vielä tehdä sellaisia, joten jätetään ne ammattilaisten hommiksi, mutta yleiset toiminta periaatteet pitäisi saada hyvin selville (tarkasti )? :wink: [/b]

Top