by Make_L » 13 October 2008 18:49:04
Kyllä tietysti näinkin. Meidän seuramme (=SATS) käytäntö on ollut seurata usalaisten järjestöjen laatimia turvaohjeita ja alla suora sitaatti NAR:n (National Association of Rocketry) ohjeistuksesta. Idea on välttää vahingossa tapahtuva laukaisu niin, että laukaisulaitteessa on kaksi sarjaan kytkettyä, palautuvaa kytkintä:
"3. Ignition System. I will launch my rockets with an electrical launch system and electrical motor igniters. My launch system will have a safety interlock in series with the launch switch, and will use a launch switch that returns to the "off" position when released".
-Monet rakentavat laitteensa niin, että ensimmäisestä kytkimestä menee (pakostakin suht. suuriohmisen) sarjavastuksen ja LEDin kautta virta sytyttimelle, jolloin voi samalla nähdä, että virtapiiri on varmasti kunnossa. Tällöin testivirta on niin pieni, ettei se aiheuta sytytystä, mikä tapahtuu vasta toisen kytkimen kautta suoraan tulevalla akku- tai paristojännitteellä.
Vaikka kieltämättä on yhtä turvallista jos käyttää 4,5 V:n paristoa, kahta kättä myös sen avulla tapahtuva laukaisu vaatii !
Hybridiraketin sytyttimenä sitävastoin varmatoiminen pyrotekninen sytytin olisi kovin hyvä; perinteen voimasta olemme käyttäneet n. 7KV:n valokaarta (mikä vaatii oman laitteensa tietysti) yhdessä samanaikaisen happitäytön kanssa. Kaupallinen täyttöputki, koaksiaaliputki, on sekin rakennettu tällaista ajatellen. Jossain netissä näin käytettävän hehkutussytytintä. Tältä osin kiitos hyvästä, kokeilun arvoisesta ideasta. Testaan sitä kertaalleen ammutulla polttoainepatruunalla heti kun voin!
Kyllä tietysti näinkin. Meidän seuramme (=SATS) käytäntö on ollut seurata usalaisten järjestöjen laatimia turvaohjeita ja alla suora sitaatti NAR:n (National Association of Rocketry) ohjeistuksesta. Idea on välttää vahingossa tapahtuva laukaisu niin, että laukaisulaitteessa on kaksi sarjaan kytkettyä, palautuvaa kytkintä:
"3. Ignition System. I will launch my rockets with an electrical launch system and electrical motor igniters. My launch system will have a safety interlock in series with the launch switch, and will use a launch switch that returns to the "off" position when released".
-Monet rakentavat laitteensa niin, että ensimmäisestä kytkimestä menee (pakostakin suht. suuriohmisen) sarjavastuksen ja LEDin kautta virta sytyttimelle, jolloin voi samalla nähdä, että virtapiiri on varmasti kunnossa. Tällöin testivirta on niin pieni, ettei se aiheuta sytytystä, mikä tapahtuu vasta toisen kytkimen kautta suoraan tulevalla akku- tai paristojännitteellä.
Vaikka kieltämättä on yhtä turvallista jos käyttää 4,5 V:n paristoa, kahta kättä myös sen avulla tapahtuva laukaisu vaatii ! :)
Hybridiraketin sytyttimenä sitävastoin varmatoiminen pyrotekninen sytytin olisi kovin hyvä; perinteen voimasta olemme käyttäneet n. 7KV:n valokaarta (mikä vaatii oman laitteensa tietysti) yhdessä samanaikaisen happitäytön kanssa. Kaupallinen täyttöputki, koaksiaaliputki, on sekin rakennettu tällaista ajatellen. Jossain netissä näin käytettävän hehkutussytytintä. Tältä osin kiitos hyvästä, kokeilun arvoisesta ideasta. Testaan sitä kertaalleen ammutulla polttoainepatruunalla heti kun voin!