Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode is ON
[img] is ON
[flash] is OFF
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

Re: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by Make_L » 15 November 2019 11:13:08

Ruotsissa alkaa olla valmis paletti Tripoliin liittymistä varten?
Vaikka raketit eivät kaiketi olekaan tulevan lain tarkoittamia ilma-aluksia, voi kohtuudella odottaa jonkinlaista harmonisointia pohjoismaisen lainsäädännön tasolla - lainsäädännön valmistelussa kun on perinteisesti oltu yhteistyössä Ruotsin kanssa. Myös siksi tämä on kiinnostavaa:
Seuraa vapaa käännös SMRK:n sivustolta, käännösvirheet ovat minun :)
Svenska Modellraketklubben – SMRK- perustettiin 2018 aiheesta kiinnostuneen amatööriryhmän toimesta, rakettien rakentelua ja laukaisuja varten; pienistä pahviputkiraketeista aina suuriin, lasikuidusta tehtyihin, usean kilometrin korkeuteen lentäviin (ns. high power rockets).
Harrastuksen pitäminen lakisäännösten määrittämissä rajoissa on tullut vaikeaksi viime vuosina, johtuen yhä rajoittavammista säädöksistä. SMRK toimii aktiivisesti lobaten yksinkertaisempien säädöksien saamiseksi. Kerho on ollut yhteydessä myös Pohjois-Tukholman paloviranomaisiin saadakseen halvemman luvan rakettimoottoreiden säilyttämiseen (yli 100 g ajoaine-erän säilyttämiseen vaaditaan mainittu lupa)
Puheenjohtaja on Rolf Örell, prefekti (Tripoli Rocketry Association). Hän voi sertifioida tasot 1-3, joita vaaditaan suurien rakettien laukaisuun. Kerho hakee laukaisupaikkaa Suur-Tukholman seudulta.
P.S. SMRK:n sivuilla on paljon tekstiä, myös säädöksistä. Seuran mukaan mitään lupaa ei tarvita alle 500 g painavien rakettien laukaisuun, mikäli niiden ajoaine kuuluu kategoriaan P1. Rajan ylittäviin raketteihin tarvitaan lupa, jonka Kuljetushallitus = Transportstyrelsen (TS) antaa. Seura järjestää lisäksi ”D-koulutusta” (' D-utbildning'), joka oikeuttaa käyttämään kategorioiden P1 ja P2 ajoaineita, sähkösytyttimiä yms = mitä ilmeisimmin Ruotsissakin on jo runsaasti rajoitteita. Lukekaa tarkennus itse, seuran sivustolla ja linkkien takana olevia tekstejä. Sivusto on suojattu, mutta sinne pääsi osoitteesta smrk.space kunhan odotti ’nettihyökkäysfiltterin’ 5 sek vaatimaa aikaa.

Re: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by tt » 17 April 2019 17:05:00

Trafia (tai siis TrafiCom:ia) ei kiinnosta moottoreiden luokitukset, tehot tai ce-leimat, vaan se on Tukesin tonttia. Traficomia kiinnostaa lentokorkeus, laitteen massa sekä mahdollisesti törmäysenergia.
Meidän tai Tripolin pahveilla ei ole tällä hetkellä mitään arvoa viranomaisen silmissä, mutta tilanne voi muuttua piakkoin. Yhteiseurooppalaiset EASA-määräykset alkavat olla vähitellen paketissa ja astunevat miehittämättömän ilmailun osalta voimaan muutaman vuoden kuluessa. Siellä on mm. oletuksena 150m tai alle maksimilentokorkeus kaikkialla sekä muita meidän kannalta ikäviä pykäliä. Mutta siellä on myös annettu paikalliselle viranomaiselle mahdollisuus myöntää poikkeuksia "vakiintuneille toimijoille" eli puhutaan ns. isoisän oikeuksista. Ja kun meillä on valmis ja hyväksi todettu koulutus- ja sertifiointijärjestelmä omine turvallisuussääntöinen, Traficomin on paljon helpompi lyödä leima ja todeta "tämä on hyvä, jatkakaa samaan malliin" kuin alkaa sorvaamaan poikkeussääntöjä tyhjästä. Ilmassa on vielä monta kysymysmerkkiä, mutta älkää hukatko rakettikorttejanne, ne voivat osoittautua arvokkaiksi :)

Re: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by Make_L » 14 April 2019 11:49:35

Rohkaisumielessä kannattaa lukea sivustoa http://www.tripoli.org/Level1 Varsin helpolta tuo vaikuttaa etenkin kun myös rakennussarjasta koottu raketti hyväksytään (kuten myös scratch-building).
Kuten huomataan, mitään kursseja ei mainita eikä edes kirjallista tutkintoa (sellainen tulee L2 -tasolla kylläkin).
H- tai I-moottori tarvitaan, muttaa elektroniikkaakaan ei vaadita raketin varusteeksi. Mahdollisimman yksinkertainen raketti on tässä suorituksessa järkevin ratkaisu. Erilaisia lisävarusteita voi lisätä suorituksen tultua hyväksytyksi.
Myöskään mitään vaatimuksia minimikorkeuden tai painon suhteen en löydä tuolta sivustolta. Raketti kannattaakin rakentaa sellaiseksi, ettei se lennä tarpeettoman korkealle; se on helpommin löydettävissä tällöin.
Tasoluokituksen saaminen edellyttää Tripolin jäsenyyttä ja jäsenmaksuvelvoitteesta laistaminen johtaa myös tasoluokituksen menetykseen.
Mitään viranomaisfunktiota Tripolilla ei ole, mutta osallistuminen lennätyksiin ulkomailla on helpompaa, jos omaa L1/2/3 -luokituksen.
Mikä sitten olisi Trafin näkemys suurempiin moottoreihin? Historiallinen syy kurssi-, jäsenyys- ja A-B-C-D -moottoreiden ostolupaan on väistynyt CE-merkittyjen moottoreiden myötä. Tätä merkintää ei likikään kaikilla rakettimoottoreilla ole; tältä osin Tripolin luokitus ei EU:n alueella auta niiden ostossa, jos myyjät eivät voisi tai haluaisi myydä muita kuin CE-merkittyjä.
Onko joku löytänyt Trafin sivustoilta suoraa määräystä rakettimoottoreiden maksimikoosta? Paino ja lentokorkeus ovat oma asetelmansa tietysti, mutta en tässä hae niitä, vaan nimenomaista kannanottoa rakettimoottoreiden maksimikoosta.

Re: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by tt » 22 January 2019 14:13:09

Hienoa kuulla! Tosiaan kerro sitten miten meni.
Varmaan itse tiesitkin, mutta muillekin tiedoksi että tripolin L1-L2-L3 pätevyyksillä ei ole ainakaan suomessa ole mitään virallista statusta. Mottoreiden puolesta niitä saa ostaa ja käyttää kunhan ne on CE-hyväksyttä ja siitä eteenpäin tarvitaan panostajan pätevyyksiä.

"Maanomistajan lupa" on tosiaan vähän häilyvä käsite jääalueilta lennätettäessä, mutta ilmailumääräykset ja erityisesti OPS M1-32 "Lennokkimääräys" vaikuttavat suoraan lennätykseen. Nykyisen version mukaan alle 1kg painavat raketit ovat "vapaasti lentäviä lennokkeja" eikä niille ole kokeusrajaa kunhan pysytään etäällä lentokentistä. Tämän määräyksen rajoituksiin on mahdollista hakea poikkeuksia varsinaisen vaara-alueen perustamista kevyemmällä prosessilla, joten sitä reittiä kannattaa tutkia tarkemmin.

Tosi hienoa jos Roffe on palaamassa kuvioihin. Muutenkin ruotsin tilanne kiinnostaa.

Re: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by Make_L » 21 January 2019 13:18:27

Hieno uutinen! Raportoi sitten meillekin, miten asia eteni. Tukholmaan pääsee halvalla ja nopeasti ja muutkin saattaisivat innostua.
EU-alueella on suurtenkin rakettien lennätystapahtumia, joihin osallistumista ehkä auttaisi L1-L2-L3-pätevyys. Suurten moottoreiden myyjät saattavat myydä tuotteitaan vain lennätystä varten ja vältyttäisiin selittelyltä Suomen olosuhteisiin vetoamalla jne jne.
Suomessakaan ei harrastuksemme kannalta olisi pahaksi olla suuren kansainvälisen yhteisön jäsen. Viranomaiset ovat totta kai huolissaan turvallisuudesta korkealle lentävien rakettien suhteen. NAR tai Tripoli olisi mainio 'selkänoja' näissäkin asioissa, toki myös se fakta ettei henkilövahinkoja ole Suomessa tullut tämän harrastuksen takia.
Olosuhteet ovat muuttuneet viime vuosina. Rakettimoottorit ovat nyt järkiään tuontitavaraa, mutta CE-merkittyjä saa helposti aina G-kokoon saakka.
Lennätyspaikan osalta riittää maanomistajan lupa, mutta paikan sijainnin ja koon osalta tulee lisävaatimuksia. Tärkein rajoite tulee ilmailuviranomaisten suunnalta. Haisunäädät lensivät Puolustusvoimien ampuma-alueella ja heidän organisaationsa hoiti vaara-aluekuviot (olemassa oleva vaara-alue aktivoitiin per puh). Näin siis seitsemän vuotta sitten. Puolustusvoimien toimintaan on tullut muutoksia, jo 2012 oli hyvin vaikeaa löytää vapaata aikaa ja lultavimmin tilanne ei ole ainakaan helppottunut. Siksi etsisin ensisijaisesti jotain sopivaa siviilikohdetta.
En tiedä, missä ruotsalainen kerho lennättää L1-leveliin vaadittavia rakettejaan. Hyvin monta vuotta sitten oli tekeillä lennätysreissu Taalainmaalle, jollekin entiselle sotilaslentokentälle, mutta projekti kaatui ainakin minun osaltani silloin.
-Hieman aiheen sivusta, aiemman päivityksenä: Roffe's Modellflyg & Raketer saataa palailla kuvioihin. Vuosia sitten Roffe vihjaili jotain kellarimyymälän perustamisen suuntaan, mutta nyt löytyy (rakennusvaiheessa oleva) sivusto www. rmf.se . "Det går bra att maila förfrågningar eller beställningar till roffe@rmf.se alternativt per telefon på 08-33 30 44". Eniro antaa osoitteen Torsgränd 15 11361 Stockholm - en ole käynyt katsomassa.

Re: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by Petri H » 19 January 2019 23:07:34

Löysin tämän ketjun hieman jälkijättöisesti. Olen ollut Ruotsin Tripoli prefektuuriin yhteydessä tämän vuoden puolella. Tarkoituksena on saada suoritettua L1 sertifiointi 2019 kevään aikana. Mitä se sitten tarkoittaa täällä Suomessa jää nähtäväksi. L1 antaa oikeuden ostaa ja käyttää kertakäyttöisiä tai RMS moottoreita luokkaan I saakka. Kulmakorpeen tuo on liian järeä moottori, mutta saako esim. jääalueilla (riittävän suurella) käyttää vapaasti vesialueen omistajan luvalla on mulle vähän epäselvää.

Re: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by tt » 02 March 2015 11:31:22

Tripolin kanssa lähentyminen olisi varmaan oikea suunta. Sitten kun tulee aika ottaa yhteys viranomaisiin tositarkoituksella, on varmasti hyvä kun voi esittää maailmalla toimiviksi havaitut säännökset ja menetelmät joiden mukaan toimitaan.
Ruotsissa Roffe on käsittääkseni Tripolin prefekti, eli voi ottaa vastaan tasotutkintoja, mutta en tiedä onko hän enää kuinka aktiivisesti mukana toiminnassa.

Re: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by MikaJ » 01 March 2015 14:29:27

Kansainväliseen yhteisöön kuuluminen on tietysti hyvä asia kun asioidaan sen yhteisön kanssa - ja siihenhän valmistajat ja myyjätkin tavallaan kuuluvat. Viranomaisten suuntaan sen merkitys puolestaan lienee aika olematon. Esim. Amerikan NRA (siis ei NAR) on yhteisö, jolla on lobbauksen lisäksi merkittävä määrä turvallisuuteen liittyvää ja sikäläisten viranomaisten arvostamaakin toimintaa, mutta täällä se olisi taatusti punainen vaate. Ei sillä että esim. Tripolilla olisi mitään negatiivista imagoa, päinvastoin. Tarkoitan vaan sitä, että yhteisöjäsenyys on VAIN yhteisöjäsenyys. Mutta jos niillä moottoreilla alkaa olla CE-merkintöjä enenevässä määrin ja ne mahtuvat kansalliseen lainsäädäntöön muuten (pyroteknisen aineksen määrä, luokitus jne), tietenkin olisi järkevää hankkiutua porukkaan jolle niitä suostutaan myymään.

Mika

Re: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by Make_L » 01 March 2015 13:01:22

Ajan ja rahan investoinnin tuotosta en pysty takaamaan. Suunta on mielestäni oikea.
Jäsenyys (Tripoli/NAR/UKRA) helpottaisi itse ostotapahtumaa. Hollantilaisfirma lisää nimeltä mainittuihin vielä "...or a rocket organization with their own safety protocols".
Meillä jo noudatetaan suoraan edellisiltä kopioitua turvaprotokollaa. Mitenkähän sen saisi 'virallisesti' esitettyä niin, että omaan käyttöön ostaessa voisi vedota siihen. Olisiko tässä peräti vastine Tripolin jne. jäsenyydelle?
Esim. Hollannissa suuret moottorit luovutetaan heidän omissa lennätyksissään tai toimitetaan erikoiskuljetuksena. Silloin Suomessa kai tarvitaan tuontilupaa = kaupallista toimijaa.
Muita toimijoita EU-alueella on, mutta mikä sitten on kunkin myyntikäytäntö. Estesin (toist. vain A...D) moottoreilla ja Cesaronin moottoreilla on CE-merkintä. Jos myyntilistalta EU-alueella löytyy jotain, on sillä oltava myös CE-merkintä. Maahantuonnin onnistuttua ei voine olla estettä moottorin käytölle sinänsä.
TUKESin päätös rakettimoottoreista tarkoitti nimettyjä moottoreita, joilla *ei* ollut CE-merkintää. Tämä päätös ei sisällä sellaista määräystä, että CE-merkityt moottorit olisivat kiellettyjä.
Ikuisuusongelma; pienoismalliraketttien moottoreita ei säädöksissä määritetä eikä käsitellä erikseen. Sovelletaan lähinnä ilotulitteita koskevaa osuutta. Säädöksiin ei minkäänlainen jäsenyys vaikuta.

(Tripolin jne) jäsenyys auttaisi omaan käyttöön ostaessa. Suomessa viranomaisiin päin suureen kansainväliseen yhteisöön kuuluminen lisäisi uskottavuutta.
Panen toivoa EU-direktiiveille jatkossa; rakettiharrastus on yksi reitti avaruustekniikkaan päin. Sitä varmaan halutaan edistää.
Kun vertaa Ruotsiin ja Hollantiin, olemme jääneet rakettitekniikan osalta hännille ja siihen pitäisi saada muutos. Lobbaus on kallista, lisää aikaa ja rahaa...

Re: Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by MikaJ » 01 March 2015 01:25:30

Make_L wrote: Löytyisikö voimakaksikosta Joku Muu ja Joku Toinen kiinnostuneita? Edellyttäisi ulkomailla matkailua ja kunkin tason vaatimusten mukaisen raketin rakentamista.
Hybridimoottorikin kelpaa Tripolille voimanlähteeksi tasolennätyksissä.
Kiinnostusta löytyy kyllä, toinen juttu on sitten se, miten rahkeet riittävät (aika, raha) ja kolmas se, mitä tuolla käytännössä voi saavuttaa. Se on yksi este, miten myyjät suhtautuvat asiakkaisiin, mutta toinen sitten on se, että jos jotain sertifiointijärjestelmää ruvetaan rakentamaan, pitäisi olla suht selvät sävelet niitten oikeitten viranomaisten kanssa toiminnan edellytyksistä. Eli että niitä moottoreita sitten voisi oikeasti käyttääkin täällä Suomessa, jos niitä tänne saadaan. Ja ihan sillä lailla virallisella tavalla, josta voi sitten vaikka kirjoittaa Ilmailu-lehdessä taikka Hesarissa.

Mika

Tripoli ja/tai NAR myös Suomeen!

by Make_L » 26 February 2015 13:38:21

Toisen 'langan' kohdalla tuli esiin tämä aihe. Kopioin osan omasta tekstistäni hieman muokattuna, jutun juureksi.
Taas kerran (= suurten moottoreiden osto) tulee tuo vaatimus (Level 1, -2, -3).
NAR tai Tripoli eivät ole viranomaisia. Silti myyjät edellyttävät tällaista. Onko kyse ns. myyjän vastuusta tai jostain vastaavasta kuviosta, kuin meillä rakettikortin osalta, en tiedä.

Uudelleen otan esiin ajatuksen Tripoliin /NAR:iin liittymisestä ja kansallisesta organisaatiosta, joka sitten myöntäisi noita Level-pätevyyksiä. Silloin päästäisiin askel eteenpäin tässäkin asiassa.

Roffe's myymälää ei enää ole Tukholmassa. Joku sanoi, että Roffe oli Tripolin(?) prefekti Ruotsissa. En tullut kysyneeksi häneltä. Ruotsalaisten vähäisen rakettiharrastuksen takia tämäkin kanava on kai tukossa? Jos näin on, niin valitettavaa, koska Ruotsiin olisi ollut helppo mennä suorittamaan tasolennätyksiä.

Löytyisikö voimakaksikosta Joku Muu ja Joku Toinen kiinnostuneita? Edellyttäisi ulkomailla matkailua ja kunkin tason vaatimusten mukaisen raketin rakentamista.
Hybridimoottorikin kelpaa Tripolille voimanlähteeksi tasolennätyksissä.

Top