Ilokaasu on hyvä ajatus, jos haluaa lentokelpoisen moottorin. Se toimitetaan nesteenä (oikeastaan eräänlainen hyperkriittinen liuos). Höyrynpainekäyrä on jyrkänlainen eli lämpötila vaikuttaa paljon paineeseen. Jutun juju on siinä, että vaikka ilokaasu sisältääkin typpeä, siinä on silti riittävästi happea moottorin toimintaan: Laske hapen paino kaasusäiliössä ja sitten taas ilokaasussa; nesteessä jonka ominaispaino on yli 1.
Tämä vertaantuu hieman siihen, miksi suuret nestemoottorit useimmiten toteutetaan nesteillä (LOX ja poltettava aine) eikä kaasuhapella.
Itsepaineistava hapetin säästää laitteiston yksinkertaisuudessa. Vain poltettava neste, kuten alkoholi, tarvitsee enää paineistaa.
Polttokammion paine on yleisesti se, mistä moottorin suunnittelu aloitetaan. Suurempi paine on tietysti parempi jos halutaan kunnolla työntövoimaa. Huoneenlämmössä N2O:n paine on noin 50 bar, joten laitteiston täytyy olla sen mukaisesti mitoitettu, varosyistä.
Kannattaa tutustua kaupalliseen laitteistoon ensin. Ne ovat pitkälle mietittyjä ja toimivia:
http://www.hypertekhybrids.com/mainpage.html
Haisunäädissä käytettiin Hypertekin moottoreita. Koot ovat I-M. Niihin saa erikokoisia alumiinisia painesäiliöitä, alkaen 300 cm3. Ne ovat ilmeisestikin parempia kuin kupariputkesta tehdyt, muutenhan Hypertek'kin valmistaisi ne kuparista... Säiliöissä on kierrekiinnitys.
Mitään regulaattoreita ei Hypertekin systeemiin kuulu. Hypertekin moottoreihin on saatavissa eri kokoisia injektoreja, viittaan valmistajan sivustoille. Injektorit on mitoitettu Hypertekin moottoreille, jotka polttavat tiettyä muoviseosta. Injektori on yksinkertainen, lukitusruuvin näköinen, jossa on reikä keskellä. reikien koot tuumina .076, .098, .125, ja.172. Mikä injektorin oikea koko olisi esim. alkoholia poltettaessa, ei ole suoraan tiedossani.
Hypertekin lähetyslaite on sikäli konstikkaampi, että moottori käynnistetään hapella. Tämäkin valkenee valmistajan runsaasta materiaalista.
Muitakin valmistajia on. Minikokoisia on tehty ilokaasuampullien (á 8 g) ympärille. Suuremmat riittävät tunnetusti lähiavaruuden lentoihin.
Ilokaasu on hyvä ajatus, jos haluaa lentokelpoisen moottorin. Se toimitetaan nesteenä (oikeastaan eräänlainen hyperkriittinen liuos). Höyrynpainekäyrä on jyrkänlainen eli lämpötila vaikuttaa paljon paineeseen. Jutun juju on siinä, että vaikka ilokaasu sisältääkin typpeä, siinä on silti riittävästi happea moottorin toimintaan: Laske hapen paino kaasusäiliössä ja sitten taas ilokaasussa; nesteessä jonka ominaispaino on yli 1.
Tämä vertaantuu hieman siihen, miksi suuret nestemoottorit useimmiten toteutetaan nesteillä (LOX ja poltettava aine) eikä kaasuhapella.
Itsepaineistava hapetin säästää laitteiston yksinkertaisuudessa. Vain poltettava neste, kuten alkoholi, tarvitsee enää paineistaa.
Polttokammion paine on yleisesti se, mistä moottorin suunnittelu aloitetaan. Suurempi paine on tietysti parempi jos halutaan kunnolla työntövoimaa. Huoneenlämmössä N2O:n paine on noin 50 bar, joten laitteiston täytyy olla sen mukaisesti mitoitettu, varosyistä.
Kannattaa tutustua kaupalliseen laitteistoon ensin. Ne ovat pitkälle mietittyjä ja toimivia: http://www.hypertekhybrids.com/mainpage.html
Haisunäädissä käytettiin Hypertekin moottoreita. Koot ovat I-M. Niihin saa erikokoisia alumiinisia painesäiliöitä, alkaen 300 cm3. Ne ovat ilmeisestikin parempia kuin kupariputkesta tehdyt, muutenhan Hypertek'kin valmistaisi ne kuparista... Säiliöissä on kierrekiinnitys.
Mitään regulaattoreita ei Hypertekin systeemiin kuulu. Hypertekin moottoreihin on saatavissa eri kokoisia injektoreja, viittaan valmistajan sivustoille. Injektorit on mitoitettu Hypertekin moottoreille, jotka polttavat tiettyä muoviseosta. Injektori on yksinkertainen, lukitusruuvin näköinen, jossa on reikä keskellä. reikien koot tuumina .076, .098, .125, ja.172. Mikä injektorin oikea koko olisi esim. alkoholia poltettaessa, ei ole suoraan tiedossani.
Hypertekin lähetyslaite on sikäli konstikkaampi, että moottori käynnistetään hapella. Tämäkin valkenee valmistajan runsaasta materiaalista.
Muitakin valmistajia on. Minikokoisia on tehty ilokaasuampullien (á 8 g) ympärille. Suuremmat riittävät tunnetusti lähiavaruuden lentoihin.