by eri » 16 November 2003 17:03:28
Laitanpas lusikkani tähänkin sanaiseen soppaan. Lentokentät ovat rakettien lennättämiseen mitä mainioimpia paikkoja - isoja aukeita ja yleensä näkyvillä on tuulipussi, josta näkee helposti tuulen suunnan ja voimakkuuden.
Joka tapauksessa katselin hieman järkyttyneenä toimintaa pari viikkoa sitten Nummelassa.
Ensinnäkin, kentälle menoon ei kysytty keneltäkään paikalliselta lupaa. Rakettimestareilla oli epämääräinen muistikuva siitä, että jonkinlainen lupa oltiin joltakulta joskus saatu. Saattaisi olla kaikin puolin hyvä idea soittaa vaikkapa lentopaikan päällikölle ja kysyä se lupa uudelleen ettei tarvitse luottaa perimätietoon. SATSin sedät tuntien tuo lupa saattaa hyvinkin olla 60-luvulta, eikä nykyisistä ilmailijoista kukaan ole koskaan siitä kuullutkaan.
Seuraava huolenaihe on muu liikenne. Rakettimestarit olivat siinä uskossa, ettei kentällä ole enää minkäänlaista toimintaa näin myöhään syksyllä. Tämä osoittautui vääräksi tiedoksi koska jo saapuessamme kentällä tehtiin rullausharjoituksia ja kesken ammunnan laskuun tuli moottoripurjekone. Siispä, kysäiskääpä tätäkin asiaa soittaessanne sinne lentopaikan päällikölle älkääkä hautoko epämääräisiä muistoja.
Noh, sitten vaan kentälle. Kenellekään ihmeemmin asiasta ilmoittelematta käveltiin kiitotien viereen ja rakettia taivaalle. Kesken kiivaimman rakettien laukaisun laskukierrokseen suoraan päälle ilmestyi jo mainittu moottoripurjekone. Raketin laukaisija odotti sen verran että ko. kone lensi pois yläpuolelta ennenkuin laukaisi rakettinsa. Muuten hyvä, mutta raketti laskeutui keskelle kiitotietä johon kone oli jo loppuosalla. Onneksi kukaan ei ollut juoksemassa hakemaan rakettia koska siitä olisi syntynyt jo ihan todellinen vaaratilanne.
En tiedä, huomasiko koneen pilotti koko rakettia. Ainakaan hän ei tullut haukkumaan koko porukkaa, kuten esimerkiksi minä olisin tehnyt vastaavassa tilanteessa.
Ilmoittakaa tulevaisuudessa rakettitoiminnastanne ilmailijoille. Käykää hallilla tai kerhotilalla sanomassa, mitä aiotte tehdä ja jos mahdollista niin pyytäkää jotakuta antamaan liikenteelle radioilmoitus (Nummelan liikenteelle tiedoksi että kiitotien 04-22 sivussa selvästi erossa kiitotiestä on pienoismallirakettitoimintaa.) Tämän kuultuaan eivät raketit tule kenellekään yllätykseksi. Huomatkaa, että raketit ja valoammukset ovat lentosääntöjen mukaan tapa viestittää maasta lentokoneelle. Vastaavanlaisen ilmoituksen tekevät lennokkien lennättäjät ainakin Räyskälässä ennen toimintansa aloittamista.
Kun olette lentokenttäalueella niin tarkkailkaa koko ajan ilmatilaa. Lentokone, erityisesti purjelentokone jää helposti huomaamatta. Purjelentokone ei pidä minkäänlaista ääntä ja suoraan edestä katsottuna sen pinta-ala on yllättävän pieni. Jos joudutte ylittämään kiitotien niin pysähtykää ja tuijottakaa molempiin suuntiin, sekä kiitotielle että ilmaan niin pitkään että olette aivan varma ettei sieltä ole ketään tulossa. Huomatkaa, että joillain lentopaikoilla purjekoneet laskevat varsinaisen kiitotien viereen (kuten laskevat Nummelassakin jos kiitotie on syystä tai toisesta varattu). Älkää norkoilko lähellä kiitotietä - ikinä. Koneen pilotille on äärimmäisen vaikeaa arvuutella että ovatkohan nuo tyypit tuossa laskusektorissa hyppäämässä eteen vai mitä he tekevät. Purjekoneella kun ei pahemmin vedetä ylös. Tämä koskee myöskin aikoja, jolloin kentällä ei pitäisi olla toimintaa. Nummelan kentällä "lentopaikan käyttö klo 2000-0500 UTC (kesäaikana 1900-0400 UTC) on kielletty muihin kuin välttämättömiin lentoihin." Silti taivaalta saattaa tipahtaa joku vieraileva tähti.
Elisiis, hieman jämeryyttä tuohon lentokentällä oloon. Muuten toiminnasta voi tulla sanomista.
Laitanpas lusikkani tähänkin sanaiseen soppaan. Lentokentät ovat rakettien lennättämiseen mitä mainioimpia paikkoja - isoja aukeita ja yleensä näkyvillä on tuulipussi, josta näkee helposti tuulen suunnan ja voimakkuuden.
Joka tapauksessa katselin hieman järkyttyneenä toimintaa pari viikkoa sitten Nummelassa.
Ensinnäkin, kentälle menoon ei kysytty keneltäkään paikalliselta lupaa. Rakettimestareilla oli epämääräinen muistikuva siitä, että jonkinlainen lupa oltiin joltakulta joskus saatu. Saattaisi olla kaikin puolin hyvä idea soittaa vaikkapa lentopaikan päällikölle ja kysyä se lupa uudelleen ettei tarvitse luottaa perimätietoon. SATSin sedät tuntien tuo lupa saattaa hyvinkin olla 60-luvulta, eikä nykyisistä ilmailijoista kukaan ole koskaan siitä kuullutkaan.
Seuraava huolenaihe on muu liikenne. Rakettimestarit olivat siinä uskossa, ettei kentällä ole enää minkäänlaista toimintaa näin myöhään syksyllä. Tämä osoittautui vääräksi tiedoksi koska jo saapuessamme kentällä tehtiin rullausharjoituksia ja kesken ammunnan laskuun tuli moottoripurjekone. Siispä, kysäiskääpä tätäkin asiaa soittaessanne sinne lentopaikan päällikölle älkääkä hautoko epämääräisiä muistoja.
Noh, sitten vaan kentälle. Kenellekään ihmeemmin asiasta ilmoittelematta käveltiin kiitotien viereen ja rakettia taivaalle. Kesken kiivaimman rakettien laukaisun laskukierrokseen suoraan päälle ilmestyi jo mainittu moottoripurjekone. Raketin laukaisija odotti sen verran että ko. kone lensi pois yläpuolelta ennenkuin laukaisi rakettinsa. Muuten hyvä, mutta raketti laskeutui keskelle kiitotietä johon kone oli jo loppuosalla. Onneksi kukaan ei ollut juoksemassa hakemaan rakettia koska siitä olisi syntynyt jo ihan todellinen vaaratilanne.
En tiedä, huomasiko koneen pilotti koko rakettia. Ainakaan hän ei tullut haukkumaan koko porukkaa, kuten esimerkiksi minä olisin tehnyt vastaavassa tilanteessa.
Ilmoittakaa tulevaisuudessa rakettitoiminnastanne ilmailijoille. Käykää hallilla tai kerhotilalla sanomassa, mitä aiotte tehdä ja jos mahdollista niin pyytäkää jotakuta antamaan liikenteelle radioilmoitus (Nummelan liikenteelle tiedoksi että kiitotien 04-22 sivussa selvästi erossa kiitotiestä on pienoismallirakettitoimintaa.) Tämän kuultuaan eivät raketit tule kenellekään yllätykseksi. Huomatkaa, että raketit ja valoammukset ovat lentosääntöjen mukaan tapa viestittää maasta lentokoneelle. Vastaavanlaisen ilmoituksen tekevät lennokkien lennättäjät ainakin Räyskälässä ennen toimintansa aloittamista.
Kun olette lentokenttäalueella niin tarkkailkaa koko ajan ilmatilaa. Lentokone, erityisesti purjelentokone jää helposti huomaamatta. Purjelentokone ei pidä minkäänlaista ääntä ja suoraan edestä katsottuna sen pinta-ala on yllättävän pieni. Jos joudutte ylittämään kiitotien niin pysähtykää ja tuijottakaa molempiin suuntiin, sekä kiitotielle että ilmaan niin pitkään että olette aivan varma ettei sieltä ole ketään tulossa. Huomatkaa, että joillain lentopaikoilla purjekoneet laskevat varsinaisen kiitotien viereen (kuten laskevat Nummelassakin jos kiitotie on syystä tai toisesta varattu). Älkää norkoilko lähellä kiitotietä - ikinä. Koneen pilotille on äärimmäisen vaikeaa arvuutella että ovatkohan nuo tyypit tuossa laskusektorissa hyppäämässä eteen vai mitä he tekevät. Purjekoneella kun ei pahemmin vedetä ylös. Tämä koskee myöskin aikoja, jolloin kentällä ei pitäisi olla toimintaa. Nummelan kentällä "lentopaikan käyttö klo 2000-0500 UTC (kesäaikana 1900-0400 UTC) on kielletty muihin kuin välttämättömiin lentoihin." Silti taivaalta saattaa tipahtaa joku vieraileva tähti.
Elisiis, hieman jämeryyttä tuohon lentokentällä oloon. Muuten toiminnasta voi tulla sanomista.